Inlägg från: QAnon |Visa alla inlägg
  • QAnon

Vad driver er stadsbor?

Det är fantastiskt att bo i Stockholms kommun. Nära till allt, stort utbud av cafe/restauranger/shoppingcentrum/affärer/nöjesställen/biografer/kultur, bra kollektivtrafik, när artister kommer till Sverige är det oftast just hit de har sina konserter, Stockholm är vackert, sköna människor, bra klubbliv, bra skolor, det finns allt man behöver, det finns både bullrande stadsliv och stillsamt friluftsliv, bättre/större utbud av jobb, jag kan beställa hem mat(både från restauranger och matbutiker) från ett enormt utbud och får det snabbt, större frihet då du inte måste ha en bil för att ta dig längre än den lokala matbutiken. För att vara en storstad och huvudstad är Stockholm även relativt lugnt och rent. 

Jag har fyra minuter till Ica, Coop, banker, frisörer, gym, körskola, sju olika restauranger, tunnelbanestation, systembolaget, vårdcentral, kiosker, cafe, blombutik och lite till. Sex minuter bort har jag ett stort vackert skogsområde. På 10 minuter är jag på drottninggatan. Fem minuter bort finns bowling och simhall. Vad jag än vill göra kan jag göra och förmodligen ligger det nära. Skulle jag ge upp detta bara för att det finns mycket människor här? Gud nej. Stockholm i mitt hjärta.

Mindre städer kan vara mysiga att kolla runt i under några dagar på semester men man blir snabbt uttråkad och jag skulle aldrig vilja bo i någon av dessa. 

Tror inte jag känner någon i Stockholm som pendlar två timmar med bil varje dag. Vet inte ens hur det skulle gå till. Kanske om du bor och jobbar på komplett motsatta delar av staden så långt ifrån varann man kan komma.. 

• QAnon
    Litorina skrev 2020-11-22 14:59:31 följande:

Tråden har halkat in på Stockholm vs landet. Sthlm är ju på inget sätt en genomsnittlig svensk stad utan är väldigt mycket större än alla andra. Jag trivs väldigt bra som stadsbo, men skulle aldrig frivilligt bo i någon av landets största städer. I synnerhet inte Sthlm (kag har provat). Precis som med att bo på landet kan jag se fördelarna, men det passar inte mig. Som tur är finns det ju gott om fina småstäder i det här landet. Känner att de lite glömts bort i diskussionen.

Fast ordet "statsbo" handlar just om folk som bor i större städer. 
  • QAnon
    Litorina skrev 2020-11-22 16:27:15 följande:
    Jaså? Då brukar man väl säga storstadsbor?
    Ordet skulle ju bli helt meningslöst och oanvändbart om det refererar till alla människor som bor i städer eller centrala delar av städer, för att prata om Luleå och Piteå och dess stadskärnor har ju knappt något gemensamt med stadskärnor i Stockholm och Göteborg. Inte heller är det småstädernas kärnor det pratas om på nyheterna när man pratar om trängseln i förhållande till pandemin som TS refererar till så jag utgår ifrån att han menade just de stadsbor som bor i större städer detta faktiskt handlar om. 

Ord kan användas lite hur som men i majoriteten av fallen brukar folk mena större städer när man säger stadsbor. Vilket förmodligen är varför just så många människor från dessa stora städer är de som svarar. 
  • QAnon
    Litorina skrev 2020-11-22 16:49:33 följande:
    Det här var ju lite spännande. Men varför finns då ordet storstadsbo? Och vad kallar man de som bor i centrala Västerås tex? Jag får kanske skriva till Språket i P1!
    Ordet småstadsbo finns ju också. Det finns massa ord till samma saker beroende på vad man vill förmedla.  

Storstadsbo brukar jag nästan aldrig höra användas heller. 

Du kan använda ordet på det sätt du menar men oftast brukar det användas i kontexten att det handlar om större städer. Vilket även är kontexten TS använder ordet då han refererar till trängseln i storstäderna, framförallt Stockholm, som nämns på nyheterna nu under pandemin. Sedan kanske han menade alla städer, det vet bara han, men kontexten han använde ordet i var inte det. 
Svar på tråden Vad driver er stadsbor?