Inlägg från: Anonymmamma123 |Visa alla inlägg
  • Anonymmamma123

För ung för en chefstjänst?

Hej, jag har sökt ett chefstjänst som jag är kvalificerat till, dock är jag osäker på om dom kommer ifrågasätt min ålder (indirekt). Tjänsten gäller inom kommunen. Vad tycker ni är lämplig ålder för en chef?

• Svar på tråden För ung för en chefstjänst?
  • Anonymmamma123

Hej, tack för svaret. Jag är snart 29år och skulle säga att jag både har livserfarenhet och arbetserfarenhet. Tjänsten är inom social arbete. Jag skulle faktis inte sökt denna tjänst om jag inte kände att jag skulle kunna hantera den.

• Anonymmamma123
    Långbenopluto skrev 2020-11-09 08:00:27 följande:

Menar du socialtjänsten (socialsekreterare) eller annat inom socialt arbete som ex hemtjänst, LSS etc?

Nej, det är inom socialt arbete. Men det handlar mer om att arbeta i utsatta område. Alltså kommer tjänsten att innebära nätverka, finna problemlösning och skapa trygghet i dessa områden. Man kommer inte att arbeta med journalföring eller direkt med utsatta människor.
  • Anonymmamma123
    Långbenopluto skrev 2020-11-09 08:00:27 följande:

Menar du socialtjänsten (socialsekreterare) eller annat inom socialt arbete som ex hemtjänst, LSS etc?

Nej, det är inom socialt arbete. Men det handlar mer om att arbeta i utsatta område. Alltså kommer tjänsten att innebära nätverka, finna problemlösning och skapa trygghet i dessa områden. Man kommer inte att arbeta med journalföring eller direkt med utsatta människor.
  • Anonymmamma123
    Långbenopluto skrev 2020-11-09 08:34:53 följande:

Då är du, i mina ögon, alldeles för ung.

Men det är inte jag som rekryterar.

Tack för en ärlig åsikt :)
  • Anonymmamma123
    Anonym (Ellen) skrev 2020-11-09 08:42:34 följande:

För mig är åldern egentligen inte en faktor. Inte om jag känner att det finns kompetens och att personen uppvisar relevanta egenskaper gällande just chefskapet.

Det är klart att en person som är 24 år inte kommer att ha den här erfarenheten. I alla fall inte inom mitt tjänsteområde.

Men om någon är 30år tex. så har den personen så som jag tänker, faktiskt en teoretisk chans att både ha hunnit utbilda sig och även skaffa sig erfarenhet.

Sen är den springande punkten för mig alltid vad för typ av chef man är och hur det uppdraget kommuniceras till den grupp som man ska ta över.

Vissa chefer är tänkta att vara "super -users". Jag som medarbetare ska kunna fråga min chef om saker i mitt dagliga arbete som jag inte lyckats klura ut på egen hand.

Andra chefer är bara chefer rent administrativt. De har ansvar för personal och budget men kanske inte kan ett dugg om det vi arbetar med. Utan det finns då andra funktioner för det.

Där kan det gå VÄLDIGT fel om gruppen uppfattar och förväntar sig det ena eller det andra och man som chef kommer in helt snett utifrån vad som har kommunicerats (eller inte kommunicerats).

Jag håller med dig. Jag var arbetat inom kommunen mer än 10 år på heltid. Jag har också haft flera olika chef inom olika verksamheter. Jag har mött chefer med god ledarskap, ödmjukhet samt som är bra på att kommunicera. Sen har jag mött på chefer som absolut inte borde arbeta som chef. Jag anser att man som chef måste vara ärlig, ödmjuk och bra på att motivera. Sen tror jag åldern också är en viktig faktor för att få lite kött på bena för.
  • Anonymmamma123
    Silverjenny skrev 2020-11-09 15:59:13 följande:

Har du jobbat inom kommunen mer än 10 år på heltid och du är 29 år? Har du inga eftergymnasiala studier i bagaget då, eftersom du måste ha börjat arbeta heltid direkt efter gymnasiet?

Jag har en kandidatexamen :)
  • Anonymmamma123
    Silverjenny skrev 2020-11-09 15:59:13 följande:

Har du jobbat inom kommunen mer än 10 år på heltid och du är 29 år? Har du inga eftergymnasiala studier i bagaget då, eftersom du måste ha börjat arbeta heltid direkt efter gymnasiet?

Jag har en kandidatexamen :)
    Kvittning skrev 2020-11-09 17:55:17 följande:

Åldern är inte avgörande utan hur du är som person. Är man under 30 kan det ha varit svårt att skaffa erfarenheten plus att man tyvärr ofta saknar den ödmjukhet som behövs (något jag och min kollega pratar om ibland är hur dålig självinsikt vi hade om hur lite vi kunde våra första år vi jobbade och att vi nu kan se samma sak hos flera av våra yngre kollegor). 

Men det betyder inte att det är så för alla personer, bara för de flesta. Jag har också haft en superbra chef som bara var 28 när hon blev chef över mig som då var hennes första chefsjobb. 

Om du har egenskaperna som behövs för just det här jobbet så kommer inte en ålder på 29 att stå dig i fatet. 

Jag håller med dig. Jag känner 29 åringar som forfarande försöker finns sig själv. Sen finns den 29 åringar som har mer livserfarenhet och arbetserfarenhet än flera 30-45 åringar. Jag anser inte att min ålder definiera mig, men tror inte det är till min fördel att jag är en kvinna + 29 åring som söker en chefstjänst.
  • Anonymmamma123
    Anonym (Tä) skrev 2020-11-09 12:24:09 följande:

Som chef måste man ha kunskap om budgetering, arbetsmiljö och arbetsrätt bl a. Man behöver även ha eller skaffa sig tilltro till att personalen är bäst på det de gör, annars blir det inte bra. De sämsta cheferna jag haft är de som trott att de kan göra mitt arbete bättre - samtidigt som de inte förstått sitt uppdrag som chef. Och de sämsta cheferna jag har haft har varit gamla kollegor som lyfts upp (de har stannat kvar med en fot i gamla rollen och fått hybris).

Det är klart man måste ha koll på budgetering men åt andra sidan har man ju administrera som hjälper till samt så har man en chef som man kan bolla med.
  • Anonymmamma123
    Silverjenny skrev 2020-11-09 21:18:13 följande:

Du är alltså 29 år, har läst en 3-årig kandidatexamen med heltidsstudier OCH har haft en över 10 år lång heltidstjänst i kommunal verksamhet - med arbetsuppgifter som kvalificerar dig att ta en komplex chefsposition? Jag tror du lider av hybris.

Hehe, så är det verkligen inte ????. Jag har på senare tid arbetat som samordnande. Innan det så arbetade jag enbart på fältet (direkt med människor).

1. Jag arbetade för att försörja mitt barn.

2. Jag skulle inte påstå att universitetet är ?enkel? gillar man det man studerar och gör det av rätt anledning så går det lättare. Jag tillämpade exempelvis direkta exempel och dilemma från arbetslivet till studierna. Medans klasskamraterna inte hade arbetat ett dag av deras liv.
Svar på tråden För ung för en chefstjänst?