Inlägg från: Anonym (Nej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nej)

    Lämnar ni barnen på förskola/grundskola även om ni har covid?

    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-10-31 11:13:35 följande:

    En person som är sjuk orkar kanske inte ta hand om ett litet fsk-barn. Varför är en ganska irrelevant fråga eftersom det kan finnas ganska många orsaker till varför man vill ha sitt barn på fsk när man själv är sjuk. Man måste inte gå IN på fsk för att lämna/hämta ett barn heller, man kan ringa personalen och be dem möta upp utomhus.


    Klart man inte kan ringa och be personalen möta upp utomhus om du är smittad av covid 19 eftersom man inte ens ska lämna sitt hem.

    Jag har nyligen varit sjuk och hade närstående som lämnade varor och medicin utanför dörren. Har även beställt hem mat som sattes utanför dörren.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-10-31 19:03:48 följande:

    Den som är smittad får ha sina barn på fsk. Man måste inte komma nära personalen för att lämna ett barn heller. Sedan finns det ingen som sagt att man ska helisolera sig, stanna hemma menas från jobbet, affärer och andra människor men man får ändå gå utomhus. Det gäller att särskilja de olika sakerna.


    Små barn är inte så lätta att lämna alltid. Vissa får man ta direkt i famnen från föräldern.

    Och du vet att man ska isolera sig när man är smittad. Att gå till förskolan är knappast att vara isolerad. Kanske man kan vara utomhus om man har egen trädgård men annars går man såklart inte ut. Du möter grannar, andra föräldrar på förskolan, tar i dörrhandtag och trycker på hissknappar osv. Man tror ju folk kan tänka men tydligen inte.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Låg nivå) skrev 2020-10-31 21:37:28 följande:

    Har du koll på vilka som tillhör riskgrupp? På riktigt, alltså? (dvs inte allt som folk "får för sig" är riskgrupp). Personligen vill jag inte ha människor som är så sköra som ansvarig personal för mitt barn.

    För övrigt är den här tråden tyvärr en sorgen påminnelse om hur låg akademisk nivå det är på förskoleutbildningen. Något jag verkligen tycker är sorgset, då arbetet är otroligt viktigt och våra barn förtjänar en högre nivå.

    Gällande grundfrågan ska naturligtvis ett friskt barn gå till förskola/skola. Säg att föräldern är en av dem som blir sjuka i många veckor - ska barnet då sitta hemma med denna sjuka förälder? Det är absolut inte ett barnperspektiv.


    Men snälla människa. Hur viktig är barnperspektivet i denna frågan när det kan handla om liv och död för andra? Barnet dör inte av att vara hemma några veckor.

    Denna tråden är en påminnelse om hur låg nivå det är hos många föräldrar, de tänker inte på andra utan det viktiga är att de får lämna sina barn.

    Jag älskar verkligen mitt jobb och vi håller en väldigt hög nivå på vår förskola. Men när det gäller covid 19 önskar vi att barnen är hemma när föräldrarna är sjuka, vi önskar alltså det och kräver inte.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-10-31 22:06:18 följande:

    Det finns alltid undantag.

    Isolering innebär inte att man måste sitta instängd i sitt hem, eller att man inte får gå utanför sin trädgård. Att befinna sig utomhus på ordentligt avstånd från andra människor är faktiskt tillåtet. För att återgå till frågan så kan du ju läsa på FHM:s hemsida att barn till sjuka personer får gå till skola/fsk, men jag antar att det är dem du menar inte kan tänka...

    www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/om-du-eller-nagon-i-familjen-har-blivit-sjuk/


    Fast det är ju inte den som är sjuk som borde lämna barnet. På min förskola får inga sjuka föräldrar lämna barn. De får lösa det på ett annat sätt tack och lov!

    Du kan ju inte garantera att du inte möter någon i hissen, trapphuset, lämnar samtidigt som någon annan på förskolan osv. Och ja Corona kan smitta även utomhus.

    Så visst vet jag att de får komma till förskolan och skolan men det är inte den sjuke som borde lämna dem eftersom det är svårt att garantera att det inte blir närkontakt med någon annan.

    Kan man 100 % garantera det så visst. Svårt dock med många barn som har svårt att släppa taget om sina föräldrar speciellt små barn som ofta vill komma från famn till famn.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Låg nivå) skrev 2020-10-31 22:27:38 följande:

    Den här tråden stör mig, då det ur samhällssynpunkt är djupt obehagligt att det finns människor som inte bara jobbar inom men som också ansvarar för barnomsorg som inte förstår allmänna råd och rekommendationer. 

    Man behöver personligen inte hålla med om vad vare sig FHM eller andra myndigheter sysslar med, men jobbar man inom vård och omsorg måste man följa statliga riktlinjer. Gör man inte det får man helt enkelt sluta jobba inom sånt. 


    De flesta som jobbar inom förskolan förstår visst råd och rekommendationer. Det finns massor med föräldrar som inte förstår det, kolla hur det ser ut i samhället.

    Tack och lov får vi på mitt jobb bestämma själv att sjuka föräldrar inte får lämna sina barn, de får fixa någon annan som lämnar om de inte vill hålla barnet hemma. Det är de minsta de kan göra.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Låg nivå) skrev 2020-10-31 23:04:02 följande:

    Skolans riktlinjer bör naturligtvis vara FHM:s riktlinjer. Har de egna påhitt bör man snarare fråga varför de inte följer myndigheterna.

    Jag jobbar som sagt inom den världen, och vet väl att det finns såväl rektorer som lärare som saknar koll. 


    FMHs riktlinjer är alldeles för mesiga. Men vi följer dem men har lagt till att sjuka föräldrar inte får lämna sina barn. Hos oss kan de inte lämna sina barn utan att riskera att komma i närkontakt med andra då de ska igenom fler trapphus och genom en offentlig gård innan de kommer till förskolan. Min chef har stenkoll.

    Så de handlar inte om att inte följa dem för det gör säkert de flesta. Men alla har rätt till en säker arbetsmiljö. Precis som tex busschaufförer har fått. Min bror jobbar i butik och äntligen har hans chef bestämt att de ska begränsa antalet kunder i butiken. Många kan jobba hemma men vi alla som inte kan det har också rätt till en säker arbetsmiljö. Finns massor med folk som är utsatta för smittan. Min syster är tågvärd, hon är extremt utsatt. Hon med flera kollegor har börjat vägra ta biljetter när det är trängsel vilket jag tycker är helt rätt.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-10-31 22:42:05 följande:

    Om det finns andra möjligheter är det så klart bäst men det finns inget som säger att en sjuk förälder inte får släppa av sitt barn vid förskolan, alltså utomhus utan att gå in. Eller jo, er förskola säger det, men ni har inget stöd varken i lag eller rekommendationer för det.


    Det finns inget lag på att vi inte får bestämma det. Att barnet har rätt till förskola är inte synonymt med att de får lämnas av en sjuk förälder. Och hos oss kan DN-intervju garantera att det blir närkontakt med andra då vår förskola ligger inne vid ett stort bostadshus och man ska igenom flera trapphus för att komma till oss. rekommendationer är just bara rekommendationer.
  • Anonym (Nej)
    Aniiee skrev 2020-10-31 23:32:07 följande:

    Visst kan jag hålla med om att hålla barn hemma för att minska smittspridning. I allmänhet, inte endast covid.

    Samtidigt är de yrkesgrupper som drabbats MINST av pandemin förskolepersonal, fritidspersonal och lärare för låg- och mellanstadiet. Vilket också är en del av orsaken till att förskolor och skolor i sverige inte stängts ner, varken i våras elle nu. (med ett par undantag, vad jag vet).

    Så..... idk..... Däremot kanske folk borde skippa taxin och sluta hyra in städare ett tag? De värst drabbade yrkesgrupperna, alltså.


    Kanske för att sjuka barn inte längre får vara hos oss. Innan var toleransnivån alldeles för hög.

    Men visst barn är inte drivande men de betyder inte att de inte smittar. Med det sagt så är det inte barnen jag är sk räddast för utan föräldrar. Både på mitt jobb och på mina barns skolor så får inte föräldrar ha närkontakt med personal alls. Inte så lätt för mig som ska ta emot små barn men vi gör vårt bästa. För tyvärr vet ju inte heller alla om att de är smittade.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-11-01 07:39:22 följande:

    Om jag vore förälder och ringde er huvudman för att ifrågasätta så skulle ni bli tvungna att ändra er inställning. Det är inte upp till er att bestämma var en sjuk person får eller inte får gå, även genom offentliga trapphus och liknande.

    Så bra att DN är inblandade...? Blev det lite fel med autocorrect kanske?

    Du fattar uppenbarligen inte det där med rekommendationer, men ni använder det när det passar era egna syften! Om en sjuk förälder inte ska gå till jobbet, till affären osv så kan den väl lika gärna gå till er förskola också :) Det är ju bara en rekommendation.


    Du hade inte kunnat göra något åt saken, vi får själv bestämma :) naturligtvis förstår du väl att det var autocorret... eller? Säger väl sig själv.

    Jodå jag fattar vad rekommendationer är, kolla i samhället så ser du att det inte är många som följer dem. Därför har vi bestämt, inte rekommenderat att sjuka föräldrar (i covid 19) inte får lämna barnen hos oss. Haha era egna syften.. du skriver som att det var nått konstigt. Vårt syfte är att vi inte ska bli sjuka så att vi kan hålla förskolan öppen. Vi vill absolut inte behöva stänga (jobbar privat). För allas skull vill vi kunna ha öppet men det går inte om vi alla blir sjuka. Vi har säkrat upp så mycket det går såklart men blir många av oss sjuka kan det inte vara öppet mer än för dem med samhällsviktiga jobb.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-11-01 07:39:22 följande:

    Om jag vore förälder och ringde er huvudman för att ifrågasätta så skulle ni bli tvungna att ändra er inställning. Det är inte upp till er att bestämma var en sjuk person får eller inte får gå, även genom offentliga trapphus och liknande.

    Så bra att DN är inblandade...? Blev det lite fel med autocorrect kanske?

    Du fattar uppenbarligen inte det där med rekommendationer, men ni använder det när det passar era egna syften! Om en sjuk förälder inte ska gå till jobbet, till affären osv så kan den väl lika gärna gå till er förskola också :) Det är ju bara en rekommendation.


    Dessutom är JAG en av huvudmännen så nej du hade inte kunnat få oss att ändra inställning, vi är helt överens i vår styrelse. Detta har vi främst bestämt för att kunna skydda vår verksamhet.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-11-01 10:41:31 följande:

    Så du påstår att du är delägare till den där privatförskolan? Jag hoppas det är fler än jag som får upp ögonen för era godtyckliga regler. Ni lyder fortfarande under SI som alla andra och dit kan man anmäla oavsett om det är kommunalt eller privat regi.


    Eftersom vi inte har någon som har kunnat lämna sina barn utan att komma in har vi absolut rätt. Vi har låtit barn komma tidigare för att de lämnas av någon annan (frisk) person.
    Limedryck skrev 2020-11-01 10:45:08 följande:

    Covid-19 är tämligen ofarligt för personer som inte är i riskgrupp. Personer i riskgrupp har rätt att vara hemma i karantän med ersättning, om de är.oroliga. Så vad är problemet? Varför är en anställd i riskgrupp på jobbet?


    Här handlar det inte om riskgrupp utan att vi måste stänga om vi blir sjuka. Hos oss önskar vi att föräldrar sjuka i Corona har barnen hemma men det är just en önskan. Därför får inte sjuka föräldrar lämna på förskolan. Tror det är få som kan lämna utan närkontakt men visst om barnen kan springa in själv utan att man behöver komma nära föräldern.
  • Anonym (Nej)
    Limedryck skrev 2020-11-01 10:45:08 följande:

    Covid-19 är tämligen ofarligt för personer som inte är i riskgrupp. Personer i riskgrupp har rätt att vara hemma i karantän med ersättning, om de är.oroliga. Så vad är problemet? Varför är en anställd i riskgrupp på jobbet?


    Har du missat att fullt friska människor blivit svårt sjuka?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Inte så svårt) skrev 2020-11-02 10:52:28 följande:

    Det är väldigt enkelt. Det finns riktlinjer. I dessa står att hushållskontakter får lämna barn i skola och förskola. Hushålsskontakter får till och med åka kollektivt med barn till skola och lämning och hämtning inte kan ske på annat sätt. Det är beklagligt att du i din yrkesposition väljer att ställa dig över detta och anklaga människor som följer riktlinjerna för att vara egoister. Det är också mycket tydligt formulerat att friska barn ska gå till skolan.

    Det är helt okej att vara av annan åsikt. Däremot är det inte okej att vråla egoist och vara otrevlig mot människor som följer de riktlinjer som är uppsatta och som finns. Om du sitter på annan forskning bör du snarast kontakta folkhälsomyndigheten. Eller byta jobb.


    Menar du då hushållskontakter som har konstaterad covid 19? Det kan du inte mena. För naturligtvis åker man inte kollektivt som coronasmittad
Svar på tråden Lämnar ni barnen på förskola/grundskola även om ni har covid?