Anonym (Kör!) skrev 2020-11-11 13:24:32 följande:
Ojoj vem är ansvarig för de där rekteringarna?
Det låter som att det där med rekrytering inte riktigt är företagets starka sida. Du menar att de anställt inte bara en, utan flera totalt inkompetenta chefer? Det du beskriver bör ha upptäckts tidigt vid ett korrekt genomförd rekryteringsprocess. Givetvis går det inte att förenkla det så mycket som att skylla det på ett yttre attribut, som ålder. Det går inte, och det är olagligt.
Att ingen fångat upp dessa personlighet och förmåga bättre innan man skrev avtal med dessa unga chefer skvallrar ordentligt om företagets stora brister.
Den personen som gjort dessa misstag bör över huvud taget inte syssla med rekrytering. Förstår du hur många miljoner dessa misslyckanden kostat företaget?
Föreslår att den ansvarige chefen omedelbart plockas från ansvaret att rekrytera och att ni tar hjälp utifrån tills rätt kompetens för detta finns inom företaget.
Är det ditt eget företag? Skärpning!! Sluta diskriminera och börja erkänna dina egna stora, och kostsamma, misstag!
Det som hände var att de misslyckades kapitalt i rekryteringen av en avdelningschef. Denne gjorde i sin tur ett par kapitalt misslyckade rekryteringar. Trappan har rensats uppifrån. Både avdelningschef och dennes chef rök all världens väg, men de lägsta cheferna är ännu så länge kvar. Vi får se vad som händer.
Det är en stor enhet med typ 50 chefer och just nu är det bara 2 som är klappusla. Det beror inte bara på att de är unga. Det finns ju andra unga (typ 35) chefer som gör det bra.
Självfallet har erfarenhet stor betydelse för hur bra jobb man kan göra som chef. Det säger sig självt att man inte uppnått denna erfarenhet vid ung ålder. Man behöver arbeta i projekt så länge att man hinner ta ansvar för det man presterat. Man behöver lyckas. Man behöver misslyckas. Man behöver förstå verksamheten man ska vara chef över. Man behöver förstå hur ekonomin påverkas av de beslut man fattar som chef.
Klart jag fattar hur många miljoner detta kostat och fortsätter att kosta. Då har jag inte ens nämnt de arbetsmiljöproblem som blir konsekvensen för vanliga medarbetare i form av mänskligt lidande.
Hade det varit mitt företag så hade detta aldrig hänt.