Inlägg från: Inteutanproblem |Visa alla inlägg
  • Inteutanproblem

Grattis Amerika!

Du som är så duktig på att nämna i var och varannan kommentar att du har släkt och vänner borta i USA, borde inte du veta att staterna har väldigt mycket självbestämmande rätt? Tänker bland annat på hur du drog upp corona tidigt i tråden. Kan kanske vara intressant att kika närmre på om det varit republikanskt eller demokratiskt styrda stater som klarat sig värts, respektive sämst. Trump må ha sagt korkade och okunniga saker om viruset, men han är på inget vis en envåldshärskare som bestämmer över hur alla skall göra. Sen undrar jag varför inte Amerikaner likt Svenskar själva klarar av att göra vettiga bedömningar? Vår strategi har ju som bekant stuckit ut en hel del med eget ansvar, osv. Stödjer man svensk coronahantering och strategi ska man kanske inte kasta dynga på USA?s (men du kanske är en kritiker?).

Vi har typ 6000 döda i Sverige nu, hur många procent är det av vår totala befolkning? Gör sen samma räkneexempel med USA. Skiljer vi oss verkligen så oerhört mycket åt egentligen? Jag frågar för att jag inte vet.

Överlag. Biden kommer troligtvis få svårt att driva igenom sin politik, så jag skulle inte förvänta mig allt för stora förändringar dom kommande åren. USA är även ett djupt splittrat land, med starka polariseringar. Nära 50% av väljarna som röstade la faktiskt sin röst på republikanerna. Sånt försvinner inte bara sådär som i ett trollslag. Alla dom människorna kommer inte överge sina politiska åsikter. Så drömmen om ett stabilt och enat land nu när Biden skall leda det, förblir nog bara just det. En dröm. Men man kan ju hoppas.

Svar på tråden Grattis Amerika!