För ung för en chefstjänst?
Hej, jag har sökt ett chefstjänst som jag är kvalificerat till, dock är jag osäker på om dom kommer ifrågasätt min ålder (indirekt). Tjänsten gäller inom kommunen. Vad tycker ni är lämplig ålder för en chef?
Hej, jag har sökt ett chefstjänst som jag är kvalificerat till, dock är jag osäker på om dom kommer ifrågasätt min ålder (indirekt). Tjänsten gäller inom kommunen. Vad tycker ni är lämplig ålder för en chef?
Hej, tack för svaret. Jag är snart 29år och skulle säga att jag både har livserfarenhet och arbetserfarenhet. Tjänsten är inom social arbete. Jag skulle faktis inte sökt denna tjänst om jag inte kände att jag skulle kunna hantera den.
Menar du socialtjänsten (socialsekreterare) eller annat inom socialt arbete som ex hemtjänst, LSS etc?
Menar du socialtjänsten (socialsekreterare) eller annat inom socialt arbete som ex hemtjänst, LSS etc?
Då är du, i mina ögon, alldeles för ung.
Men det är inte jag som rekryterar.
För mig är åldern egentligen inte en faktor. Inte om jag känner att det finns kompetens och att personen uppvisar relevanta egenskaper gällande just chefskapet.
Det är klart att en person som är 24 år inte kommer att ha den här erfarenheten. I alla fall inte inom mitt tjänsteområde.
Men om någon är 30år tex. så har den personen så som jag tänker, faktiskt en teoretisk chans att både ha hunnit utbilda sig och även skaffa sig erfarenhet.
Sen är den springande punkten för mig alltid vad för typ av chef man är och hur det uppdraget kommuniceras till den grupp som man ska ta över.
Vissa chefer är tänkta att vara "super -users". Jag som medarbetare ska kunna fråga min chef om saker i mitt dagliga arbete som jag inte lyckats klura ut på egen hand.
Andra chefer är bara chefer rent administrativt. De har ansvar för personal och budget men kanske inte kan ett dugg om det vi arbetar med. Utan det finns då andra funktioner för det.
Där kan det gå VÄLDIGT fel om gruppen uppfattar och förväntar sig det ena eller det andra och man som chef kommer in helt snett utifrån vad som har kommunicerats (eller inte kommunicerats).
Har du jobbat inom kommunen mer än 10 år på heltid och du är 29 år? Har du inga eftergymnasiala studier i bagaget då, eftersom du måste ha börjat arbeta heltid direkt efter gymnasiet?
Har du jobbat inom kommunen mer än 10 år på heltid och du är 29 år? Har du inga eftergymnasiala studier i bagaget då, eftersom du måste ha börjat arbeta heltid direkt efter gymnasiet?
Åldern är inte avgörande utan hur du är som person. Är man under 30 kan det ha varit svårt att skaffa erfarenheten plus att man tyvärr ofta saknar den ödmjukhet som behövs (något jag och min kollega pratar om ibland är hur dålig självinsikt vi hade om hur lite vi kunde våra första år vi jobbade och att vi nu kan se samma sak hos flera av våra yngre kollegor).
Men det betyder inte att det är så för alla personer, bara för de flesta. Jag har också haft en superbra chef som bara var 28 när hon blev chef över mig som då var hennes första chefsjobb.
Om du har egenskaperna som behövs för just det här jobbet så kommer inte en ålder på 29 att stå dig i fatet.
Som chef måste man ha kunskap om budgetering, arbetsmiljö och arbetsrätt bl a. Man behöver även ha eller skaffa sig tilltro till att personalen är bäst på det de gör, annars blir det inte bra. De sämsta cheferna jag haft är de som trott att de kan göra mitt arbete bättre - samtidigt som de inte förstått sitt uppdrag som chef. Och de sämsta cheferna jag har haft har varit gamla kollegor som lyfts upp (de har stannat kvar med en fot i gamla rollen och fått hybris).
Du är alltså 29 år, har läst en 3-årig kandidatexamen med heltidsstudier OCH har haft en över 10 år lång heltidstjänst i kommunal verksamhet - med arbetsuppgifter som kvalificerar dig att ta en komplex chefsposition? Jag tror du lider av hybris.