Inlägg från: Anonymmamma123 |Visa alla inlägg
  • Anonymmamma123

För ung för en chefstjänst?

EpicF skrev 2020-11-09 22:44:29 följande:

Så du jobbade heltid från 19 år (10 års tid) plus läste en kandidat plus skaffade barn och allt medans du jobbade heltid.... det är få som klarar det.

Jag skulle absolut inte påstå att det var enkelt, men jag tvingades mogna upp tidigt pga jag valda att bli mamma tidigt. Men detta bidrog också till att jag blev motiverad och skaffa mig tidiga mål/ delmål i livet.

Jag är nog mer än 35 åring, än 29 åring. Både i beteende och livserfarenhet.
  • Anonymmamma123
    EpicF skrev 2020-11-09 23:07:25 följande:

Det tvilar jag på. Du är trotsa allt bara 29 år. Och enligt mig är du lite för ung för att vara chef.

EpicF skrev 2020-11-09 23:07:25 följande:

Det tvilar jag på. Du är trotsa allt bara 29 år. Och enligt mig är du lite för ung för att vara chef.

Men då baserar du det enbart på min ålder?
  • Anonymmamma123
    Anonym (Levin) skrev 2020-11-09 23:23:06 följande:

Hur många skulle du vara chef för och vad kommer de att ha för utbildning?

4-7 personer, och det krävs ingen direkta krav på utbildning. Men kan tänka mig att minimum är gymnasieexamen.
  • Anonymmamma123
    Anonym (Kör!) skrev 2020-11-10 00:51:34 följande:

Detta har säkert redan diskuterats i tråden, men...

Ålder är inte en faktor man kan eller får ta hänsyn till när man rekryterar. Lika lite som man får välja bort någon på grund av etnicitet eller religion, får man välja bort någon på grund av ålder. Det får inte påverka beslutet ett enda dugg.

Jag trodde detta var allmänt känt, det är en självklarhet för mig som jobbar med rekrytering. Jag blir rätt bekymrad när jag skummar igenom tråden och ser all okunskap som kastas ut. Tur det finns lagar som skyddar människor i detta landet, så inte ignoranta människor fördomar får styra fritt.

Jämför TS fråga med denna:

Är jag för mörkhyad för en chefstjänst?

Eller:

Kan jag verkligen vara chef som kvinna?

Eller för all del:

För sent att bli chef vid 50+?

Jag hoppas ni skäms, ni som ihärdigt försöker rättfärdiga åldersdiskriminering.

TS:

Självklart ska du söka jobbet, men gott självförtroende! Du skriver själv att du anser dig kompetent nog för rollen. Bra! Jag hoppas du träffar en professionell rekryterare som delar din uppfattning och som kan testa dina förmågor oberoende av kön, ålder, etnicitet etc. Låt dig inte hållas tillbaks av opålästa tyckare utan koll här inne på avundsjukans mecka Familjeliv.

Hej, tack för att du tog din tid att kommentera. Jag håller med dig när man rekryterar så ska man enbart gå på kompetens och lämplighet. Men jag vet att fallet tyvärr inte är så. Inte minst inom kommunen där rekryterarna egentligen inte har en stor kunskap om rekrytering i sig. Utan chefen väljer vem hen tycker är mest lämplig till tjänsten. Därmed tror jag ( har bekräftas av många här i kommentarsfältet) att även om man får åldersdiskriminera så gör man det. Speciellt till chefstjänster.

Jag känner flertal chefer som är unga 27-35år. Men majoriteten av dom är män. Därmed tror jag att det är svårt att som kvinna + ung att få liknade tjänster.
  • Anonymmamma123
    Anonym (Levin) skrev 2020-11-10 00:07:15 följande:

Det låter lite skumt faktiskt. Skriver de inget om utbildningskrav? Nu jobbar jag iofs med något helt annat, men att anställa en chef utan krav på eftergymnasial utbildning låter liksom lite märkligt.

Vad skulle du ha för befogenheter/ansvar? Löner? Budget? Övriga personalfrågor? Deltagande i ngn form av ledningsgrupp?

Hej, jag tror det blev lite missförstånd där. Jag som söker chefen ska ha en högskoleutbildning. Men anställda som jag kommer ha ansvar över behöver inte det.
  • Anonymmamma123
    Anonym (Levin) skrev 2020-11-10 07:52:44 följande:

Ja. Jätteskumt. Och det har ju också visat sig att jag missförstått TS. De krävde visst universitetsutbildning, vilket också TS har.

Socionom låter väl lämpligt? Det vore verkligen oansvarigt av en kommun att låta en person utan sådan, eller ungefär motsvarande utbildning, ansvara för att planera och driva en verksamhet i socialt arbete.

Asså krävs och krävs...... dom vill ju att man helst har en utbildning. Men har man inte det och har en otrolig bra arbetserfarenhet så tror jag att det kan kompilera utbildningen. Sen beror det ju vilken typ av jobb det är liksom.
  • Anonymmamma123

Tack för en intressant diskussion allesammans.

• Anonymmamma123

Tack för en intressant diskussion allesammans.

• Anonymmamma123
    Anonym (xxx) skrev 2020-11-10 21:49:36 följande:

Det beror på hur avancerad verksamheten är. Man bör ha jobbat i och levererat i verksamheten anser jag. 29 kan funka i extremt enkla fall.

Jag jobbar just nu själv med oerfarna chefer. De är en katastrof.

Jag har också erfarenhet av nya chefer, både dåliga och bra erfarenheter. Dåliga chef har väl varit väldig i kommunikation, inte våga vissa framfötterna och allmänt osäkra. Men det anser jag inte ha haft med ålder att göra.

Nej, tjänsten jag söker nu anser jag är perfekt som ?första? chefstjänst. Och jag anser att jag har mycket att bidra med.
  • Anonymmamma123
    Silverjenny skrev 2020-11-11 03:50:58 följande:

Visst ja, du har ju hunnit vara gravid och föda barn också. Du har alltså ÖVER 10 års yrkeserfarenhet av att jobba inom kommunen heltid, du har en kandidatexamen (3 års heltidsstudier efter 3 års gymnasium) och du har hunnit föda och uppfostra barn dessutom. Och du är 29 år. Jag får inte ihop matematiken! Antagligen skarvar du med antalet år du jobbat och räknar med att du jobbat extra kvällstid under studietiden som heltidsarbete. Men du har ju ett barn, hur har du fått ihop det? En extremt stöttande partner som tagit hand om barnet heltid och du har inte varit mammaledig alls?

Det var ju ingen enkel administrativ chefsroll det här utan du skulle ha ett komplext ansvar för att nätverka och planera strategier för kommunens arbete i utsatta områden. Vad har du för arbetserfarenhet som kvalificerar dig för den positionen? Vad har du kandidat inom?

Jag säger inte att det är omöjligt, du kanske är en superwoman som är extrembegåvad och fick hoppa över 2-3 år i skolan och du gick en oerhört slapp universitetsutbildning som krävde minimal arbetsinsats (och du lade ner minimalt med tid på studierna) men det låter snarare som att du inte är helt sanningsenlig med de uppgifter du lämnat här. Pga. att 16+3+3+10+graviditet och barnafödande helt omöjligt kan bli 29.

Hej tack för att du tog din tid att kommentera.

Gällande att jag har arbetat 10 år heltid samt lagt tre år på universitet är ingen jag skulle påstå om jag inte hade gjort det. Men sen om min utbildning var ?enkel? eller inte är inget som jag känner är relevant att diskutera eftersom det är väldigt individuellt. Jag skulle absolut inte påstå att jag är någon ?superwoman? men jag kan säga så här. Jag har fått prioritera, och avstå från mycket som kanske andra i min ålder har kunnat göra.

Jag har arbetat i utsatta områden och har ett bra nätverk där, då jag har arbetat med olika projekt. Jag har dom meriterna som kräv men sen om jag skulle vara en bra chef eller inte det återstår att se.
  • Anonymmamma123
    Anonym (xxx) skrev 2020-11-11 13:06:57 följande:

Dina meriter verkar otroligt ihåliga. 29-10 = 19. När man går ut gymnasiet är man c:a 19. Verkar ju mer sannolikt att du jobbat i 5 år.

Precis sådär resonerar de dåliga unga chefer som jag stött på. Lägger fram helt orimliga fakta och kräver dessutom att andra ska agera på dem.

Känner inte för att spy ut min livshistoria här direkt. Känner att du fokuserar på fel detaljer, som inte är relevanta att diskutera.
  • Anonymmamma123
    Anonym (Anna) skrev 2020-11-11 18:28:00 följande:

Sanna Marin blev statsminister i Finland som 33-åring. Visst kan det ibland märkas att hon saknar en viss erfarenhet, men istället har hon andra sidor som väger upp det. Hon är dessutom en väldigt populär statsminister.

Själv fick jag min första chefsbefattning som 24-åring (ekonomichef med direkt förmanskap för 24 personer). Jag var väldigt ung jo och gjorde många misstag. Trots det vill jag påstå att jag var och är väldigt omtyckt bland mina kolleger. Jag kan idag tycka att de måste ha varit galna som anställde mig som så ung, men å andra sidan var vi tre som var kvar vid slutet av rekryteringen och vi fick alla tre genomgå ett tvådagars rekryteringstest. Utgående från de resultaten blev sedan jag vald till tjänsten.

Sedan behöver man faktiskt inte ha noll arbetseefsrenhet trots att man är ung. Jag har en magistersexamen i ekonomi, tog min kandidat som 22-åring och fick samtidigt min första fasta anställning inom ekonomi. Jag har alltid jobbat vid sidan av studierna (även då jag gick i gymnasiet). Det första åren var det inte inom min nuvarande bransch, men sedan jag var 20 har det varit det.

Här var någon som ansåg att man utgående från dina inlägg kan se att du kommer att bli en mycket dålig chef och att du är alltför mallig. Jag ser inget av det i det du har skrivit. Så go for it!

Lycka till ts!

Intressant berättelse, tack för att du delade med dig.

Visst kommer äldre chefer sakna ?unga perspektivet? och yngre chefer kommer sakna ? äldre perspektivet?. Men därför anser jag att det är viktig att anställa chefer efter kompetens men också ha en mångfald där man anställer äldre, yngre, olika kön osv. För att alla avdelningschef kommer att sitta på möte tillsammans och i dom mötena är det viktigt att det finns flera chef med olika bakgrund, åker och kön.

Tack!
Svar på tråden För ung för en chefstjänst?