Jobbintervju-arbetsmiljö
Hej!
På torsdag har jag videointervju, och jag behöver verkligen hjälp. Vad kan jag berätta om arbetsmiljö? Varför är den viktig osv?
Hej!
På torsdag har jag videointervju, och jag behöver verkligen hjälp. Vad kan jag berätta om arbetsmiljö? Varför är den viktig osv?
Arbetsmiljön är den miljö du ska vistas i ca 40 h/vecka. Både den fysiska och psykosociala arbetsmiljön är otroligt viktig för att du inte ska slita ut din kropp och/eller må dåligt. En ergonomisk arbetsplats, behagligt ljus, inga störande ljud, bra stämning bland kollegorna, bra säkerhet, trygghet, stöd från ledningen, tydlig arbetsbeskrivning. Vad du kan trycka extra på beror såklart på vad det är för slags jobb det är tänkt att du ska utföra.
Vad menar du att du ska beättaom arbetsmiljön?
Om du får fråga om den är det rimligtvis för att du ska få berätta vad som är extra viktigt för dig som person. Om det funkar för dig att jobba i kontorslandskap, vilken ledarroll du trivs med, osv.
Du kommer ju inte få nån fråga allmänt om varför arbetsmiljö är viktigt (såvida det inte är det som du ska jobba med) utan om vad som är viktigt i arbetsmilkön för dig.
Vilken typ av arbetsmiljö?
I vården handlar det t.ex. om belastningskador, lyfthjälpmedel, exponering för kemikalier, handhygien/krämer/handskar, risk för stickskador av kanyler, hur man förebygger våld från patienter osv.
I en verkstad handlar det om repetitiva rörelser, arbetsställning, ställbara arbetsbänkar, hjälpmedel, rumsklimat (kanske öppna lastportar, bristande AC osv), heta arbeten, hög ljudnivå, kemikalieexponering, risk för truckolyckor mm.
På kontor är de fysiska riskerna färre men då blir det vanligen mer fokus på ergonomi, belysning, terminalglasögon och stress eller mobbning på arbetsplatsen.
Vad är det för frågor om arbetsmiljö du tänker kan komma upp vid intervjun? Jag har gått på några arbetsintervjuer i mina dagar och även hållt i några och frågor om arbetsmiljö har inte förekommit mer än att jag som arbetsgivare informerat den sökande om att jobbet ibland är tungt och att skyddsutrustning ibland behövs, så att den som söker jobbet ska vara medveten om det.
Däremot kan det ju vara relevant för den som söker att fråga om arbetsmiljön. I synnerhet om det är så att man har särskilda behov av något slag.