Jag tror jag är en rätt bra ledare, ser ut som det i alla medarbetarundersökningar och den feedback jag får.
Jag var klar med dubbelaxamen vid 24, jobbade ett år, sen första chefsjobbet. Jag har också varit expert/funktionsansvarig i vissa perioder, utan direkt chefsansvar. Det har pendlat, men sista 10 åren har jag varit chef.
Jag känner inte igen bilden av att de som blivit chefer snabbt är sämre. Däremot har de ofta egenskaper som många "doers på golvet" inte ser och värderar. Att leda och styra andra är mycker svårare än vad många tror. Att tex vara första linjens chef över arbetare som inte sköter arbetstider, fuskar, bråkar och har stöd av IF Metall som hugger chefen i ryggen är jättetufft.
Jag leder ett gäng seniorer som många gånger kan mkt mer än mig. Jag ber ofta om råd och stöd i sakfrågor, man skulle kunna tro att det var "dom som gjort allt," Jag frågar inte lika ofta om strategiska prioriteringar och mål som styr not värdegrunden. Där är jag helt klart den ansvarige och väldigt tydligt chef - det är mitt främsta bidrag. Samt att få alla att engagerat att gå i samma riktning.
Tillbaka till grundfrågan; klart man kan vara under 30 och en bra chef!