5 åring som sover så dåligt. Vem har tips?!
Hej.
Min 5 åring sover så dåligt, enligt mig.
Han har inga problem att somna in. Brukar somna runt 19-19.30. Som senast 20. Men vaknar oftast runt 5. Idag har han mer eller mindre varit vaken sen 4 ungefär.
Vi har testat under en period och lägga honom senare men det spelar ingen roll. Han vaknar 5-5.30 oavsett. Vi har kanske inte testat under en jättelång period men t ex under sommaren då vi ändå visste att vi är hemma med barnen. Men han vaknade kl 05 oavsett eller tom tidigare.
Följden av detta är en hyperaktiv kille som redan vid 14-15 tiden är så trött att han kastar runt saker (på fsk, inte hemma), får svårt att varva ner osv. Det är lika tröttsamt och ledsamt varje dag man hämtar honom och man vet att han (som idag) sovit typ inget alls (känns så!) och få höra att han är så övertrött att han ej vet vad han gör ibland. Och vi försöker få honom sova en stund om dagen men det vill han ej. Däremot har de alltid lugn stund på Fsk efter maten t ex och det uppskattar han.
Han har inte alltid varit så här. Han har alltid varit lätt att söva och sovit bra. Men får väl ändå säga att det varit så här iaf senaste 1-1.5 åren. Men skillnaden då att han sov lite under dagen för 1,5 år sedan. Och hyperbiten (om man nu kan kalla det hyperaktivitet. Tycker egentligen inte han är det men det blir tokigt iaf!) började för snart 1 år sen.
Det är stor skillnad på honom när han sovit 19.30-06/07. Han behöver sömnen.
Jag vet ej vad jag ska göra längre för att försöka se till att han får en god sömn. Han har i princip samma rutin varje dag. Äter kvällsmat runt 17. Leker en kort stund. In i duschen därefter. Vid 19 borsta tänderna läsa bok sen somnar han inom 5 min efter vi läst boken.
Har någon några tips? Han är så smart denna pojke och jag blir så ledsen av att han inte orkar med sina dagar. Att de blir så tokigt för honom. Tom funderat på be hans läkare skriva ur melatonin men det vill jag helst inte.