Inlägg från: Sogol |Visa alla inlägg
  • Sogol

Jag kan inte fatta varför folk väljer att söka vanliga anställningar

Anonym (Kneget) skrev 2020-11-15 17:06:04 följande:

Glömde: som anställd på ett företag kan du ägna dig åt det du är bra på och tycker om. Andra sköter momsredovisning, städning, IT mm. (Ja, om du inte själv är städare, ekonom eller it-tekniker så klart! )

Man kan anlita någon som gör bokföringen åt en. Städningen sköter man hemma när man inte jobbar, eftersom man jobbar ju hemifrån.
  • Sogol
    Anonym (slags influencer) skrev 2020-11-15 17:08:11 följande:

Jag fattar inte varför folk tror att det är så jäkla lätt att försörja sig på att blogga, ha en youtubekanal och vara influencer. Många tror att det är skitenkelt och man tjänar storkovan på sekunden man startat en youtubekanal. Sanningen är att man inte ska göra det för att tjäna pengar, för det kommer du med största sannolikhet inte göra, särskilt inte med den inställningen.

Alla som tjänar pengar på sin youtubekanal blir inte rika. Men finns många som försörjer sig på det.
  • Sogol
    Kjell2 skrev 2020-11-15 17:09:19 följande:
    Hur många jobbat inom jordbruket i början av 1800-talet? Hur stor andel av Sveriges befolkning gör det idag. Andra yrkesgrupper som nästan försvunnit, växeltelefonister, maskinskriverskor, värvare, spinnare, räknare. Inget nytt under solen.
    Men arbetslösheten har statistiskt sett varit högre i Sverige sen 1990. På 70 och 80-talet låg den på 3-4%. Men sen 1990 har den aldrig sjunkit till under 7%.
  • Sogol
    Anonym (Kneget) skrev 2020-11-15 17:17:28 följande:
    Fast båda har ju också gått in i väggen. Inte direkt ett arbetsliv att ha som förebild.
    Det gäller att lyssna på sin kropp också. Göra mindfulnessövningar och yoga m.m.
  • Sogol
    Anonym (:D) skrev 2020-11-15 17:18:31 följande:
    Men var ska du få tag på den personen? Enligt dej ska ju alla vlogga och bli influencers...
    Den kan skötas på distans online.
  • Sogol
    Anonym (F) skrev 2020-11-15 17:21:24 följande:
    Varför tror du fast anställd personal inte har koll på automatisering?

Fast anställd är en anställningsform, inte ett yrke. Du tar fram några få influencers som tjänar mycket pengar men du har ingen koll på alla som försöker och aldrig får det att lyfta?

Varför svarar du inte på vad du sysslar med och hur du betalar hyran?
    Det gäller att ge sig fan på det och vilja det tillräckligt mycket.
  • Sogol
    Anonym (Anna) skrev 2020-11-15 17:23:26 följande:
    Att lyssa på "fel" musik är en skitsak. 
    Jag har inte mycket till överst för dagens hiphop och annan babbelmusik, men det är inte det tråden handlar om väl?
    Nej men jag är även övertygad om att de äldre generationerna såg 50 och 60 tals ungdomarna som lata och egoistiska, och att de vill bara roa sig och inte skaffa ett anständigt arbete. Det är samma mentalitet att de äldre klagar på de yngre.
  • Sogol
    Anonym (F) skrev 2020-11-15 17:23:55 följande:
    Och det kopplar du till automatisering?
    Bland annat ja.
  • Sogol
    Anonym (F) skrev 2020-11-15 17:31:14 följande:
    Nja...snarare skulle fler lära sig att lägga ner sina olönsamma företag innan det går för långt och låta oberoende personer syns usla affärsidéer som ödelägger folks privatekonomi.

Men vem är det du försöker övertyga? Dig själv?
    Det gäller att vara tillräckligt hungrig.
  • Sogol
    Anonym (pl) skrev 2020-11-15 17:30:56 följande:

Du behöver inte förstå. Folk håller inte med dig helt enkelt utan en del vill ha en anställning och är nöjda med det.

Folk är olika är svaret på din fråga. Punkt.

Hur många som håller med mig eller inte spelar ingen roll för mig. Folk är alltid skeptiska till nya trender. Någon sa ju att internet bara är en fluga som snart kommer att försvinna. De som började gå med gångstavar fick hånfulla kommentarer som "vart har du skidorna då?" Men nu går ju var och varannan äldre person med gångstavar när de motionerar.
Svar på tråden Jag kan inte fatta varför folk väljer att söka vanliga anställningar