• Anonym (.)

Finns det ens någon sajt som fungerar sämre än Familjeliv?

Tecum skrev 2020-11-08 11:59:14 följande:
    Men rent funktionsmässigt är den helt undermålig och jag är faktiskt förvånad att ingen företagsam person kapat upplägget och startat en egen sida med samma upplägg men med fungerande teknik. Det vore lätt att locka över användarna och öka medlemsantalet. 
    Det är bland det svåraste som finns, att dra till sig läsare, skribenter, följare osv.
    Många, många har försökt genom åren att göra just det: skaffa bättre plattform och locka över familjelivare.
    Jag minns ett par stycken, minns du några?
  • Anonym (.)
    Tecum skrev 2020-11-08 12:24:04 följande:
    Ja, Passagen och Humlesurr. De var bra så länge det varade.
    Passagen fanns långt innan familjeliv så det är snarast familjeliv som tog över passagen. Jag minns flera andra uppstickare som inte blev annat än en fjutt i rymden.

Men det är petitesser i sammanhanget utan det jag menade var att det är mycket, mycket svårt att bara ta över en webbsajt. Man måste jobba hårt i många år om det öht ska kunna lyckas. De flesta lyckas inte trots bättre teknik, trots hårt jobb, trots en massa saker.
    Människor är lata och konservativa. De sitter hellre kvar under korkeken även fast de får kottar i skallen och grannen erbjuder bättre kott-skydd.

• Anonym (.)
    Anonym (Grå) skrev 2020-11-08 13:13:32 följande:
    Sajten fryser sig så fantastiskt hela tiden, så har det varit några år nu och ingen verkar göra något åt det!? Dom verkar tycka det är normalt, och att det ska vara så!
    Jag tar föregivet att ägarna insett problemet.
    Att sajten bygger på gammal teknik som man dessutom har förbättrat lite här och lite där genom åren. Minns du "Kodaren" som var aktiv för några år sedan och fixade kod lite här och där?

Webbajter är som ett garnnystan, från början ligger det i fina lager, strukturerat och fint ordnat. Men drar man lite här och lite där, skarvar lite här och lite där så blir det en förfärlig oordning man aldrig någonsin kan få ordning på.  Så det kodaren gjorde var rätt då men resultatet är det vi ser idag.

Det enda man kan göra är att göra om och göra rätt, göra om allt från början. Det är där databaserna ställer till det.  Allt det här, alla inlägg osv ligger i databaser och troligen är det så att kopplingarna mellan baserna och webbsidorna är så härviga att det måste till en expert för att reda ut det.

Sånt är svindyrt och inget ägare är intresserade av, det är liksom inte värt det. Och att börja om helt från början igen med ett helt nytt tomt forum? Då lär de flesta familjelivare försvinna till det berömda näst-sämsta forumet...
  • Anonym (.)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2020-11-08 19:43:15 följande:
    För en som inte knackar kod på fritiden, skulle sidan flyta smidigare om man tog bort alla trådar som är äldre än säg tio år eller nåt? Det borde ju ta bort en hel del material som ligger och skräpar, eller finns det någon annan lösning?
    Förmodligen gör det varken till eller från. Det är text som ligger och skramlar och gör inget annat än tar upp plats.
    Störst roll spelar hur databaskopplingarna ser ut, hur koden ser ut  och hur många anrop som sker.
    Typ.

• Anonym (.)
    molly50 skrev 2020-11-08 21:26:44 följande:
    Som flera redan har skrivit så är det intressant att läsa här i forumet och se vilka olika liv andra lever och vilka olika åsikter folk har.
    Men detta laggandet är något som kan störa mig enormt.
    Jag tänkte först att det var min dator som krånglade,men nu inser jag att så inte är fallet.
    Jag hoppas att det åtgärdas,för det är enormt frustrerande.
    Det har laggat i ganska många år. Från början hette det TÖM CACHEN. Sen hörde vi ingenting.

Men åtgärdas, det kommer inte att ske.
    Sajten kommer långsamt att dö som alla andra webbforum som mer eller mindre överges av ägarna. Det har skett många gånger förr och det händer just nu, här.

Googla "Forumdöd" och du får mängder av träffar från en massa olika fd forum...
  • Anonym (.)
    LittleSunshine84 skrev 2020-11-08 21:49:33 följande:
    Det roliga är att man får aldrig ngt svar av ngn moderator eller ngn som helst feedback när man klagar. Är också ett lustigt sätt att ta emot kritik :)
    Det är inte så konstigt att det är så.
    Familjeliv har i alla fall förr lejt ut mycket av modereringen till ett företag som heter Interaktiv Säkerhet. De har till uppgift att moderera bort skräp men de ger mig veterligen aldrig någonsin respons på det de gör.

Moderatorer kräver ju en levande policy och regelverk som diskuteras moderatorerna emellan. Framförallt kräver det någon form av ledning så att moderatorerna inte löper amok och ställer till en massa skada. Det är mycket enklare för en sajtägare att leja ut det på det sättet istället för att ha ett antal frivilliga moderatorer.
Svar på tråden Finns det ens någon sajt som fungerar sämre än Familjeliv?