Padirac skrev 2021-08-24 18:34:53 följande:
Nä, det är du som uppfattar än det ena än det andra som misslyckanden - om jag kommer ihåg rätt så beror graden av misslyckande inte vad som har gjorts utan vem som hade den politiska makten vid tillfället enligt dig. Men jag kan ha fel.
Själv påstår jag att det inte är så enkelt som en del vill påstå att bygga ut det elnät som används för transmission av elkraft från norra till södra Sverige. Däremot är det nog vä'digt enkelt att påstå att allt möjligt är ett misslyckande - om det är lyckat eller misslyckat är en annan fråga.
Man kan jämföra med frågor som hanteras av privata företag. Matförsörjningen t.ex. Är den ett problem? Nej, för där har politikerna mindre inflytande. Då fungerar det.
Politikerna har tjafsat om energiförsörjningen i minst ett halvsekel. Är det inte dags att inse att avdankade gubbar i S influerade av galningar i MP aldrig kommer komma fram till en hållbar lösning.
Om politikerna hade lyckats i denna fråga så hade den inte funnits på agendan överhuvudtaget. Energiförsörjningen borde vara en icke-fråga. Ett gigantiskt misslyckande har gjort den till en huvudfråga och konsumenterna betalar ett skyhögt pris för gränslös inkompetens.
Jag skulle säga att det är killBill som är det stora cyklopet när det kommer till att bedöma misslyckanden. Under de senaste 50 åren har Alliansen haft makten i perioder utan att lyckas förbättra energipolitiken. De stora försämringarna har dock S-MP stått för, det går inte att förneka.
Om det nu är jättesvårt att bygga transmission så skulle man kanske inte stängt av en massa kärnkraft i förtid. Konsumenterna hade kunnat besparas stora utgifter om inte klantarslen fått styra energipolitiken.
Sverige har tillgång till enorma mängder energi från vattenkraften. Trots detta har regeringen på närmare 50 år inte lyckats hitta en vettig och kostnadseffektiv lösning på energiförsörjningen. Detta trots att man utgick ifrån ett fungerande elnät. Om inte det är ett misslyckande så vet jag inte vad som är det.