Inlägg från: snedtak |Visa alla inlägg
  • snedtak

Vad driver er stadsbor?

LasseBD skrev 2020-11-20 09:26:31 följande:
    Eftersom pandemin satt fokus på den trängsel som finns i våra städer vill jag diskutera den ur ett annat perspektiv.

Jag förstår att ni som lever ert liv i städer kan bli bekymrade just nu men hur är det i vanliga fall?

Själv bor jag i en mindre ort utanför en stad och känner bara avsmak de gånger jag måste in till staden för att göra ärenden. Åtminstone de ggr det sker i rusningstid. Jag har faktiskt svårt att förstå hur man kan välja att köa med bilen 2 timmar om dagen. Vad driver er? Är det inte bittert att lägga all denna tid på pendling? Den lilla löneskillnaden som finns med att jobba precis utanför stadens ju upp av pendlingstiden.

Och varför cyklar inte fler nu när det finns elcyklar? Eller är det ännu otrevligare?

Vad tänker ni om ämnet?
    Vad driver mig att bo staden: jag har ett roligt jobb som bara finns i de största städerna. Dessutom kan jag gå på bio, teater, konsert, äta ute, m.m För mig vore det också en mardröm att behöva skjutsa barnen till kompisar, skola och aktiviteter.Nu har vi skolor, förskolor och ett utbud av aktiviteter på gång- och cykelavstånd. Om de vill ägna sig åt en udda sport som bara finns på andra sidan stan får jag väl fundera över det då.

Jag har också svårt för de som väljer att köa med bil. I vanliga fall åker jag kollektivt till jobbet (30 min dörr till dörr), i våras cyklade jag (också ca 30 minuter) och just nu arbetar jag hemifrån. I min stad är det bilpendling från kranskommunerna som står för mycket av biltrafiken om tittar på statistiken. 
  • snedtak
    Litorina skrev 2020-11-22 14:59:31 följande:
    Tråden har halkat in på Stockholm vs landet. Sthlm är ju på inget sätt en genomsnittlig svensk stad utan är väldigt mycket större än alla andra. Jag trivs väldigt bra som stadsbo, men skulle aldrig frivilligt bo i någon av landets största städer. I synnerhet inte Sthlm (kag har provat). Precis som med att bo på landet kan jag se fördelarna, men det passar inte mig. Som tur är finns det ju gott om fina småstäder i det här landet. Känner att de lite glömts bort i diskussionen.
    Vad är en småstad enligt dig? Jag kan nog tycka att man inte är en "stadsbo" om man bor i en ort med mindre än 100 000 invånare. Redan 100 000 invånare är ju en ganska liten stad från ett internationellt perspektiv.
Svar på tråden Vad driver er stadsbor?