Inlägg från: hawthorne |Visa alla inlägg
  • hawthorne

För ung för en chefstjänst?

Anonymmamma123 skrev 2020-11-09 07:35:35 följande:
    Hej, tack för svaret. Jag är snart 29år och skulle säga att jag både har livserfarenhet och arbetserfarenhet. Tjänsten är inom social arbete. Jag skulle faktis inte sökt denna tjänst om jag inte kände att jag skulle kunna hantera den.
    Så här är det:
    De som tror att de passar som chef blir aldrig bra chefer, de använder sig nästan alltid av metoden söndra och härska.

De som inte tror det, de som tvivlar på hur bra de är blir alltid bra chefer.

Som chef måste du vara ödmjuk, något man får med åren. Jag ser inte ett spår av det i din attityd utan du är fruktansvärt stöddig vad det är du klarar och kan.  Du kommer att bli en likadan chef, stöddig och kaxig utan ödmjukhet.

Det har bara indirekt med åldern att göra, med ökad ålder brukar man bli mer ödmjuk inför allt man inte kan och andras kunnande.

Din smala lycka är att det är inom kommun. Kommunerna har aldrig råd med vettiga löner, speciellt inte chefslöner, så de får ta vad de får. Unga, gröna, billiga men olämpliga chefer som "chefar och bossar" för att det är kul hellre än att de gör det bra.
  • hawthorne

Rätta mig om jag har fel men jag tycker det ser ut som att TS är avreggad?

En chef ska leda och fördela arbetet. Därför är det oerhört viktigt att chefen kan själva arbetet, vet vad som görs, varför och hur. För personalen kommer att få problem, stora som små, som de vänder sig till chefen för att få veta hur och vad de ska göra.

Kan inte chefen arbetet kommer hen heller inta att kunna leda personalen rätt. Och har personalen inte en chef som kan annat än att sitta och leka chef så slutar det alltid med katastrof för verksamheten. Sådant som tar åratal att bygga upp igen.

Med andra ord måste chefen vara mycket mer än bara vara en ledare.

• hawthorne
    Anonym (Tä) skrev 2020-11-09 12:11:51 följande:
    Tiderna ändras. Förr i tiden blev den chef som "jobbat längst på golvet" och hade mest detaljkunskap om arbetet på golvet. Min erfarenhet är att det inte ser ut så idag. Att vara chef är liksom ett eget yrke och det är medarbetarna som har detaljkunskaperna.

Jag var 29 när jag först blev chef. Chefsskapet sitter inte i åldern.
    Det som inte ändrats är nödvändigheten i att chefen har kunskap i det de sitter och chefar över.
    När det är som du säger, ett yrke i sig, så blir det rätt sällan speciellt bra även om cheferna själva tror det.

• hawthorne
    Anonym (Tä) skrev 2020-11-09 12:24:09 följande:
    Som chef måste man ha kunskap om budgetering, arbetsmiljö och arbetsrätt bl a. Man behöver även ha eller skaffa sig tilltro till att personalen är bäst på det de gör, annars blir det inte bra. De sämsta cheferna jag haft är de som trott att de kan göra mitt arbete bättre - samtidigt som de inte förstått sitt uppdrag som chef. Och de sämsta cheferna jag har haft har varit gamla kollegor som lyfts upp (de har stannat kvar med en fot i gamla rollen och fått hybris).
    Jag håller med dig i det du skriver men det ena utesluter inte det andra.
    Att kunna arbetet innebär inte att de ska detaljstyra. De chefer som gör så är de som bestämmer för att det är så himla kul snarare än att de fattat vad chefsjobb innebär.
Svar på tråden För ung för en chefstjänst?