Anonym (Egoism) skrev 2020-11-01 01:37:27 följande:
Ja det gör jag då man kan smitta asymptomatiskt, det var så smittan kom in i äldrevården bland annat. Går att läsa om hur mycket som helst.
Dessutom dreglar i stort sett alla småbarn mer eller mindre oavsett om de är sjuka eller inte. Kroppsvätskor flödar på förskolan, vid lunchtid, lektid, mellis osv. Vem tror du torkar och tvättar av deras ansikten och hjälper till att mata de?
Bara du skriker eller sjunger eller pratar extra högt flyger det ännu fler droppar ur munnen på folk. Varför tror du körsång är bannlyst just nu?
Läs på lite snälla.
Men nu handlar det inte om ett kalas på äldrevården? Är man i riskgrupp bör man följa FHM:s rekommendationer och troligtvis skippa ett kalas med små barn?
I övrigt set jag inga problem så länge råden följs.
Jo tack, jag har läst på. Här finns några intressanta länkar jag kan dela med mig av.
www.nature.com/articles/d41586-020-02973-3
tt.omni.se/bara-enstaka-smittfall-i-skolorna/a/OQQz2q
www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/verksamheter/information-till-skola-och-forskola-om-den-nya-sjukdomen-covid-19/
Så länge FHM:s rekommendation är att man får lämna sina barn så länge dessa är friska, trots smitta i familjen så är det det som gäller.
Om du inte håller med kan du kanske forska lite i ämnet, skriva någon vetenskaplig rapport och om du kommer fram till något annat kan du kontakta FHM och diskutera detta. Då kanske rekommendationen ändras.
Tills dess väljer jag att lyssna på experter .