Kan knappt äta. Gravid. Tips sökes
Hej!
Har sedan vecka 6 ungefär haft extrema problem med illamående. De första 3 veckorna var jag i princip sängliggandes och levde på nudlar och isglass. Efter inskrivningsmötet fick jag Lergigan comp utskrivet och kunde börja leva lite mer normalt. Har dock inte kunnat äta ordentligt sen dess.
Illamåendet började släppa vid ca 12 veckor men kommer och går och tycker inte Lergigan hjälper mycket alls.
Går in i vecka 14 (imorgon 2/11). Kan knappt lukta på något. Går jag nära diskhon vill jag spy, slänger jag sopor vill jag spy. Mår inte illa konstant utan börjar må illa när något triggar igång det t.ex lukt. Problemet är att i princip all mat gör mig illamående. Det räcker med att jag brer smör på en macka så blir jag spyfärdig. Kan inte laga mat och kan knappt äta mat. Har inga hungerkänslor alls, inget hungersug. Kan gå en hel dag utan att äta vilket såklart är väldigt ohälsosamt både för mig och bebis. Jag tror nästan att det tillochmed är psykiskt. Att jag undermedvetet är så rädd för att äta och hålla på med mat då jag gått runt i nästan 2 månader konstant illamående att jag är rädd för att laga mat och äta mat. Detta är alltså inget jag gör med flit utan jag försöker verkligen men just nu är det otroligt svårt. Kan dricka olika saker men fast föda är i princip omöjligt. DOCK kan jag äta ute på restaurang utan problem. Ibland går det bra att börja äta mat men efter ett par tuggor tar det stopp. Har tagit vitaminer och andra tillskott men det kompenserar ju såklart inte för en bra kost. Är så rädd att bebis inte får i sig allt den behöver och kommer pga det få komplikationer.
Tog upp detta med min BM för 2 veckor sen men hon sa bara att de kommer släppa inom nån vecka men de gör det inte.
Någon som varit med om liknande och har några tips på vad som funkade för er?