Inlägg från: Anonym (Inte så svårt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Inte så svårt)

Lämnar ni barnen på förskola/grundskola även om ni har covid?

Anonym (Egoism) skrev 2020-11-02 10:39:38 följande:
    Jag vet inte hur många källor du behöver för att fatta att det är ett smittsamt virus och att skolor och förskolor har öppna av andra anledningar och inte för att barn inte kan smitta. 

Googla själv och hitta källor om du inte tror på mig,jag är mer påläst än de flesta här oavsett vad ni säger om förskolläraryrket. 

Ni beter er som att jorden går under om ni skulle hålla era barn hemma en vecka när ni själva har covid. Extremt märkligt att man som förälder tycker det är ett sånt himla besvär och inte kan tänka att barnen faktiskt kan smitta både andras barn och sina lärare. Att man inte vill ta det säkra före det osäkra när så många människor dör och får bestående men av detta, fortfarande, ostuderade virus. 

Mycket mycket konstig inställning från föräldrar i världens mest utvecklade land.

Det är väldigt enkelt. Det finns riktlinjer. I dessa står att hushållskontakter får lämna barn i skola och förskola. Hushålsskontakter får till och med åka kollektivt med barn till skola och lämning och hämtning inte kan ske på annat sätt. Det är beklagligt att du i din yrkesposition väljer att ställa dig över detta och anklaga människor som följer riktlinjerna för att vara egoister. Det är också mycket tydligt formulerat att friska barn ska gå till skolan.

Det är helt okej att vara av annan åsikt. Däremot är det inte okej att vråla egoist och vara otrevlig mot människor som följer de riktlinjer som är uppsatta och som finns. Om du sitter på annan forskning bör du snarast kontakta folkhälsomyndigheten. Eller byta jobb.

• Anonym (Inte så svårt)
    Anonym (Egoism) skrev 2020-11-02 11:49:29 följande:
    Vi har mandat att på vår förskola sätta upp riktlinjer precis som skolor kan avgöra hur de ska minska smittspridningen. Att vråla byt jobb åt mig i varje inlägg när det är jag som värnar mest om barnen och personalen är skrattretande. Ni klarar inte av att ta kritik för att det är ni som gör så här. Pinsamt.
    Nej, ni har inte mandat att bryta mot skollagen. 
  • Anonym (Inte så svårt)
    Anonym (Egoism) skrev 2020-11-02 11:54:29 följande:
    Det är ingen skollag vi bryter mot. 
    Ni har ingen rätt att neka friska barn förskola. Det är jättetydligt i lagstiftningen. Många kommuner valde att stänga ute barn till föräldralediga under våren till exempel. Det får man inte. Så länge förskolan är öppen, ska barn få vara där.
  • Anonym (Inte så svårt)
    Anonym (Egoism) skrev 2020-11-02 12:04:20 följande:

Det funkar hos oss. Vi har gått ut med det. Föräldrar fattar och stannar hemma med sina barn när de själva har covid. Det är det bästa för vår verksamhet och alla inblandade och alla tycker att det känns tryggt. Så jo, vi kan göra så.

Tja, det funkar ofta att snatta i mataffären också, men det betyder inte att det är rätt och riktigt.
  • Anonym (Inte så svårt)
    Anonym (Egoism) skrev 2020-11-02 12:06:11 följande:
    Det är en löjlig diskussion. Det handlar om att ha sitt barn hemma en vecka under tiden man själv har covid. VARFÖR DETTA EVINNERLIGA MOTSTÅND?

Jag kan faktiskt inte förstå hur ni kan vara såna motståndare till att ta det säkra före det osäkra. 
    Jag själv har inga problem att ta det säkra före det osäkra. Mina barn var, även innan covid, till exempel hemma längre än vad riktlinjer säger vid sjukdom. Jag har en god dialog med förskolan och håller barn hemma vid personalbrist till exempel. Vi ger och tar. Men det är mitt val. De som inte gör som jag, är inte idioter och egoister. De gör andra val. Så länge de följer regler, lagar och riktlinjer, gör de inget fel.

Du och din arbetsplats däremot, ni gör fel. 
  • Anonym (Inte så svårt)
    Anonym (Nej) skrev 2020-11-02 21:09:28 följande:

Menar du då hushållskontakter som har konstaterad covid 19? Det kan du inte mena. För naturligtvis åker man inte kollektivt som coronasmittad

Hushållskontakter.
Svar på tråden Lämnar ni barnen på förskola/grundskola även om ni har covid?