Inlägg från: Silverjenny |Visa alla inlägg
  • Silverjenny

För ung för en chefstjänst?

Hur gammal är du och inom vilket område?

Det beror lite på vilken bransch man verkar inom tycker jag. Inom kommunal verksamhet som kräver erfarenhet och människokännedom då du jobbar med människor, för människor, skulle jag inte ha förtroende för en chef som är under 35 år.

Jag tycker inte man är mogen för någon chefsposition inom någon bransch innan man i alla fall närmar sig 30.

• Silverjenny
    Anonymmamma123 skrev 2020-11-09 12:21:17 följande:

Jag håller med dig. Jag var arbetat inom kommunen mer än 10 år på heltid. Jag har också haft flera olika chef inom olika verksamheter. Jag har mött chefer med god ledarskap, ödmjukhet samt som är bra på att kommunicera. Sen har jag mött på chefer som absolut inte borde arbeta som chef. Jag anser att man som chef måste vara ärlig, ödmjuk och bra på att motivera. Sen tror jag åldern också är en viktig faktor för att få lite kött på bena för.

Har du jobbat inom kommunen mer än 10 år på heltid och du är 29 år? Har du inga eftergymnasiala studier i bagaget då, eftersom du måste ha börjat arbeta heltid direkt efter gymnasiet?
  • Silverjenny
    Anonymmamma123 skrev 2020-11-09 20:37:06 följande:

Jag har en kandidatexamen :)

Du är alltså 29 år, har läst en 3-årig kandidatexamen med heltidsstudier OCH har haft en över 10 år lång heltidstjänst i kommunal verksamhet - med arbetsuppgifter som kvalificerar dig att ta en komplex chefsposition? Jag tror du lider av hybris.
  • Silverjenny
    Anonymmamma123 skrev 2020-11-09 21:27:49 följande:

Hehe, så är det verkligen inte ????. Jag har på senare tid arbetat som samordnande. Innan det så arbetade jag enbart på fältet (direkt med människor).

1. Jag arbetade för att försörja mitt barn.

2. Jag skulle inte påstå att universitetet är ?enkel? gillar man det man studerar och gör det av rätt anledning så går det lättare. Jag tillämpade exempelvis direkta exempel och dilemma från arbetslivet till studierna. Medans klasskamraterna inte hade arbetat ett dag av deras liv.

Visst ja, du har ju hunnit vara gravid och föda barn också. Du har alltså ÖVER 10 års yrkeserfarenhet av att jobba inom kommunen heltid, du har en kandidatexamen (3 års heltidsstudier efter 3 års gymnasium) och du har hunnit föda och uppfostra barn dessutom. Och du är 29 år. Jag får inte ihop matematiken! Antagligen skarvar du med antalet år du jobbat och räknar med att du jobbat extra kvällstid under studietiden som heltidsarbete. Men du har ju ett barn, hur har du fått ihop det? En extremt stöttande partner som tagit hand om barnet heltid och du har inte varit mammaledig alls?

Det var ju ingen enkel administrativ chefsroll det här utan du skulle ha ett komplext ansvar för att nätverka och planera strategier för kommunens arbete i utsatta områden. Vad har du för arbetserfarenhet som kvalificerar dig för den positionen? Vad har du kandidat inom?

Jag säger inte att det är omöjligt, du kanske är en superwoman som är extrembegåvad och fick hoppa över 2-3 år i skolan och du gick en oerhört slapp universitetsutbildning som krävde minimal arbetsinsats (och du lade ner minimalt med tid på studierna) men det låter snarare som att du inte är helt sanningsenlig med de uppgifter du lämnat här. Pga. att 16+3+3+10+graviditet och barnafödande helt omöjligt kan bli 29.
Svar på tråden För ung för en chefstjänst?