Inlägg från: Anonym (Anonym 666) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym 666)

Lämnar ni barnen på förskola/grundskola även om ni har covid?

Anonym (Egoism) skrev 2020-10-31 19:43:40 följande:
    Fast på riktigt, hör du inte hur det låter? Du har tagit i barnet, kanske till och med pussat det, det finns självklart både virus på kläder, hår och kanske även barnet bär på smittan.

Även om någon annan kan lämna barnet är det ju högst olämpligt att göra det. 
    Och? Det är inte jag som satt restriktioner och rekommendationer, har du något att klaga på kan du kontakta FHM.
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Nej) skrev 2020-10-31 21:58:22 följande:
    Små barn är inte så lätta att lämna alltid. Vissa får man ta direkt i famnen från föräldern.

Och du vet att man ska isolera sig när man är smittad. Att gå till förskolan är knappast att vara isolerad. Kanske man kan vara utomhus om man har egen trädgård men annars går man såklart inte ut. Du möter grannar, andra föräldrar på förskolan, tar i dörrhandtag och trycker på hissknappar osv. Man tror ju folk kan tänka men tydligen inte.
    Det finns alltid undantag.

Isolering innebär inte att man måste sitta instängd i sitt hem, eller att man inte får gå utanför sin trädgård. Att befinna sig utomhus på ordentligt avstånd från andra människor är faktiskt tillåtet. För att återgå till frågan så kan du ju läsa på FHM:s hemsida att barn till sjuka personer får gå till skola/fsk, men jag antar att det är dem du menar inte kan tänka...

www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/om-du-eller-nagon-i-familjen-har-blivit-sjuk/
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Nej) skrev 2020-10-31 22:35:21 följande:
    Fast det är ju inte den som är sjuk som borde lämna barnet. På min förskola får inga sjuka föräldrar lämna barn. De får lösa det på ett annat sätt tack och lov!

Du kan ju inte garantera att du inte möter någon i hissen, trapphuset, lämnar samtidigt som någon annan på förskolan osv. Och ja Corona kan smitta även utomhus.

Så visst vet jag att de får komma till förskolan och skolan men det är inte den sjuke som borde lämna dem eftersom det är svårt att garantera att det inte blir närkontakt med någon annan.

Kan man 100 % garantera det så visst. Svårt dock med många barn som har svårt att släppa taget om sina föräldrar speciellt små barn som ofta vill komma från famn till famn.
    Om det finns andra möjligheter är det så klart bäst men det finns inget som säger att en sjuk förälder inte får släppa av sitt barn vid förskolan, alltså utomhus utan att gå in. Eller jo, er förskola säger det, men ni har inget stöd varken i lag eller rekommendationer för det.
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Nej) skrev 2020-10-31 23:29:09 följande:
    Det finns inget lag på att vi inte får bestämma det. Att barnet har rätt till förskola är inte synonymt med att de får lämnas av en sjuk förälder. Och hos oss kan DN-intervju garantera att det blir närkontakt med andra då vår förskola ligger inne vid ett stort bostadshus och man ska igenom flera trapphus för att komma till oss. rekommendationer är just bara rekommendationer.
    Om jag vore förälder och ringde er huvudman för att ifrågasätta så skulle ni bli tvungna att ändra er inställning. Det är inte upp till er att bestämma var en sjuk person får eller inte får gå, även genom offentliga trapphus och liknande.

Så bra att DN är inblandade...? Blev det lite fel med autocorrect kanske?

Du fattar uppenbarligen inte det där med rekommendationer, men ni använder det när det passar era egna syften! Om en sjuk förälder inte ska gå till jobbet, till affären osv så kan den väl lika gärna gå till er förskola också :) Det är ju bara en rekommendation.
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Egoism) skrev 2020-11-01 01:30:48 följande:
    Om nu barn inte smittar, varför får de absolut inte träffa mor och far-föräldrar?
    Har du någon förklaring till det eller kan du erkänna att förskolor och skolor har öppet av andra orsaker och inte för att barn inte smittar?
    Det är skillnad på att själv bli sjuk och att föra smitta vidare genom kontakt.
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Nej) skrev 2020-11-01 10:34:40 följande:
    Dessutom är JAG en av huvudmännen så nej du hade inte kunnat få oss att ändra inställning, vi är helt överens i vår styrelse. Detta har vi främst bestämt för att kunna skydda vår verksamhet.
    Så du påstår att du är delägare till den där privatförskolan? Jag hoppas det är fler än jag som får upp ögonen för era godtyckliga regler. Ni lyder fortfarande under SI som alla andra och dit kan man anmäla oavsett om det är kommunalt eller privat regi.
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Egoism) skrev 2020-11-01 12:33:24 följande:
    Men jösses alltså.Vilket totalt motstånd till detta.
    Varför kan man inte klokt skydda sina medarbeterare och andras barn istället? Varför denna egoism? Det handlar om någon vecka hemma med sina barn om man har covid hemma.
    Kan ni inte vara det? Varför så stort motstånd till detta? Det låter på er som att man ber er att flytta jorden tre meter åt höger. Jag förstår verkligen inte hur detta kan vara ett så stort problem för er?
    Hur klarar ni helgerna hemma med era barn? Går ni in i väggen då? 
    Motståndet består i att följa rekommendationer, inget annat. Vissa fsk skapar godtyckligt egna regler och själv sitter du här och gnäller/bråkar om vartannat. Jag förstår grundtanken att vara solidarisk i samhället och att du med många andra är rädda, men det hjälper inte att klaga.

Att sjuka människor föredrar att ha sina barn i skola/fsk skuldbelägger du å det yttersta, och det är väldigt fult att anta att det görs pga lathet, bekvämlighet eller vad du nu än dragit upp i den här tråden. Det kan vara så enkelt att man behöver ha avlastning när man ligger sjuk hemma!
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Egoism) skrev 2020-11-02 10:08:03 följande:
    Det är ganska irrelevant. När man vet att man har covid måste andra över 15 år i hushållet sitta i karantän. 
    Källa på det? Hittills har man pratat om den möjligheten men det är inget som jag hört ska ingå i rekommendationerna än.
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Egoism) skrev 2020-11-02 10:31:26 följande:
    Men suck alltså. Inte undra på att smittspridningen ökar som den gör i det här landet när ni inte ens har koll på rekommendationerna. 

Du ska vara hemma om någon i din familj har covid. Detta gäller även ungdomar i gymnasiet.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/10/smitbararpenning-till-personer-som-bor-med-bekraftat-smittade-i-covid-19/
    Det är inte så mycket frågan om vem som har koll eller inte men du arbetar på en fsk som enväldigt bestämmer vilka regler som gäller och du hänvisar sällan till några konkreta källor, annat än ert eget tyckande.
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Låg nivå) skrev 2020-11-02 11:37:36 följande:
    Precis så. Gällande TS borde hen definitivt byta jobb, då varje inlägg skriker av intolerans och en bristande förmåga att försöka vare sig att resonera eller att förstå. Det är helt enkelt inte egenskaper som är förenliga med att vara lämplig inom ett sådant yrke.

Jag jobbar som sagt själv inom skola. Det ingår i mitt jobb att jag ska förhålla mig till samhällets riktlinjer. På samma sätt som jag ska följa exempelvis Skolverkets riktlinjer? Gillar jag alla av dem? Nej! Betyder det att jag då ska "tänka själv och följa förnuftet"? Nej. Inte gällande de "viktiga" frågorna, där det finns klarar linjer att följa. Det är på samma sätt som att jag ska orosanmäla till socialtjänsten om jag känner oro för en elevs hemmamiljö. Det är reglerat i lag, och något jag accepterar när jag väljer att jobba med barn.

Gillar jag inte detta står det mig fritt att byta jobb. Den dag jag säger nej till en frisk elev i skolan skulle jag definitivt byta jobb. Lika så om jag var i riskgrupp och var så orolig för att virus att jag inte vågar jobba. Då finns det lämpligare arbeten, än att jobba med fysisk undervisning och sociala relationer.
    Inom skolvärlden liksom mer generellt i världen verkar det vara att "man blir som man umgås" :) Jag märkte själv otroligt skillnad mellan de som arbetar med högstadieungdomar och gymnasieungdomar. De föregående var minst lika fjantiga som eleverna, det var drama, skitsnack, kränkthet uppöver väggarna och liknande. Ja, inte hos de allra äldsta damerna, och de få män man råkat på verkar mer balanserade, men i det stora hönshuset är det minsann kackel så det räcker och blir över. Det får mig att undra över nivån hos förskolepersonal. De få jag träffat har verkat väldigt vettiga, men när man läser den här tråden blir man rent förskräckt. Jag skulle tveka att sätta ett barn i fsk om jag inte redan hade gjort det.
Svar på tråden Lämnar ni barnen på förskola/grundskola även om ni har covid?