• Anonym (Ledsen!)

Jag svajar från hopp till hopplöshet - Fram och tillbaka. Jag har ingen rådgivare

Hej!
    Jag är en ensam person. Jag kan inte vända mig till någon anhörig som är äldre än mig, liksom jag har ingen släkt eller familj.

Detta har gjort att jag inte har superkoll på allt som gäller och inte heller riktigt vet vad som blir det absoluta bästa beslutet.

Jag studerar just nu på Komvux och försöker ta mig in på Universitetet. Sedan det vart ett obligatorisk distansstudier har mina studier kraschat.

Jag har känt hopplöshet med att fixa Komvuxstudierna och har planer på att stå ut fram till Högskoleprovet och satsa med det. Jag har fått rekommendationen att inte ta paus ifrån studierna av min mattelärare: ''Då kan det hända att man glömt allt när man kommer tillbaka''. Det låter rimligt men samtidigt konstigt. Då betyder det att alla som pluggar matte ändå kommer förr eller senare glömma det. Så vad är poängen med att plugga vissa ämnen? T.ex det programmet jag skall välja har ingen matte alls.

KORT SAGT: Jag skall alltså inte ta paus. Men min hopp går för Högskoleprovet. I övrig fall mår jag otroligt dåligt.

Hur fasiken skall jag klara mig med distansstudierna?

Det är helt annan femma när man befinner sig på ett program som man har intresse inom vs går på Komvux bara för att ta sig till sitt delmål.

Vad tycker ni blir bäst?

Det programmet som man kan ta sig in i kräver 0,9 poäng i högskoleprovet. Är det mycket poäng?

• Svar på tråden Jag svajar från hopp till hopplöshet - Fram och tillbaka. Jag har ingen rådgivare
  • Limeblad

Har du strukturerat upp vad du ska hinna med under den tid du har? Har själv begränsad erfarenhet av distansplugg, i princip bara under tentaplugg. Jag tyckte att det hjälpte att Skriva upp delmomenten för att hålla tempot uppe.

0,9 är inte högt, det är snittet.

• Anonym (Ledsen!)
    Limeblad skrev 2020-11-02 08:06:20 följande:

Har du strukturerat upp vad du ska hinna med under den tid du har?

Njaa..Hur menar du?

Det är två kurser som gäller för mig för tillfället. SÅ jag väljer två kurser i taget på Komvux.

Eller hur exakt menade du? :)

Vad glad jag blir att 0,9 inte är särskilt mycket. :)

• Limeblad
    Anonym (Ledsen!) skrev 2020-11-02 08:16:18 följande:

Njaa..Hur menar du?

Det är två kurser som gäller för mig för tillfället. SÅ jag väljer två kurser i taget på Komvux.

Eller hur exakt menade du? :)

Vad glad jag blir att 0,9 inte är särskilt mycket. :)

Jag menar att det är lättare att ta sig an vad som ska göras om man delar upp kursen i delar och fördelar delarna på den tid man har på sig. En mattekurs är ju inte bara matte utan kursen omfattar olika moment som du måste hinna lära dig. Det kanske är algebra, geometri etc. Är kursen bara en bok kan du ju kolla på kapitlen och sen bestämma att vecka 1 ska du göra kapitel 1-5, vecka 2 ska du göra 6-8 osv. Och sen ha tid i schemat för repetition. Vet inte om jag kan vara mer konkret. Hur gör du när du pluggar?
  • Jemp

Du läser upp betygen på komvux alltså? Eller är det just matten du behöver för behörighet? (I så fall hjälper väl inte högskoleprovet)?

Har ni nån undervisning eller bara självstudier?

Jag håller med ovanstående om att skapa sig en planering och bryta ner det som ska göras i mindre delar. Strukturera upp dagarna och bestäm dig för en arbetstid du ska sitta varje dag. Där har jag betydligt enklare nu efter att ha jobbat några år, jämfört med när jag fortsatte plugga direkt efter gymnasiet.

Matte på högre nivå kräver att man håller det vid liv, det håller jag med om. Samtidigt har man ju lättare att förstå tankesätten och väcka kunskaperna till liv igen om man redan lärt sig.

Högskoleprovet, då menar du om ett halvår och söka in till nästa höst? Frågan är ju om man vågar lita på att det kommer hållas och att du får plats.

• Kjell2

Oavsett resultat på högskoleprovet måste du uppfylla behörighetskraven. Krävs det t ex matte 2 så kommer du inte in på utbildningen om du inte har klarat matte 2, detta även om du har 2.0 på högskoleprovet.

Just nu är du inne i studierna, har rutin kring hur man löser uppgifter, var man hittar saker i boken mm. Tar du paus kommer du få ta igen mycket av det vid en eventuell omstart. Viktiga saker för att klara studierna. Mindre viktiga senare i livet. Då är det annat man använder som man fått genom att klara kursen.

• Kjell2

Distansstudier kräver mycket självdisciplin. Exempel
    Avsätt två timmar varje dag till studier.
    Jobba med egna belöningar, när du löst kapitlets uppgifter får du fika.
    Hitta någon att plugga med.
    Inget TV/dataspel förren du pluggat fyra timmar en dag,

Svar på tråden Jag svajar från hopp till hopplöshet - Fram och tillbaka. Jag har ingen rådgivare