Inlägg från: Anonym (Missy) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Missy)

Hjälp! Barn nr 3, abort?

Hej!

Har du barn och har tagit abort/tänkt tanken men behållit? Läs gärna vidare.

Vi sitter i ett dilemma, vi har två barn som kräver sitt och nu precis kommit ur de värsta småbarnsåren (de är fortfarande små, men det är lättare). Vi älskar våra barn och har alltid sagt att 2-3barn är målet. Nu har jag blivit gravid med nr 3, och känner mig inte alls lika säker. De jag pratar med vill inte att jag ska tänka så mycket praktiskt. Men jag är lite praktisk av mig. Jag önskar ge mina barn hela världen, inte skämma bort dem men ge de det jag aldrig fick: resa, gå på bio som familj, egna rum, gå på skidor osv (Ja, det kostar ju med barn, både tid och pengar). Vi behöver renovera hemma, och kanske bygga på om vi skulle behålla. Allt skulle ju automatiskt bli dyrare eftersom vi behöver större bil osv. Vi är inte rika men vi hade klarat oss.. Men så går det liksom över på det emotionella. Jag vet ju att barnen hade älskat ett syskon, men jag är rädd att jag hade missat de barnen jag redan har. Jag blir illamående och får ont i kroppen, inte bara några veckor men HELA graviditeten. Jag ser ju också för mig att sommaren inte blir som jag hoppats på tidigare för då får inte jag vara med och "leka" på våra utflykter när en liten måste ammas osv.

Jag känner mig jätteosäker men lutar mer mot abort. Jag känner ju också en viss skam eftersom jag redan har två små och KAN älska en tredje också. Det är liksom bara det att "har jag ork?". Jag vill kunna vara närvarande, följa med på allas aktiviteter, läxor osv när de blir äldre.. Jag ser det som jättesvårt med tre, men vet att det är möjligt.

Hur tänkte ni som fick en nr 3 (eller bara nr 2/4/5 osv) om ni bestämde er för abort? Eller ni som ändå fick bebisen ni var osäkra på?

Jag behöver bra råd och perspektiv. Både jag och mannen tycker detta är jättesvårt. Vi trivs som vi har det, är livrädda och samtidigt känner vi skam och skuld för egentligen sa vi ju 2-3 och jag vet att skulle vi eventuellt behålla så kommer vi älska detta barnet lika mycket, som sagt.

Tack för att ni tar er tid.

Svar på tråden Hjälp! Barn nr 3, abort?