Inlägg från: Anotherone |Visa alla inlägg
  • Anotherone

Stress eller avkoppling med husvagn, stuga och semesterresa?

Du har ju själv identifierat vad det handlar om; vi är olika!
    Jag har turen att leva med en som är som jag. Vi är aldrig utomlands eller iväg någon längre bit ens inom Sverige, under sommaren. Utan vi har vår sommarstuga på ca 1h avstånd som vi flyttar till. Känner vi för en paus åker vi hem till "stan" ett par dagar och så tillbaka igen. Vi bor i hus hemma också men det är miljöombytet, den lite lägre standarden, samt skärgården och båten, som vi vill åt.

Sen har vi kompisar som inte alls vill åka bort. De lade mer pengar på sitt "hemma-hus" istället och är helst där när de är lediga.

• Anotherone
    Kvittning skrev 2020-11-08 08:55:27 följande:

Skillnaden när man åker bort är att allt ansvar (utöver att ta hand om barnen) försvinner. 

Hemma så ska det tvättas, snickras och fixas och även om man slappnar av så är det alltid något som ska göras. Om man åker iväg så är aktiviteter inte i form av sysslor utan utflykter. 

Beror ju på vart man åker. Stugby med självhushåll? Sommarstuga? Camping? All inclusive?
  • Anotherone
    Kvittning skrev 2020-11-08 17:43:33 följande:
    Ja så är det ju, därför vi inte har sommarstuga för då skulle det ju bara bytas ut mot måsten där.

Stuga med självhushåll och liknande ser jag däremot som betydligt mer avslappnande än att vara hemma, det är ju inte så att man känner ett tryck snickra och fixa skavanker där utan då är det ju bara det normala ta hand om sig själv och barnen, inga extra projekt.

All inclusive åker vi aldrig på, gillar inte bufféer utan uppskattar att gå ut och hitta nya matställen varje dag.

Båt i skärgården åker vi ibland och det är också avslappnande då vi hyr båt. Funderar på att köpa men isf försöka hitta några som kanske är intresserade av att byta båtens vårfix mot en veckas båtlån. Vill inte ha mer än huset och trädgården hemma att ta hand om.
    Nej så är det ju. Vi som just nu har både hus och sommarstuga har lika många måsten på båda ställena. Men vi ser det som att vi flyttar vår vardag till en annan miljö. Stugan håller visserligen åretrunt-standard så vi är där en eller ett par helger även vintertid. Men inte lika frekvent som på sommaren förstås, oftast är vi där 5-6v i sträck på semestern.

All inclusive har vi faktiskt testat. Det är SJUKT bekvämt. Du bara solar och äter typ. Och du kan ju strunta i hotellmaten precis när du känner för det och äta på stan eller på en annan strand. Jag gillar alla möjliga sorters resande
Svar på tråden Stress eller avkoppling med husvagn, stuga och semesterresa?