Inlägg från: Anonym (Egoism) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Egoism)

Lämnar ni barnen på förskola/grundskola även om ni har covid?

seriöst sss skrev 2020-11-01 23:50:15 följande:
    Vad är det du inte förstår? Ändrar dom sina rekmmendationer så göljer man det? Är det något du vet som inte andra vet? Hänvisa då gärna till en säker källa.

Det finns massvis med säkra källor som påvisar att man inte kan säkerställa hur smittsamma barn är. 

WHO har flera gånger på deras presskonferenser belyst detta och sagt att man ska vara försiktig med att säga att barn inte blir svårt sjuka och/eller sprider smitta. Detta pga att de studier man har är från länder där skolorna var STÄNGDA. Du kan själv läsa på om du vill uppdatera dig och bli mer informerad. Här har du en länk som har information om att studier pågår om barns förmåga att sprida smitta och att man inte kan veta än.
    https://www.who.int/news-room/q-a-detail/coronavirus-disease-covid-19-schools

• Anonym (Egoism)
    Mimosa86 skrev 2020-11-02 09:44:04 följande:
    Klart som korvspad att man inte lämnar barn med covid sjuka i familjen! Jag hoppas ändå att folk har lite innanför pannbenet
    Inte enligt majoriteten av föräldrar i den här tråden, skrämmande tyvärr.
  • Anonym (Egoism)
    Anonym (Låg nivå) skrev 2020-11-02 09:11:45 följande:

Nej, man ska inte sprida smitta. Däremot kan friska barn gå till skolan, även om föräldern är snuvig. För friska barn driver inte smittspridningen. Barn gör det knappt överhuvudtaget. Det är märkligt, att inte den infon når ut.

Lite lika som det här med "riskgrupper". Det finns tydligt beskrivet vilka som är riskgrupper. Ändå hör jag dagligen om folk som tror att väldigt många fler är i riskgrupp, än vad som verkligen är i riskgrupp. Varför är det så? Varför har så många svårt att kolla upp och ta till sig av myndigheternas information?

Jag förstår innan internet, då var det krångligt. Men inte nu.

Nej friska barn sprider inte något. Däremot kan du inte veta om barn som har covid-sjuka föräldrar hemma också blir bärare av viruset. Dels för att de ofta inte får så synliga symptom. Det är märkligt att den infon inte har nått ut till dig och andra här, att man inte kan lova någon att barn inte sprider smitta. Du kan läsa på själv på bland annat who:s hemsida där man skriver just att studier pågår. Det finns inget facit än och senast idag har flera skolor stängt igen pga stor smittspridning i skolor. 

Vem som är i riskgrupp och inte är irrelevant i denna debatt. Hur viruset påverkar den enskilde individen är det ingen som vet. 

https://www.who.int/news-room/q-a-detail/coronavirus-disease-covid-19-schools

• Anonym (Egoism)
    Anonym (Låg nivå) skrev 2020-11-02 06:38:58 följande:

Men alltså...som att "jag jobbar inom sjukvården" på något som helst sett skulle kvalificera dig som särskilt kunnig. Ledsen att informera dig, men sånt beror helt på vilken utbildning och position du har. Och ditt sett att resonera visar tydligt att du inte arbetar på en avancerad nivå.

Naturligtvis "vet experterna inte allt" (det tror forskare och experter aldrig att de gör, om något. Det är just den skeptiska inställningen som är grunden för all form av vetenskap), och naturligtvis kan rekommendationerna komma att ändras. Och gör de det ändrar vi också vårt förhållningssätt. Men det som gäller idag är: friska barn får alltid vara inom barnomsorgen, och ska vara i skolan. INGEN förälder ska behöva känna fördömanden från vare sig barnomsorgs- eller skolpersonal för att de skickar sina friska barn dit.

Men jag instämmer helt i din argumentation - när kunskaperna hos motparten är på en för låg nivå är vidare diskussion inte särskilt givande. 

Nu ska jag till mitt jobb, och träffa elever. Går såklart inte och nojar över att bli smittad av dom. Då kan man ju inte göra sitt jobb. Däremot förhåller vi oss självfallet till de rekommendationer som finns. Det räcker gott så.

"Sånt beror helt på vilken utbildning och position du har"..."ditt sätt att resonera visar tydligt att du inte arbetar på en avancerad nivå".

Att inte kunna dra egna slutsatser och ta det säkra före det osäkra, och att inte klara av att uppdatera sig med den informationen som delges oss från flera olika kanaler, att inte kunna tänka kritiskt och att inte kunna förstå sin egen roll i denna pandemi, det är ett tecken på att man inte kan tänka på en avancerad nivå. 

Man behöver inte vara en professor i ekonomi för att förstå pengars värde och roll i sitt liv. Man behöver heller inte vara epidemiolog för att förstå virus och bakteriers sätt att föröka sig i ett samhälle. 
    Det finns massvis med metoder att tillgodogöra sig den viktiga information som man behöver för att kunna bilda sig en riktigt bra uppfattning om läget. 

Senast idag har flera grundskolor stängt pga att det förekommer smittspridning där.

• Anonym (Egoism)
    Ignoramus skrev 2020-11-02 00:27:04 följande:

Fast problemet kvarstår fortfarande om den sjuke fortfarande är otestad/väntar på svar. Kan den andra föräldern vara hemma med ersättning utan problem då? Knappast, väl?

Det är ganska irrelevant. När man vet att man har covid måste andra över 15 år i hushållet sitta i karantän. 
  • Anonym (Egoism)
    seriöst sss skrev 2020-11-01 23:55:35 följande:
    Det verkar vara du som inte är insatt. Ska du bestämma vad som är sunt förnuft eller om du själv tror att experter ska ändra sina rekommendationer?

Kanke kommer dom ändra sig, det är gankska sannolikt men tills dess så följer vi dom råd och rekommedationer som finns från dessa experter och inte från att du tycker si eller så.

Ska vi ta dig seriöst så får du gärna länka en källa till vetenskapliga artiklar eller till någon annan som är expert på området så kanske man kan få en klarare bild.

Finns massvis med experter som säger motsatsen. Att Tegnell håller förskola och skola öppet till varje pris har inget med att man är hundra procent säker på att barn inte smittar. Lyssna på både FHM och WHO och inse att anledningarna till att hålla skolor och förskolor öppna har flera anledningar. 

Du kan få några källor här från mig direkt som förklarar att man inte vet än hur barn smittar. Studier PÅGÅR. Dvs ingen vet med säkerhet än.

Varsågod:https://www.who.int/news-room/q-a-detail/coronavirus-disease-covid-19-schools

• Anonym (Egoism)
    Glinda från Oz skrev 2020-11-02 10:11:53 följande:

De tar det inte på allvar eller så handlar det om ekonomi. Jag hade min dotter hemma i nästan en månad, först hade jag Covid sen hon. Jag blev anmäld till socialen pga det fast jag tog hem alla hennes böcker och hon inte kom efter alls (en klasskamrats mamma fick lämna dem utanför dörren) Soc avskrev ärendet efter ett telefonsamtal med mig. Jag är inte rädd för sånt men jag förstår att de flesta är det.

Ja helt sjukt att skolor gör så i denna situation. Dock tror jag att de nu vet bättre och att man kan ha en dialog med skolan om man har en misstanke om covid hemma. Det är inte heller svårt att få ett läkarintyg om man behöver det, dvs finns det skäl att ha barnet hemma så förstår skolan det. 

Jag skulle bli förvånad om skolan sa nej till att ha sitt barn hemma om man själv hade covid. Det handlar om en vecka typ. Inte speciellt mycket barnet hinner missa på den tiden.

• Anonym (Egoism)
    Ignoramus skrev 2020-11-02 10:18:59 följande:

Hur är det irrelevant? Det är ju när man INTE vet om det är covid som frågan gäller. Det kan ju ta typ två veckor att öht kunna genomföra testet och sen få provsvaret, du menar alltså att den andra utan symptom kan vara hemma med ersättning under hela den tiden? Och sen rycker dennes arbetsgivare/försäkringskassan bara på axlarna om provsvaret visade sig vara negativt?

Det är irrelevant i våran debatt här. Vi diskuterar de som vet att de har covid. Hur reglerna ser ut kring familjemedlemmar som väntar på sin partners testresultat har jag ingen aning om. 
    Men när man VET att man har covid,då bör man hållla sin familj hemma, även små barn och grundskolebarn. Tycker vi på min förskola iallafall.
  • Anonym (Egoism)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-11-02 10:24:58 följande:
    Källa på det? Hittills har man pratat om den möjligheten men det är inget som jag hört ska ingå i rekommendationerna än.
    Men suck alltså. Inte undra på att smittspridningen ökar som den gör i det här landet när ni inte ens har koll på rekommendationerna. 

Du ska vara hemma om någon i din familj har covid. Detta gäller även ungdomar i gymnasiet.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/10/smitbararpenning-till-personer-som-bor-med-bekraftat-smittade-i-covid-19/
  • Anonym (Egoism)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-11-02 10:33:22 följande:
    Det är inte så mycket frågan om vem som har koll eller inte men du arbetar på en fsk som enväldigt bestämmer vilka regler som gäller och du hänvisar sällan till några konkreta källor, annat än ert eget tyckande.
    Jag vet inte hur många källor du behöver för att fatta att det är ett smittsamt virus och att skolor och förskolor har öppna av andra anledningar och inte för att barn inte kan smitta. 

Googla själv och hitta källor om du inte tror på mig,jag är mer påläst än de flesta här oavsett vad ni säger om förskolläraryrket. 

Ni beter er som att jorden går under om ni skulle hålla era barn hemma en vecka när ni själva har covid. Extremt märkligt att man som förälder tycker det är ett sånt himla besvär och inte kan tänka att barnen faktiskt kan smitta både andras barn och sina lärare. Att man inte vill ta det säkra före det osäkra när så många människor dör och får bestående men av detta, fortfarande, ostuderade virus. 

Mycket mycket konstig inställning från föräldrar i världens mest utvecklade land.
  • Anonym (Egoism)
    Anonym (Inte så svårt) skrev 2020-11-02 10:52:28 följande:

Det är väldigt enkelt. Det finns riktlinjer. I dessa står att hushållskontakter får lämna barn i skola och förskola. Hushålsskontakter får till och med åka kollektivt med barn till skola och lämning och hämtning inte kan ske på annat sätt. Det är beklagligt att du i din yrkesposition väljer att ställa dig över detta och anklaga människor som följer riktlinjerna för att vara egoister. Det är också mycket tydligt formulerat att friska barn ska gå till skolan.

Det är helt okej att vara av annan åsikt. Däremot är det inte okej att vråla egoist och vara otrevlig mot människor som följer de riktlinjer som är uppsatta och som finns. Om du sitter på annan forskning bör du snarast kontakta folkhälsomyndigheten. Eller byta jobb.

Vi har mandat att på vår förskola sätta upp riktlinjer precis som skolor kan avgöra hur de ska minska smittspridningen. Att vråla byt jobb åt mig i varje inlägg när det är jag som värnar mest om barnen och personalen är skrattretande. Ni klarar inte av att ta kritik för att det är ni som gör så här. Pinsamt.
  • Anonym (Egoism)
    Anonym (Låg nivå) skrev 2020-11-02 11:37:36 följande:
    Precis så. Gällande TS borde hen definitivt byta jobb, då varje inlägg skriker av intolerans och en bristande förmåga att försöka vare sig att resonera eller att förstå. Det är helt enkelt inte egenskaper som är förenliga med att vara lämplig inom ett sådant yrke.

Jag jobbar som sagt själv inom skola. Det ingår i mitt jobb att jag ska förhålla mig till samhällets riktlinjer. På samma sätt som jag ska följa exempelvis Skolverkets riktlinjer? Gillar jag alla av dem? Nej! Betyder det att jag då ska "tänka själv och följa förnuftet"? Nej. Inte gällande de "viktiga" frågorna, där det finns klarar linjer att följa. Det är på samma sätt som att jag ska orosanmäla till socialtjänsten om jag känner oro för en elevs hemmamiljö. Det är reglerat i lag, och något jag accepterar när jag väljer att jobba med barn.

Gillar jag inte detta står det mig fritt att byta jobb. Den dag jag säger nej till en frisk elev i skolan skulle jag definitivt byta jobb. Lika så om jag var i riskgrupp och var så orolig för att virus att jag inte vågar jobba. Då finns det lämpligare arbeten, än att jobba med fysisk undervisning och sociala relationer.

Ja du arbetar i skola det har du sagt i fyra inlägg nu och ditt sätt att argumenter på är inget att vara stolt över. Du nedvärderar mitt yrke gång på gång trots att du inte har någon aning om hur jag är som förskollärare eller hur många hp jag har. Pinsamt av en lärare att använda sig av härskartekniker som nedvärderande uttryck och sen höja sig själv över andra. 
    Du om någon borde klara av att granska kritiskt det som visas på tv och i nyheter. Det står i kunskapskraven att lärare ska lära ut det, men du själv går enbart på en källa och har ingen som helst försåelse för övriga experters utlåtande och varningar. 

Det finns nog lämpligare yrke för dig också. Det passar dig att heta låg nivå i denna tråd. Du håller verkligen låg nivå.

• Anonym (Egoism)
    Anonym (Inte så svårt) skrev 2020-11-02 11:50:24 följande:
    Nej, ni har inte mandat att bryta mot skollagen. 
    Det är ingen skollag vi bryter mot. 
  • Anonym (Egoism)
    Anonym (Inte så svårt) skrev 2020-11-02 11:58:40 följande:
    Ni har ingen rätt att neka friska barn förskola. Det är jättetydligt i lagstiftningen. Många kommuner valde att stänga ute barn till föräldralediga under våren till exempel. Det får man inte. Så länge förskolan är öppen, ska barn få vara där.

Det funkar hos oss. Vi har gått ut med det. Föräldrar fattar och stannar hemma med sina barn när de själva har covid. Det är det bästa för vår verksamhet och alla inblandade och alla tycker att det känns tryggt. Så jo, vi kan göra så.

• Anonym (Egoism)
    Anonym (Inte så svårt) skrev 2020-11-02 11:58:40 följande:
    Ni har ingen rätt att neka friska barn förskola. Det är jättetydligt i lagstiftningen. Många kommuner valde att stänga ute barn till föräldralediga under våren till exempel. Det får man inte. Så länge förskolan är öppen, ska barn få vara där.
    Det är en löjlig diskussion. Det handlar om att ha sitt barn hemma en vecka under tiden man själv har covid. VARFÖR DETTA EVINNERLIGA MOTSTÅND?

Jag kan faktiskt inte förstå hur ni kan vara såna motståndare till att ta det säkra före det osäkra. 
  • Anonym (Egoism)
    Anonym (Inte så svårt) skrev 2020-11-02 12:06:07 följande:
    Tja, det funkar ofta att snatta i mataffären också, men det betyder inte att det är rätt och riktigt.
    Fjantig jämförelse. Vi skadar ingen och vi sårar ingen. 
    Att snatta är ett brott, att säga till föräldrar att behålla barnen hemma är inget brott.
  • Anonym (Egoism)
    Anonym (Låg nivå) skrev 2020-11-02 12:15:41 följande:

Igen: ditt sätt att argumentera gör dig olämplig att föra den här debatten. Det skriker affekt och "alla som inte håller med mig har FEL och BRYR SIG INTE!", Och ja - en lärare ska lära elever att tänka kritiskt. Men samtidigt få dem bildade nog att förstå att myndigheters riktlinjer står över vad en enskild lärare påstår. Eller för den delen, en känslostyrd obehörig förskollärare.

Och nej - jag nedvärderar inte ditt yrke. Inte dig som person heller. Vad jag nedvärderar är funktionen - att människor med så låg nivån på förståelsen får ta såna beslut. Det är inte bra. De som tar beslut ska vara pålästa och rationella.

Och slutligen: klart som fan barn kan fara illa av att hållas hemma. Hur kan du inte veta det, i ditt yrke? Jag är för övrigt väldigt bra på mitt yrke, så ser ingen anledning att byta. Och du kan väl på allvar inte mena att det gör mig olämplig att jag förespråkar FHM:s riktlinjer? I så fall har du ett väldigt märkligt synsätt.

"...med så låg nivå på förståelsen"... 
    Du bara fortsätter och fortsätter med ditt raljerande och antyder att du är bättre än andra. 

Jag är extremt påläst och kan mer än du tror så du kan fortsätta att tycka vad du vill. Just därför jag startade den här tråden. 

Jag tror väldigt få barn far illa om de är hemma en vecka med covid-sjuk förälder.
    Jag har aldrig suttit och sagt att barn ska stanna hemma i flera månader. 

Ja jag blir irriterad i tråden för de svar jag får är på så extrem låg nivå "byt jobb" skriver folk här i varenda svar, inklusive du. Så otroligt fjantigt. Ni kanske hellre har förskollärare som är helt likgiltig och som struntar i huruvida det börjar spridas covid på era barns avdelningar på förskolan. Det låter som att en sån förskollärare är mer en som skulle passa ert synsätt. 

Men ja, jag tycker att det är egoistiskt av en förälder som har covid att lämna barnet och riskera att personal, andra barn och deras familjer smittas.

Det finns många gånger myndigheter har gjort fel. Just därför man inte alltid ska lita blint på dessa. Som lärare kan du säkert komma på ganska många fall där myndigheter haft fel och rentav med sitt handlande skadat människor, både i nutid och dåtid. Å i det här fallet handlar det inte ens om att lita eller inte lita på dem. Det handlar om att ta det säkra före det osäkra. Att faktiskt bry sig om sina medmänniskor just nu. Jag antar att du inte skulle låta din mamma eller någon annan äldre släkting vara barnvakt om du hade covid? Tänk på det, varför du skulle vara så rädd för det. 

• Anonym (Egoism)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-11-02 12:20:16 följande:
    Inom skolvärlden liksom mer generellt i världen verkar det vara att "man blir som man umgås" :) Jag märkte själv otroligt skillnad mellan de som arbetar med högstadieungdomar och gymnasieungdomar. De föregående var minst lika fjantiga som eleverna, det var drama, skitsnack, kränkthet uppöver väggarna och liknande. Ja, inte hos de allra äldsta damerna, och de få män man råkat på verkar mer balanserade, men i det stora hönshuset är det minsann kackel så det räcker och blir över. Det får mig att undra över nivån hos förskolepersonal. De få jag träffat har verkat väldigt vettiga, men när man läser den här tråden blir man rent förskräckt. Jag skulle tveka att sätta ett barn i fsk om jag inte redan hade gjort det.
    Då tycker jag du ska skaffa annan barnomsorg om du ser dig vara förmer än både lärare och förskollärare. Skaffa privat undervisning. 

Jösses...
  • Anonym (Egoism)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-11-02 12:20:16 följande:
    Inom skolvärlden liksom mer generellt i världen verkar det vara att "man blir som man umgås" :) Jag märkte själv otroligt skillnad mellan de som arbetar med högstadieungdomar och gymnasieungdomar. De föregående var minst lika fjantiga som eleverna, det var drama, skitsnack, kränkthet uppöver väggarna och liknande. Ja, inte hos de allra äldsta damerna, och de få män man råkat på verkar mer balanserade, men i det stora hönshuset är det minsann kackel så det räcker och blir över. Det får mig att undra över nivån hos förskolepersonal. De få jag träffat har verkat väldigt vettiga, men när man läser den här tråden blir man rent förskräckt. Jag skulle tveka att sätta ett barn i fsk om jag inte redan hade gjort det.
    Det är förvänande väldigt många i den här tråden som har behovet av att säga att de är så mycket bättre och smartare än alla andra. Pinsamma vuxna som inte kan hålla sig till debatten. 
Svar på tråden Lämnar ni barnen på förskola/grundskola även om ni har covid?