Min dotter vill inte åka till pappa
Hej!
jag är separerad sen 2,5år sen och vi har en 6årig dotter tillsammans.
För att gör det hela lite kortare, pappan har aldrig 100%ig varit intresserad av dotter fram till den dagen vi separerades. Då kom han helt plötsligt på att han ville ha henne, fram tills dess hade han egentligen aldrig tagit han om henne. I början åkte hon dit varannan veckan, men det gick inte bra så vi bytte till var 3:de dag. Det höll inte heller måna veckor och sen utbrast han en vacker dag: du kan ta henne på heltid, jag vill inte ha henne nåt mer. Därifrån fram till förra året hade han henne varannan helg.
september förra året hände det, dottern ville inte åka till pappan över en helg men han tvingade fram det ändå och misshandlade mig då framför dottern. polisen och familjerätten kallades in. Jag ville vid det laget att pappan skulle ha mindre umgänge med dottern, det tillkom 4st orosanmälning från förskolan om misstanke mot pappan om sexuellt missbruk... men familjerätten bestämde att pappan var en bra pappan och gav han mer umgänge. Jag fick välja mellan 5 dagar varannan vecka eller varannan vecka. Samtidigt hade soc sin utredning på gång.
För att göra det kort - det var ett hemskt halvt år där dottern mådde skit dålig. Hon uttryckte det på alla möjliga sätt: utbrott, slogs, skrik, kräktes, kissningar i sängen. Men enligt pappan var det bara mitt påhitt.
Nu har det gått ett år sen dess.. nu vill dottern inte åka längre till han. Hon har inte varit hos pappan på ca 4månader ovh vägrar fortfarande. Nya orosanmälningar mot pappan från skolan har gjorts.
Jag uppmuntrar dottern att åka, ringa till pappan men oftast vill hon inte. Pappan hör aldrig var sig mer än varannan vecka kvällen innan hans helg. När pappan kommer förbi så är hon försynt ovh rädd för han, gömmer sig bakom mig eller bara springer ifrån honom eller låser in sig i hennes rum. Pappan skyller allting på mig. Enligt dottern finns det problem med en halvbror som pappan inte lyssnar på. dottern har vid flera tillfällen bett pappan om att vara ensam hos honom utan halvbrodern men pappan vägrar lyssna på det.
Min fråga: hur ska jag förhålla mig? Pappan börjat offentligt hänger ut mig på fb. Dottern vägrar fortfarande, hon vill absolut inte. Jag har sen tidigare sagt till familjerätten och soc att jag inte längre kan och vill tvinga mitt barn att åka till pappan.
vad ska/kan jag göra för min dotter ska må så bra som möjlig? Ska jag tvinga henne trots att hon tydlig visar att hon inte vill?