Inlägg från: Don3 |Visa alla inlägg
  • Don3

Regeringens el-fiasko

KillBill skrev 2020-12-07 19:02:11 följande:

Även november bjöd på rekordlåga elpriser!

Trodde detta handla om att södra delarna har höga priser så förstår inte vad norra regionen har med det att göra.
  • Don3
    KillBill skrev 2021-05-22 13:17:20 följande:

Det var ett svar på att vissa här i tråden målar ut vindkraftsverk som skadliga för naturen genom att lägga upp bilder på döda fåglar. De personer som gör något sådant skulle självklart aldrig lägga upp bilder på djur som dött pga. uranbrytning eller tala om den negativa påverkan på havsdjur pga vatten som krävs för kärnkraftverkens kylsystem.

Är det musslor du tänker på eller vilka havsdjur är det du tänker på? Eller tycker du synd om abborrarna som blir gigantiska eftersom det är varmare i vattnet vid utloppet så de får mer mat?
  • Don3
    KillBill skrev 2022-06-18 12:54:26 följande:
    Hur många innevånare tror du vill ha en SMR reaktor i sin närhet? Sannolikt kommer motståndet att ha en kärnreaktor inpå knuten vara mycket högt..
    Skulle tro du har fel där. Motståndet speciellt i områden där kärnkraft redan finns för försvinnande lågt jämfört mot motståndet mot vindkraft.
  • Don3
    Padirac skrev 2022-06-18 13:58:24 följande:
    SMR har samma men ändå mer omfattande säkerhetsaspekter än de större redan etablerade kärnkraftsanäggningarna.

Förutom de tekniska säkerhetsaspekterna så finns det frågor om operationellt och fysiskt skydd/säkerhet som i sig kommer att leda till omfattande ökningar av kostnader om man tänker sig att SMR-anläggningar ska vara utplacerade lokalt i samhällen.
    Jag hävdar inte att SMR är det man ska satsa på. Med dagens regler är det ändå omöjligt då man Max får ha 10 reaktorer. Att placera verk på samma plats som tidigare löser problemen med fysisktskydd då detta redan är byggt och möjligen bara behöver utökas. Jag hade ansett att bygga fyra nya reaktorer av samma typ i 1GW klassen är det smartaste just nu. Helst skulle både kravet på plats och antal bort och då borde vi bygga fyra till likadana i Barsebäck då det är den strategiskt bästa placeringen då Skåne behöver energin och Danmark behöver svängmassan. Samtidigt är elnätet redan byggt där.
  • Don3
    KillBill skrev 2022-06-18 14:15:05 följande:
    Tror inte jag, det är en helt annan sak med befintlig kärnkraft. Den har funnits i flera decennier och folk har vant sig. Det är en helt annan sak med nya etableringar där är  folk rädda för att ett kärnkraftsverk inpå knuten kan uppfattas som en framtida säkerhetsrisk vilket kan sänka värdet på närliggande fastigheter.
    Precis som vindkraften redan gör idag då?
    Då är det bara muta kommunen för det får man ju enligt regeringen.
  • Don3
    KillBill skrev 2022-06-18 15:04:29 följande:
    Regeringen har inte föreslagit några mutor till kommuner däremot utreder regeringen möjligheten att en kommun ska kunna få del av vinster från vindkraftverk.

Föreslår du att regeringen ska muta kommuner för att få bygga SMR reaktorer eller vad menar du?
    Eller en sporthall eller ett badhus osv. Kan du förklara skillnaden på att få del av vinsten och en muta?
    Annars antar jag du tycker det är ok att kommunen får del av vinsten som kompensation vid bygge av kärnkraftverk då det inte är en muta. Eller är det en muta när du är emot och en kompensation/gåva när det är något du är för?

Nä, jag tycker det inte ska finnas alls vill kommunen inte låta de bygga så ska de inte bygga.
  • Don3
    Padirac skrev 2022-06-18 20:17:24 följande:
    Så du vet inte begreppet 'muta' betyder eller vad som räknas som att ge eller ta emot en muta.

Ja, det finns folk till allt.Tomte
    Jo, så då är vi överens om att regeringen försöker muta kommuner?
    För du verkade inte riktigt förstå att det är vad de vill göra.
  • Don3
    Padirac skrev 2022-06-18 20:38:59 följande:
    Är det någon annan än du som påstår att regeringen försöker muta kommuner?

I vilket inlägg har någon annan än du skrivit någonting sådant?

Jag tror inte du vet vad 'muta' betyder - det är uppenbart.
    Förklara skillnaden då. Annars tror jag du inte vet/kan.
  • Don3
    Padirac skrev 2022-06-18 20:57:37 följande:
    Det är du som påstår saker om mutor - det är inte min sak att ge belägg för dina påståenden Tomte

Förklara vad du menar med mutor, vilka som gett och tagit dessa mutor och var någon annan än du skrivit om dessa påstådda 'mutor'

Eller är det bara 'hot air' som ventilerasSkål
    Regeringen har kommit med förslag om olika ersättningar till kommuner som accepterar vindkraftverk. Hallberg nämnde bland annat simhall. Är detta en muta enligt dig?
Svar på tråden Regeringens el-fiasko