Kränkt av kollega, vill inte träffa honom igen.
Hoppas chefen tar tag i det här ordentligt. Otrevliga personer ska inte tillåtas härja och förstöra. Det blir ett arbetsmiljöproblem till slut.
Hoppas chefen tar tag i det här ordentligt. Otrevliga personer ska inte tillåtas härja och förstöra. Det blir ett arbetsmiljöproblem till slut.
Du kan kontakta facket gällande detta. Att det är ett arbetsmiljöproblem. Annars tror jag det är svårt att göra särskilt mycket
Du skrev ju tidigare att du har köpt grejer hans barn säljer?
Inte läst alla svar men .. vem i hela helvete gapar och skriker på en kollega??
Personen har ju troligen problem med sig själv och sin självkontroll.
Vuxna människor löser saker ändå.
Sicket stolpskott.
Hotfullt beteende behöver inte innebära att hot om fysiskt våld uttalas. Att skrika och kalla någon för fula saker är klart hotfullt, tänk dig själv om någon granne eller random person på stan betedde sig så mot dig, hade du inte upplevt det som hotfullt då?
Nu var ju varken du eller jag på plats i ts fall en jag tycker absolut att det kan klassas som hotfullt beteende, ts blev ju uppenbart rädd och vill inte gå och jobba på måndag. En sådan person som den mannen skapar arbetsmiljöproblem och otrygg miljö.
Jo tyvärr har jag varit med om det. På mitt förra jobb fick jag rykte om mig att kunna hantera vilka besvärliga personer som helst och fick därför ofta hand om mer koleriska kollegor. Visst är jag bra på det, men det tar mycket energi och med tiden tog det för mycket fokus från det jag egentligen älskar med mitt jobb, så jag sökte mig vidare.
Låt inte din kollega vinna. Låt honom inte förstöra din medmänsklighet och positiva inställning till livet. Låt honom inte ta bort glädjen och lusten för ditt arbete. Jobba aktivt med att låta honom ta upp så lite av din tankeverksamhet som möjligt. Förhoppningsvis har du en bra chef och andra fina kollegor som kan hjälpa dig genom det hela.
Alltså - gå till jobbet. Är ju kollegan som skämt ut sig å det grövsta.
Lycka till idag, hoppas chefen pratar med kollegan och att du får en fin dag!
Hade en kollega på en kommunal arbetsplats som skrek och skällde om man störde, alltså ställde en fråga. Hon hade varit där i många år och kände väl att det fanns utrymme för detta.
Jag var rädd för henne och pratade till sist med chefen. Han sa att han skulle pratat med henne och det gjorde han. Blev tyst efter detta...
Följ upp med chefen nu vad som blivit sagt dem emellan. Om det visar sig att chefen enbart prata med personen men det inte direkt lett till något annat så får du fråga om de inte ska göra mer, eftersom han varit otrevlig mot andra innan dig. Någon slags varning vore väl på sin plats? Om chefen då inte visar lite ryggrad, då kan det vara läge att informera facket. Kanske känner de redan till denne person men att det inte varit tillräckligt för dem att ta tag i , men rätt vad det är väger bägaren över - kanske denna gång?
Gör en anmälan till skyddsombudet. Det bör resultera i en incidentrapport som arbetsgivaren måste agera på.i någon form. Det har dessutom den fördelen att det vid upprepade incidenter som dokumenterats syns ett mönster. Arbetsgivaren har betydligt enklare att vidta kraftfulla åtgärder då.
Dessutom bör du kunna ta upp det med ditt fack som i sin tur kan ta det med chefen. Facket bör inte acceptera att dess medlemmar blir kränkta på jobbet, även om det är en annan medlem som kränker.
Har din arbetsplats ett fungerande systematiskt arbetsmiljöarbete (vilket det är lagkrav på) kommer en anmälan till skyddsombudet resultera i åtgärder. Din chef blir tvungen att göra nåt. Även om du inte utsatts för en fysisk attack.
Alltså, för varelser som den här kollegan, som skriker och gormar och beter sig illa, behövs en chef med skinn på näsan. Tyvärr verkar det vara en bristvara idag. Jag lovar att den där karln aldrig mer skulle våga höja rösten mot er om ledningen verkligen tog tag i problemet och satte honom på plats. Lät honom förstå att han sitter löst osv. Eller så hade han slutat. Nu tillåts istället en sån här varelse förpesta en hel arbetsplats. Och även om man egentligen aldrig ska vika ner sig eller gå undan, är det inte lätt att agera ensam. Gör man det, ses man lätt som en del av konflikten. På fritiden är det ju bara att undvika sådana personer eller be dem dra åt pepparn, men det är inte så lätt på en arbetsplats. Men du måste försöka vara stark ts och inte låta honom vinna. Gå inte i konflikt men ignorera honom så mycket det går. Var professionell, men inte trevligare än nödvändigt. Och ställ aldrig mer upp för honom. Ge honom inte ens lillfingret, han förtjänar det inte. Skulle han be om ursäkt och bli vänligare är det en annan sak, men först då. Sen tror jag att du och dina arbetskamrater skulle behöva gå ihop och sätta lite press på er chef. Prata med facket eller chefens chef om ni måste. Detta är ett arbetsmiljöproblem. Fråga rakt ut om chefen verkligen vill ha en anställd som skrämmer bort andra? Ni måste vara lite tuffa här.
Sjukskriv dig inte. Tala med HR eller din närmaste chef.