Solblomma30 skrev 2020-11-13 07:20:42 följande:
I normala fall behöver man ingen läkare alls när man är gravid. Det är bara om man får komplikationer som man behöver träffa läkare, så förhoppningsvis slipper du det ändå :) Kan förstå din oro när du fick vänta flera dygn på medicin. Men du, ringde du MVC när de lät dig vänta så länge? För när man ringer MVC här brukar man få råd och recept inom ett dygn/samma dygn, åtminstone i den region här i södra Sverige som jag tillhör. Är det illamående det gäller så brukar barnmorskan ge råd om receptfria mediciner i första hand och sen får man receptbelagda mediciner om de receptfria inte hjälper. Då pratar barnmorskan med läkarna på avdelningen och så skriver de ut utan att man träffar dem. Så man brukar kunna hämta ut medicinen några timmar senare.
Jag har bara bra erfarenheter av regionens mödravård här. De är snälla, engagerade och duktiga. Det brukar gå snabbt att få hjälp. Så jag hoppas att du också kommer få den erfarenheten <3
Anledningen till att jag har gjort extra ultraljud handlar om att jag är orolig som person. Det har inte behövts egentligen men för mig kändes det skönt att göra det. Jag har fått jättebra hjälp av MVC och förlossningen här när jag har behövt vård och har aldrig känt att jag kunde fått bättre vård privat.
Okej, det låter ju bra! Barnmorskorna har varit hjälpsamma men det var just medicinen som var svår att få.
Jag fick råd och testade receptfria läkemedel, men de fungerade inte. Pratade med barnmorskan på måndag morgon som direkt bad läkaren att skriva recept. Hon trodde att det skulle ske under måndagen eller i värsta fall under tisdagen. Men receptet skrevs inte förrän på torsdagen! Jag låg i sängen två dygn och uppdaterade mina recept varje kvart. När jag förstod att de gått hem för dagen på tisdag eftermiddag kontaktade jag Kry och kunde åka och hämta medicinen direkt. Inte riktigt acceptabelt när det bara tar 30 sek för en läkare att diktera in ett recept. Arbetar själv inom vården.