• Anonym (Abc)

Fulaste namnen ni vet och som ni aldrig skulle ge ert barn?

Vilka är de fulaste namnen ni vet och som ni aldrig skulle ge ert barn?

Här är mina:

POJKNAMN

Vincent

Alfred

Otto

Milton

Dennis

Hugo

Linus

Kim

Kevin

Lionel

Liam

Lennox

Vilgot

Aaron

Ernst

Johnny

Conny

Sven

Bertil

Birk

Matteo

Nicholas

Simon

Gustav

Mattias

Algot

Thor

FLICKNAMN

Antonia

Greta

My

Kim

Tindra

Tuva

Novalie

Melissa

Angela

Lunabelle

Belle

Joline

Holly

Engla

Rut

Moa

Emelie

Felicia

Zelda

Polly

Patricia

Chloé

Philippa

Penny

Peggy

Isadora

• Svar på tråden Fulaste namnen ni vet och som ni aldrig skulle ge ert barn?
  • Anonym (U)

Vad fan har du emot Moa och Liam. Är mina favoritnamn 

• Anonym (Suck...)

Jobbade extra som simlärare under gymnasiet för drygt 4 år sen och jag blev så extremt less på alla dessa Lovelia, Novali och Melanie barn som dök upp, vanligare namn på barn får man leta efter. Vad jag märkt så har föräldrar till barn med dessa namn haft den gemensamma målpunkten att ge sitt barn ett sk "unikt" namn. Samma med de föräldrar som väljer riktigt ohyggliga amerikanska namn som t.ex. Sky, Jason mm. Eller de som är !kreativa! och bara byter ut vissa bokstäver i redan vanliga namn som exempelvis Yaesiica istället för Jessika osv. Riktigt fult och onödigt.

Märktes hur barn med absurda stavelser i sina namn skämdes när kollegor satt vid namnupprop och tyvärr inte kunde uttala deras namn rätt på första försöket. Samtidigt så bestod resterande halvan av simgruppen av 4 Novali, 3 Lovelia och 2 Melanie. Lite komiskt ändå hur vanligt "ovanliga" namn blivit. Känns trots allt skönt att se denna unika namn - trenden sakta dö ut.

• Anonym (Abc)
    Anonym (Suck...) skrev 2020-11-15 04:13:59 följande:

Jobbade extra som simlärare under gymnasiet för drygt 4 år sen och jag blev så extremt less på alla dessa Lovelia, Novali och Melanie barn som dök upp, vanligare namn på barn får man leta efter. Vad jag märkt så har föräldrar till barn med dessa namn haft den gemensamma målpunkten att ge sitt barn ett sk "unikt" namn. Samma med de föräldrar som väljer riktigt ohyggliga amerikanska namn som t.ex. Sky, Jason mm. Eller de som är !kreativa! och bara byter ut vissa bokstäver i redan vanliga namn som exempelvis Yaesiica istället för Jessika osv. Riktigt fult och onödigt.

Märktes hur barn med absurda stavelser i sina namn skämdes när kollegor satt vid namnupprop och tyvärr inte kunde uttala deras namn rätt på första försöket. Samtidigt så bestod resterande halvan av simgruppen av 4 Novali, 3 Lovelia och 2 Melanie. Lite komiskt ändå hur vanligt "ovanliga" namn blivit. Känns trots allt skönt att se denna unika namn - trenden sakta dö ut.

Vet du vilken socioekonomisk bakgrund de barnen kom ifrån? Jag har svårt att tänka mig att någon förälder i Djursholm väljer att ge sitt barn namnet Novali.

Många verkar inte tänka på att barnet även ska bära namnet som vuxen. Jag har kanske svårast för gulliga namn som tex Tindra.
  • Anonym (Abc)
    Physalis skrev 2020-11-14 12:33:24 följande:

Kan inte komma på något fult namn som håller. Först tänkte jag på Ulla för att det var superroligt för killarna i lågstadiet att rimma på men egentligen är det ganska gulligt när jag tänker efter. Den tänkte jag på Gun som en syslöjdslärare jag ogillade hette, men det blir rätt coolt på engelska, sött och lillgammalt egentligen.

Conny är ett sånt klassiskt "fult" namn enligt många men jag hade en skolkamrat som hette så, han var retad i alla år för att han var överviktig, tystlåten och blyg. Men han var otroligt snäll och modig som aldrig gav aldrig upp att försöka nå ut till folk trots alla sociala motgångar han utsattes för.

Det är många namn som jag aldrig skulle döpa ett barn till men ingen av de är för att de är fula. Det handlar mer om att namnen känns tråkiga, överanvända, förknippas med föräldragenerationen, betyder något olämpligt på något språk, förknippas med en riktig person eller fiktiv karaktär som jag har svårt för mm.

Jamen så är det ju, men det finns många rentav fula namn utan att man behöver ha haft någon relation till någon med de namnen. Exempelvis Siv, Rutger, Urban är sådana namn för mig.
  • Anonym (Kent-Jesus Karlsson)

Urban

• Anonym (Abc)
    Aniiee skrev 2020-11-13 20:31:08 följande:

Schmendrick är svårslaget.

Aldrig hört talas om förut.
  • Anonym (Abc)
    Aniiee skrev 2020-11-13 20:31:08 följande:

Schmendrick är svårslaget.

Anonym (Martina) skrev 2020-11-13 20:09:45 följande:

Du har nämnt samtliga mina barns namn samt min hunds namn! 

Gillar du mitt namn?

Ja Martina tycker jag är rätt fint!
  • Anonym (Martina)
    Anonym (Abc) skrev 2020-11-15 21:54:57 följande:
    Anonym (Martina) skrev 2020-11-13 20:09:45 följande:

Du har nämnt samtliga mina barns namn samt min hunds namn! 

Gillar du mitt namn?

Ja Martina tycker jag är rätt fint!
    Vad heter du?
  • Tomelilla15

Dick är väl ändå helt orimligt att döpa någon till. Både i engelsktalande länder men även Sverige. Inte vacker klang heller.

Har svårt för engelska namn på uppenbart svenska barn: Jason, Hudson, Colin, Texas, Denver, Holly, Haylie, Kaylie...

• Anonym (Noll)

Rasmus, det är utan konkurrens det fulaste namn jag vet.
    På flicksidan skulle jag nog säga Ursula.

• MsFry

Rutger och Tindra/Tiara/Vilda är namn jag aldrig skulle välja. Men smaken är olika och tur är väl det. Skulle bli trist om alla hette samma sak.

• Anonym (Klara)

Utländska namn som tex Kevin devin Liam. Sky Melissa ... usch låter så billigt.

Även namn som slutat på Lee el Li står lågt i kurs

• Anonym (Abc)
    Anonym (Martina) skrev 2020-11-15 21:56:37 följande:

Vad heter du?

Jag heter Linnea.
  • Anonym (Abc)
    MsFry skrev 2020-11-15 22:23:08 följande:

Rutger och Tindra/Tiara/Vilda är namn jag aldrig skulle välja. Men smaken är olika och tur är väl det. Skulle bli trist om alla hette samma sak.

Enig.
  • Anonym (Abc)
    Topcom skrev 2020-11-15 21:23:52 följande:

Svetlana, Orvar,

Haha Orvar är verkligen inte fint.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Olga) skrev 2020-11-13 16:10:45 följande:

Konstig trådstart. Alla har olika åsikter om detta såklart och de flesta föräldrar ger barnet ett namn som de tycker är fint. Det finns inget rätt eller fel. Finns dock risk att vissa föräldrar blir ledsna. Det var ju ganska många namn du hade på dina listor. 

Konstig kommentar. Det är ju just därför som frågan är intressant, för att alla har olika åsikter om vad som är fult. Det är mycket orättvisor och saker som man blir ledsen för här i världen men jag förutsätter att vuxna människor är så pass säkra i sig själva att de inte tar åt sig om vad andra tycker om deras barns namn.
  • Anonym (Isabell)

Listan blir lång Gråter Till att börja med - alla fula gamla namn. Bengt, Bo, Kent, Ola, Jonny, Jörgen, Bertil, Gert, Knut, Kurt, Börje. 
    Sen typ Nicole, Melanie, Novalie, Jennilee, Amber, Caitlyn, Chloe, Tindra nä usch. 

Svar på tråden Fulaste namnen ni vet och som ni aldrig skulle ge ert barn?