Anonym (Emily18) skrev 2020-11-05 12:38:04 följande:
Min sambo har sitt ena barn varannan vecka. Hon är snart 18 år. Sonen som är 15 bor mest hos sin mamma. Är det inte vanligare att äldre tonåringar väljer att bo heltid hos den ene föräldern? Eller är varannan vecka något man kör tills de blir vuxna och utflugna? Vad är bäst för barnen ?
Ja det är ganska vanligt. Men det beror för många på närheten till den gymnasieskola de går på. Om ena föräldern bor närmare kanske det gör att man är mer hos den och till slut bara bor där. Man kan inte säga vad som är bäst för barn eftersom det säkerligen är olika för olika personer. Jar arbetar på gymnasiet och jag vet många som kör varannan vecka men jag vet också flera som har valt att bo hos den förälder som bor mest centralt. Det är väl roligare när man är i den åldern.
Min son som är 20 kör ff varannan vecka för att han studerar och tycker det är roligt att träffa båda föräldrarna lika mycket. Funkar för oss. Vill han något annat får han bara säga till.
Jag kan förstå om man är trångbodd osv, att man kanske tycker ungarna ska flytta men så länge de går i skolan är det väl rimligt att de får bo hos föräldrarna, oavsett om det är hos den ena eller varannan vecka hos båda.