Inlägg från: Ju mer ju bättre |Visa alla inlägg
  • Ju mer ju bättre

Vad driver er stadsbor?

Bodde i en villaförort med 2 bilar, trevliga grannar och bra jobb på gångavstånd.

Men vi flyttade innanför tullarna, kanske var jag inte jättesugen på det. Det tog inte lång tid innan jag var nöjdast av alla. Det vi förlorat i ökad boendekostnad har vi vunnit i lägre bilkostnader.

Numera är jag med på varenda AW med kollegor och vänner. Vi äter ute. 3 minuter till fint bad. 10 minuters promenad till båtplats. Helgpromenader till trevliga frukostservingar. Nära till all kultur. Åker nästan aldrig bil så man kan ta en öl på stan när andan faller på. 

De flesta vännerna har också flyttat in så nu ses man på uteserveringar istället för hemma hos varann. Love my life.

Ja, man kan cykla, men jag är lite rädd för lycra-männen som tror det är ett giro att cykla till jobbet. Trängselskatten suger de luxe. 

Skulle kaskadspy om jag tvingades flytta tillbaka till orten.

• Ju mer ju bättre

Det jag heller inte saknar från villaförorten är att man var tvungen att använda bilen flera gånger varje dag. Vad man än skulle göra krävdes bil.

Saknar heller inte de kriminella gängen som etablerade sig, strök omkring och förstörde bilar, stal grillar, trädgårdsmöbler, blomkrukor, kastade sten på huset, skrämde barnen.

• Ju mer ju bättre
    Lainie Kennedy skrev 2020-11-21 08:54:48 följande:

Alltså, jag pendlar ingenstans. Det är för att slippa bilar och att sitta i köer som jag bor i stan. Jag kan gå dit jag vill och använder kollektivtrafik för längre sträckor. Jag har inte ens körkort eftersom jag inte behöver det.

Håller med. Men det optimala är ju att bo i stan och ha bil att använda när man ska åka till landet eller ytterförorterna med dåliga kommunala förbindelser.
  • Ju mer ju bättre
    snedtak skrev 2020-11-21 12:08:39 följande:
    Vad driver mig att bo staden: jag har ett roligt jobb som bara finns i de största städerna. Dessutom kan jag gå på bio, teater, konsert, äta ute, m.m För mig vore det också en mardröm att behöva skjutsa barnen till kompisar, skola och aktiviteter.Nu har vi skolor, förskolor och ett utbud av aktiviteter på gång- och cykelavstånd. Om de vill ägna sig åt en udda sport som bara finns på andra sidan stan får jag väl fundera över det då.

Jag har också svårt för de som väljer att köa med bil. I vanliga fall åker jag kollektivt till jobbet (30 min dörr till dörr), i våras cyklade jag (också ca 30 minuter) och just nu arbetar jag hemifrån. I min stad är det bilpendling från kranskommunerna som står för mycket av biltrafiken om tittar på statistiken. 
    Vem är det som köar med bil? Jag bor i innerstan och åker en del bil, men köar aldrig.

Håller annars med dig om allt du skriver.

Kollektivtrafiken är ju överlägsen till de ställen den funkar, men mitt jobb ligger tyvärr i en avkrok och dit kan det vara bekvämt att ta bilen.

Cykla är farligt.
  • Ju mer ju bättre
    Litorina skrev 2020-11-22 16:49:33 följande:
     Och vad kallar man de som bor i centrala Västerås tex? 
    Bönder?
Svar på tråden Vad driver er stadsbor?