Anonym (Låg nivå) skrev 2020-11-02 11:37:36 följande:
Precis så. Gällande TS borde hen definitivt byta jobb, då varje inlägg skriker av intolerans och en bristande förmåga att försöka vare sig att resonera eller att förstå. Det är helt enkelt inte egenskaper som är förenliga med att vara lämplig inom ett sådant yrke.
Jag jobbar som sagt själv inom skola. Det ingår i mitt jobb att jag ska förhålla mig till samhällets riktlinjer. På samma sätt som jag ska följa exempelvis Skolverkets riktlinjer? Gillar jag alla av dem? Nej! Betyder det att jag då ska "tänka själv och följa förnuftet"? Nej. Inte gällande de "viktiga" frågorna, där det finns klarar linjer att följa. Det är på samma sätt som att jag ska orosanmäla till socialtjänsten om jag känner oro för en elevs hemmamiljö. Det är reglerat i lag, och något jag accepterar när jag väljer att jobba med barn.
Gillar jag inte detta står det mig fritt att byta jobb. Den dag jag säger nej till en frisk elev i skolan skulle jag definitivt byta jobb. Lika så om jag var i riskgrupp och var så orolig för att virus att jag inte vågar jobba. Då finns det lämpligare arbeten, än att jobba med fysisk undervisning och sociala relationer.
Inom skolvärlden liksom mer generellt i världen verkar det vara att "man blir som man umgås" :) Jag märkte själv otroligt skillnad mellan de som arbetar med högstadieungdomar och gymnasieungdomar. De föregående var minst lika fjantiga som eleverna, det var drama, skitsnack, kränkthet uppöver väggarna och liknande. Ja, inte hos de allra äldsta damerna, och de få män man råkat på verkar mer balanserade, men i det stora hönshuset är det minsann kackel så det räcker och blir över. Det får mig att undra över nivån hos förskolepersonal. De få jag träffat har verkat väldigt vettiga, men när man läser den här tråden blir man rent förskräckt. Jag skulle tveka att sätta ett barn i fsk om jag inte redan hade gjort det.