• SML89

BIM dec 2020

Jag fick min 7e dag med blinkande smiley idag så ger nog upp för denna månaden. Känns som att jag borde gått fast gubbe för 2-3 dagar sen när jag hade ÄL flytningar. De har börjat avta lite nu så känns inte som jag får max fertilitet denna mån.

• SML89

Vet inte varför men idag em fick jag för mig att ta ytterligare ett äl test och mot min förväntan äntligen fast gubbe!!! efter 4 dagar negativt och 7 dagar blinkande. Är dock på CD21 så det är ju ganska sent med äl nu eller? Enligt appen skulle jag haft mens om 7 dagar. De har ju skjutits fram nu. Men om det skulle vara så så är det ju för kort lutealfas? 

Är iaf glad för positivt test så ja vet att jag iaf har ägglossning =)

• SML89
    VirrePirre06 skrev 2020-12-05 20:53:15 följande:

Jag har en cykel på ungefär 38vdagar efter att slutat med ppiller efter 16år, och har då äl mellan cd 24 och 26 :) Kroppen kan verkligen vara konstig ibland, antar att man får gilla läget haha

Haha verkligen.. sist ja blev gravid hade jag med sån lång cykel. Men nu har ja ändå legat på 26-29 dagar så det blev ja lite fundersam. Men kanske blir en längre cykel denna månaden helt enkelt :) har du slutat nyligen eller har de gått några månader?
  • SML89
    Perssonlund skrev 2020-12-06 07:26:41 följande:

Vad tror ni? Positivt?

Absolut =) stort grattis!!
  • SML89
    Nachosen skrev 2020-12-06 09:30:41 följande:

Har bim imorgon och ska testa på torsdag enligt app. En del av mig vill testa idag men en del vill inte för jag vill inte bli besviken. Borde ju få svaret om mensen kommer snart. Haha varför är man så otålig? Känner iofs ingenting i kroppen så är inställd på att mensen kommer. :/

Ohh spännande! Vänta tills bim (imorgon) iaf eller tis om du orkar. Haha vet inte man vill ju veta direkt o de är ju så mkt väntan heela tiden. Försök håll ut 1-2 dagar till =)
  • SML89
    Milie skrev 2020-12-06 11:20:00 följande:

Kul! Även om man ska vara petig så indikerar positivt test bara att kroppen gör en ansats och försöker ägglossa. Men oftast gör den nog det. Ja, 7 dagar är för kort. Säger jag av erfarenhet. Min lutealfas är alltid för kort (8-9 dagar) så jag blir aldrig gravid så länge jag inte förlänger med progesteron. Men om du brukar ha en bra längd så är det inte så otroligt att cykeln förlängs eftersom lutealfasen oftast är konstant.

Tack du har helt rätt. Men känns iaf bättre att få den fasta gubben än bara den blinkande haha. Ett steg närmre. Jag har dock haft känningar på ena sidan igår och idag så hoppas ja får äl. Okej ja har vanligtvis en lutealfas på ca 11 dagar, så borde kanske räkna på det.

I annat fall kanske ja får testa med kräm ja med om äl fortsätter komma senare än va appen indikerar.
  • SML89
    Milie skrev 2020-12-06 18:10:00 följande:

Ja, absolut. Det förstår jag. Jag blir så himla glad de gånger jag prickar. Jag har ofta en väldigt kort LH-topp och måste testa varje gång jag går på toa när det närmar sig. Jag höll på 1,5 år innan jag blev gravid med andra barnet och då höll jag på bli knäpp så jag gick mer och mer över till endast sekret och temp.

Oj 1,5 år är lång tid men låter som du verkligen lärt känna din kropp och har en hel del erfarenhet till denna gången. Jag insåg att ja inte kunde lita alls på min app iaf så därför började jag testa med äl test med. Annars har jag också försökt gå mer på sekret. Hur länge har ni försökt nu?
  • SML89
    Snäckan92 skrev 2020-12-06 13:44:44 följande:

Har Bim 9/12 och sedan en vecka tillbaka värk i livmodern, hoppas det är något som växer sig fast där.

Men en undran... Jag har sedan några dagar tillbaka mycket mer flytningar än normalt, ganska geggiga o vita (sorry, haha). Kan det vada en indikation på något?

Tempen har stigit sedan äl och är fortsatt högre än normalt

Man kan ju få ökade flytniar under graviditeten men vet inte om de kommer så tidigt dock. Innan jag plussade sist ja va gravid hade ja typ inga flytningar alls. Men de är väl olika från person till person :)
  • SML89
    Snäckan92 skrev 2020-12-07 10:21:56 följande:
    Nu har de blivit torrt här... Ska bli spännande att testa på torsdag :)
    Åh ja verkligen. Hoppas!! :)
  • SML89
    Milie skrev 2020-12-07 20:45:15 följande:

Ja, absolut. Inför första barnet hann jag inse att jag hade lite kortare lutealfas, men den höll ändå 11-12 dagar så efter 7 månader gick det "av sig själv". Men sen när vi skulle försöka med andra så ser jag att jag har 8-9 dagar lutealfas. Misstänker att det inte går. Men när vi försökt 1 år och jag ska söka hjälp så får jag så värdelös hjälp från Regionen. Jag fattar inte hur man kan vara så okunnig. Läkaren trodde inte på att jag hade kort lutealfas. Hon trodde inte att kvinnor kunde få tag i en termometer med två decimaler för att tempa. Helt stört. Sen när jag tjatat sa hon bara typ "Aja, men om du nu mot förmodan har en kort lutealfas finns ändå inget att göra.". Jag blev så paff. Ställde mig i kö till privatklinik. När vi har vårt första telefonsamtal och går igenom historiken lite snabbt så svarar hon i stil med "Jaså! Men då finns stor potential. Vi har många alternativ. Bland annat progesteron.". Så medan väntetiden att få bli inskriven på kliniken så testade jag progesteron på egen hand och ta daaa! Gravid första cykeln.

Det blev lite långt :D Skulle bara säga att jag redan är gravid nu. Detta är andra gången i mitt liv jag testar progesteron. Gravid direkt. Trots att vi bara låg en gång. Jag är glad men jäkligt störd på Regionen och "råden" jag fick.

Alltså seriöst så sjukt hur olika de kan funka från ställe till ställe.. de spelar verkligen roll vilken person man hamnar hos, om man får rätt hjälp eller inte. Förstår inte hur de bara kunde avfärda dig på det viset! Men skönt att de löste sig för er till slut iaf :)

Va kul, grattis till plusset!! Och tack för tipset :) får se om/när mensen kommer denna månaden och verkar lutealfasen för kort testar jag progesteron.
  • SML89
    Mickis89 skrev 2020-12-08 01:25:28 följande:

Halloj!

Jag skulle testa förra tisdagen (bim 4/12) och det var negativt. Hade så mycket graviditetskänningar så det sänkte mig mycket. Testade flera gånger under veckan alla negativa (både testa tidigt och RFSU). Testade så sent som i lördags och det var negativt. MEN min mens kom aldrig... så bestämde mig för att ta ett test och dra mig baklänges, jag tror att JAG ÄR GRAVID :D

Stabben1989 skrev 2020-12-07 22:28:43 följande:

Plussade ikväll och känslorna är otroligt blandade. Vill känna mig lycklig men med två missfall på raken känns det lite svårt eftersom jag inte alls känner mig gravid, har verkligen inga symptom över huvud taget. Är lite rädd att den redan har dött och att kroppen inte fattat det för med mina tidigare som slutade i missfall kände jag symptom tidigt. När började ni känna symptom?

Grattis till er båda :) stabben förstår din oro men försök att inte oroa dig och stressa upp dig. Hoppas de går vägen. Jag hade inte mycket symtom efter plusset sist, lite ömma bröst typ fram till v.8 då började jag må illa osv. Alla är olika så oroa dig inte
  • SML89
    Milie skrev 2020-12-06 11:20:00 följande:
    Kul! Även om man ska vara petig så indikerar positivt test bara att kroppen gör en ansats och försöker ägglossa. Men oftast gör den nog det. Ja, 7 dagar är för kort. Säger jag av erfarenhet. Min lutealfas är alltid för kort (8-9 dagar) så jag blir aldrig gravid så länge jag inte förlänger med progesteron. Men om du brukar ha en bra längd så är det inte så otroligt att cykeln förlängs eftersom lutealfasen oftast är konstant.
    En fråga gällande progesteron. Börjar man ta det direkt efter äl eller när tar man det mer exakt? Har du tips på någon bra? Kollade lite på VagiVital Aktivgel 36 ml (cirka 30 doser).
  • SML89

Definitivt inte spökstreck. Grattis!! =)

Kristinis skrev 2020-12-09 07:22:15 följande:

Testade nu på morgonen, det här borde inte vara spökstreck va? Vågar knappt tro att det är på riktigt

• SML89
    Milie skrev 2020-12-09 13:07:16 följande:
    Jag har mest bara tagit vad jag får tag i. Förra gången var det Progesterall från Dr-nånting. Denna gång Matriarch 100 från Moodmama. Jag har inte kollat upp vad som är bäst och det finns mycket olika. Jag tog bara vad som gick att beställa.

Men det är viktigt att man är så säker som möjligt på att man haft ägglossning innan man börjar. 3 DPO är en vanlig dag att börja. Alltså 3 Days Past Ovulation. Om man tempar så har man oftast hunnit bekräfta ägglossning med tre höga temperaturer. Vad som händer om man tar det för tidigt är att man kan råka hämma ägglossning.
    Okej, insåg inte att den var så svår att få tag i. Googlade bara och klickade på en av de första som dök upp, men nu har jag läst på lite. Tack så mycket för tipset i alla fall :) Tänker om mensen kommer innan 17e så beställer jag hem en för då har lutealfasen varit för kort.
  • SML89
    PetuniaSunflower skrev 2020-12-10 22:39:38 följande:

Spännande med alla som plussar! 

Vill checka av med de som börjar närma sig BIM, hur mår ni? har ni några tecken? Eller vad tror ni om det här? 

Har BIM den 12/12 enligt NaturalCykles. 

Jag har fått lite finnar, brösten sväller och känns tunga men fylliga, jag anar lite mer blodkärl, väldigt tydligt på ena sidan iaf. Inga konstiga flytningar, varken i färg eller mängd. Upplever under dagarna lite molnande värk och trycker jag nedåt i magen så känns det lite stelt och ömt.

Överlag så har jag mått så himla bra senaste dagarna, humöret på topp, sugen som f*an, gubben är helt i chock, fått massa saker gjorda. Har dock haft svårt att somna, vilket i vanliga fall ALDRIG händer. Men jag har även vaknat på nätterna och varit rastlös. Har även vaknat på nätterna för jag behövt kissa eller äta?! Natten är helt plötsligt för lång känns det som... 

Fick en tempdipp i morse, men mätte på en konstig tid, så jag vet inte hur tillförlitlig den är. Annars har jag varit väldigt varm. 

Tog test igår morse dvs (BIM -4) efter att jag drömt att jag testat minst 20 positiva test, så jag kunde inte hålla mig, men det var negativt. 

Ni som nyligen plussat, eller varit gravida tidigare, hur beter sig era brön? Är det likt som inför mens? 

Jag hade bim 12/12, men fick sen äl så hoppas på att bim förskjuts för min del (annars blir det för kort lutealfas). Appen ändrade iaf bim till 18/12 för mig, och än så länge känner jag inget speciellt. Men det du beskriver skulle ju kunna va graviditetssymptom =) jag känner faktiskt igen de där med rastlöshet på natten, hade till och med noterat i min app att jag innan jag plussade sist hade "sömnlöshet". Det är ju inte omöjligt att de kan vara ett symptom de med.
  • SML89
    Fullofhope skrev 2020-12-11 12:36:31 följande:

Slänger in en bättre bild på dagens, tog den förra precis när de va nygjort, den andra 5min efter. Jag hr mycket äggviteflytningar och rejäl dipp i tempen idag med.

För mig ser det positivt ut men har inte så stor erfarenhet av sådana test. Men tycker båda strecken är lika starka så din app kan nog stämma hyfsat tror jag =) det är väl normalt sett 12-36 h efter stegning som äl brukar ske.

Beklagar bortgången av er dotter, måste vara det värsta man kan vara med om, att förlora ett barn. Usch :( Lycka till med bebisbakandet iaf, hoppas ni får ett litet syskon till era pojkar.
  • SML89

Nääe nu kom mensen för mig =( bara på ÄL+7, så alldeles för kort lutealfas.. Jättekul att många plussat, grattis till alla er. Blev dock lite som ett slag i ansiktet när man själv hoppas på ett plus så mycket, och nu inser att man hade för kort lutealfas för att ens lyckas.

• SML89

Tar bort mig från listan

1/12 Eliales, 38, andra barnet

1/12 DaraM, 36 år, andra barnet (Plussat)

1/12 Milie 33 år, tredje barnet (Plussat)

2/12 Holy93 24 år, första barnet (Plussat)

3/12 Bacon89, 31, 3e barnet

3/12 Fruitloop, 32, 2a barnet (Plussat)

3/12 AnnaB90, 2a barnet

4/12 Mickis89, 31, 2a barnet (Plussat)

4/12 Stabben1989, 1a barnet (plussat)

5/12, mopstops, 3e barnet (plussat)

6/12 perssonlund, 30år, 3:dje barnet (plussat)

6/12 mamma91a , 3e barnet ( plussat )

6/12 Nowoli

7/12 Nachosen, 29 år, 2:a barnet

7/12 Melv, 31år, 3e barnet

8/12 hadt, 25 år, 2a barnet

8/12 myownworstenemy

8/12 Acire94, 26år, 3e barnet

9/12 Kristinis, 30, första barnet (Plussat)

9/12 EllieJo, 28år - 2:a barnet (Plussat)

10/12 Värphönan, 35år, 2:a barnet (plussat)

10/12 VirrePirre06, 29år. Första barnet

10/12 amandap95, 25 år, andra barnet (eventuellt plussat)

10/12 Snäckan92, 28 år, första barnet

10/12 Tinz, 30år, första barnet (plussat)

10/12 Funderar, 39 år, 2a barnet.

10/12 Precis, 28 år

12/12 FruH2

12/12 PetuniaSunflower 23, första barnet.

13/12 skaviblifyra,38 år, 3e barnet

14/12 summerstriker 25år, andra barnet

14/12 morotochgurka 27år, andra barnet

16/12 isabelle81, 39 år, 5:e barnet

16/12 lizza8511, 35 år, andra barnet

17/12 ElinSofia87, 33 år, 3:e barnet

18/12 Vicki89, 31 år, andra barnet

19/12 Maximi­n

19/12 Ritzy, 32 år, andra barnet

19/12 Tokan123, 29 år, första barnet

19/12 Stickling, 32 år, första barnet

21/12 banjas, 28 år, första barnet

21/12 Elin1991, 29 år, andra barnet

21/12 Sockerplanta, 26 år, första barnet

22/12 MomK

24/12 Snöflingaan, 28 år, 3e barnet

27/12 Snickesnack, 31 år, andra barnet

31/12 sockerikaffet, 32 år, första barn

• SML89
    Bessan91 skrev 2020-12-14 12:06:39 följande:
    Insåg att jag med hade för kort lutealfas för att ägget ska få en chans att fästa :( testar med munkpepppar denna månaden får se ifall de hjälper att förlänga något ..
    Usch, kändes ju så mycket värre än att bara inse att det inte gick denna månaden.. Har aldrig hört om det, ska munkpeppar hjälpa förlänga? Jag fick ju tipset här om progesteronkräm. Har också hört att t.ex. rosenrot kan hjälpa en att få äl lite tidigare med (min kom ju ca 1 v senare än "beräknat").
  • SML89
    isabelle81 skrev 2020-12-14 18:22:12 följande:

Jag beställde på moodmama och även kört med rosenrot fram dag 1 i cykeln. Skulle nog börja smörja efter ÄL men uppfattade det som vid + så nu hoppas jag plusset kommer! Testade neg igår på BIM -3 men hade pytte blödning (brunt) nid? Torsd och fred sen pytte (rött) igår men sen inget mer. Testet var från gyn efter min ofostriga grav så kanske inget känsligt test. Denna väntan!!

Va upplever du att rosenrot gör för dig? :) läst att äl ev kan komma lite tidigare? De ja undrar då är om bim blir tidigare med eller om man på så sätt får en lite längre lutealfas?
Svar på tråden BIM dec 2020