Inlägg från: Anonym (Ego) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ego)

Lämnar ni barnen på förskola/grundskola även om ni har covid?

Anonym (Självklart) skrev 2020-10-31 11:38:55 följande:

Väldigt bra fråga! Finns inget egoistiskt med att följa en expertmyndighets råd och rekommendationer. De är just experter till skillnad från folk som ska tycka en massa saker utifrån sina egna känslor.

Nej och heller inte egoistiskt av svenskar som väljer att åka utomlands under rådande pandemi...
  • Anonym (Ego)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-10-31 13:06:40 följande:

Hur tänker du då? Klart det är egoistiskt att sätta egna nöjen framför andras välmående, eller liv i många fall.

Jag är sarkastisk.

Jag personligen anser att det är egoistiskt att åka utomlands i dessa tider samt lämna barn på förskola/skola om det är så att en person i samma hushåll har covid.

Jag förstår helt och håller förskolepersonalen och skolpersonal att man kallar föräldrar för egoister
  • Anonym (Ego)
    Anonym (Egoism) skrev 2020-10-31 14:26:14 följande:

Äntligen någon som förstår vad man menar.

Är man säker på att man inte har covid så anser jag att man kan lämna barn men då ska man ha testat sig och uteslutit.

Du kan ju fortfarande bli smittad utan att påvisa symtom och smitta andra.
  • Anonym (Ego)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-10-31 19:03:48 följande:

Den som är smittad får ha sina barn på fsk. Man måste inte komma nära personalen för att lämna ett barn heller. Sedan finns det ingen som sagt att man ska helisolera sig, stanna hemma menas från jobbet, affärer och andra människor men man får ändå gå utomhus. Det gäller att särskilja de olika sakerna.

Fast vad är skillnaden på att sitta på en fullsmockat flyg och eventuellt vara smittad men inte påvisa symtom kontra lämna ?friska? barn på förskola om en i samma hushåll har bekräftat Corona ?

Båda är lika dumma i min tanke men andra kanske inte ser det på samma sätt.

Jag tycker alla i hushållet ska isoleras om det finns bekräftat Corona
  • Anonym (Ego)
    Anonym (XYZ) skrev 2020-11-01 15:42:13 följande:

Man följer de rekommendationer som finns. Men du är såklart smartare än alla experterna på FHM precis som alla andra självutnämnda epidemiexperter som poppat upp i Sverige efter Coronan.

Mina barn går till skolan så länge rekommendationen är att barnen ska gå i skolan. Har skolan lärarbrist så är det skolans problem att lösa.

Indirekt så är det ju föräldrars fel om det blir lärarbrist om Covid bryter ut, om man nu har konstaterat positivt fall av covid i samma hushåll och lämnar barn ändå. Man kan ju fortfarande smitta även om man inte har symptom.

Sen in ju era barn sitta rakt upp och ner vid en skolbänk utan behöriga lärare då all andra är sjuka.

Själv är jag f.ledig och drabbas inte av detta problem
  • Anonym (Ego)
    Ignoramus skrev 2020-11-01 18:03:52 följande:

Men hur funkar det rent praktiskt? Säg om en förälder är sjuk, eventuellt i covid men det är inte bekräftat. Eller så är det bekräftat. Föräldern har influensaliknande symptom och är för sjuk för att ta hand om barnet. Barnet och den andra föräldern är av allt att döma friska.

Ska barnet hållas hemma ändå? Vem ska ta hand om det? På vilka grunder? Eller menar du att den andra föräldern ska ta semester/föräldraledighet för att inte skicka det symtomfria barnet till förskolan? Hur blir det med skolplikten i grundskolan?

Min tanke är hemisolering i 14 dagar.

Min sambo jobbar på ett stort bygge och i våras hade jag och dottern Covid (testade oss)

Sambo var aldrig sjuk men hans chef sa att han var tvungen att vara hemma i 2 veckor. Då fick han sjukanmäla sig trotts att han var frisk. Nu testade sig inte min sambo eftersom han inte hade symptom, men oavsett så fick han inte komma förrän efter 2 veckor.

Jag tycker hans chef agerade korrekt. Sen vet jag att det är andra riktlinjer men jag är för att man ska stanna hemma.
  • Anonym (Ego)
    cosinus skrev 2020-11-01 18:09:57 följande:

Jag tänker att friska barn är i skolan.

Om jag eller min man blir sjuka kommer det ta närmare en vecka innan vi vet att det är Corona. Sist vi testade (ena sonen) så tog provsvaret 5 dygn.

Så blir vi risiga, testar så fort vi kan så är det ändå nästan en vecka innan vi vet. När vi sen då vet så är vi ändå bara dagar ifrån att få gå tillbaka (om vi får det lindrigt).

Så hur som helst kommer friska barn att ha varit i skolan redan i flera dagar och vi vet ändå inte om barnen haft det före oss eller inte.

Självklart ska sjuka barn vara hemma, vi har testat barnen för minsta snuva i höst, och självklart ska de vara noga med hygien och annat. Men är de friska kommer de få vara i skolan men däremot kommer de granskas och frågas ut rejält så de verkligen är friska.

Sonens bänkgrannes pappa hade covid för några veckor sen. Min son blev sjuk någon vecka senare men negativt på provet och inget som spridit sig i klassen heller och ingen mer i vår familj som blev dålig.

Så du menar att dina stackars barn har fått utstå Covid-testet vid minsta snuva ? Hopps dom inte har haft det vid många tillfällen, testerna gör ju ont och är oerhört obehagliga
  • Anonym (Ego)
    Ignoramus skrev 2020-11-01 18:41:40 följande:

Okej. Min sambos chef är nämligen raka motsatsen, så det funkar ju - som du säger -  inte så på alla ställen direkt, och då blir det genast svårare. 

Ja då blir det ju mer omständigt.

Många blir ju lidande på olika sätt runt denna pandemi.

Vi lever i stort sett vanligt, däremot så åker vi inte och handlar i rusningstrafik, vi väljer inte det mest fullsatta fiket, åker och badar en vardag på förmiddagen (är f.ledig)

Men vid minsta symptom då stannar vi hemma. Möjligtvis ut i skogen där ingen annan är.

Släktingar/vänner handlar och ställer utanför dörren osv
  • Anonym (Ego)
    molly50 skrev 2020-11-01 19:39:20 följande:

Det är väl just det den gör?

Nästintill.

Handlar om att föräldrar som lämnar sina barn på förskola/skola trotts att förälder testat positivt för Covid
  • Anonym (Ego)
    molly50 skrev 2020-11-01 20:30:44 följande:

Ja,exakt. Så vad var fel med mitt svar?

Jag tror Låg Nivå menade på att du skrev att dina barn får stanna hemma om dina barn har förkylningssymptom.

Det Låg Nivå syftar på är att tråden handlar om föräldrar som har bekräftat Covid men som lämnar sina barn på förskola/skola om barnen inte har symptom och sedan går föräldrarna hem.
  • Anonym (Ego)
    Anonym (Låg nivå) skrev 2020-11-02 09:11:45 följande:

Nej, man ska inte sprida smitta. Däremot kan friska barn gå till skolan, även om föräldern är snuvig. För friska barn driver inte smittspridningen. Barn gör det knappt överhuvudtaget. Det är märkligt, att inte den infon når ut.

Lite lika som det här med "riskgrupper". Det finns tydligt beskrivet vilka som är riskgrupper. Ändå hör jag dagligen om folk som tror att väldigt många fler är i riskgrupp, än vad som verkligen är i riskgrupp. Varför är det så? Varför har så många svårt att kolla upp och ta till sig av myndigheternas information?

Jag förstår innan internet, då var det krångligt. Men inte nu.

Vadå friska barn sprider inte smittspridningen?

Min dotter fick covid och hade inte symptom. Hon smittade sen mig och jag blev sjuk.
  • Anonym (Ego)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-11-02 16:47:25 följande:

Hrhm... Om hon hade covid var hon knappast frisk....

Frisk var hon inte, symptomfri.

Hur som haver så DREV hon smittan vidare till mig
  • Anonym (Ego)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-11-02 18:34:21 följande:

Du klagade på påståendet att friska barn inte driver spridningen, och sedan tog du upp din egen dotter som exempel, men hon var ju sjuk när hon smittade dig, inte frisk (självklart).

Jag tror inte du fattar vad ordet "driver" betyder. Med det menas inte att bara att en individ sprider smittan vidare till en annan utan att en viss gruppering är ledande i att sprida smittan till väldigt många. Och fortfarande så var ju inte din dotter frisk när hon smittade dig.

Var skrev jag att jag klagade? Det är dina ord, inte mina. Att jag sedan läser fel på spridande och drivande, ja shit happends.

Det jag skrev var att min dotter smittade mig.

Sen kan jag utveckla det om du vill.

Dotter var på match i annan stad över helgen, kommer hem och är till synes frisk. Tränare ringer efter 2 dagar och säger att en i laget har blivit sjuk och testat positivt. Alla i laget testar sig och dottern får positivt test. Hon blir aldrig dålig och visar inga symptom.

Jag blev sjuk några dagar efter.
  • Anonym (Ego)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-11-02 20:01:48 följande:

Tack för historiebeskrivningen, men nu var det som så att din anekdot om att ha blivit smittad av din sjuka dotter inte har ett dugg att göra med om FRISKA barn vare sig driver eller sprider smittan.

Det har det visst :)
  • Anonym (Ego)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-11-02 21:33:10 följande:

Förklara gärna det i så fall. Om man diskuterar ifall friska barn sprider viruset, hur kan det ha att göra med din sjuka dotter?

För att mitt exempel tar upp att de människor som anses friska, men som har covid fast man inte vet, smittar vidare.

Därför anser jag att om man i hushåll har bekräftat Covid så ska alla stanna hemma.

Du behöver inte hålla med, du behöver inte gilla det men det är min åsikt.

Sen vet jag att det finns andra restriktioner, men det är kanske pga de restriktionerna som kommun efter kommun ändrar sina restriktioner själva.

Är däremot någon i hushållet förkyld eller sjuk på annat sätt och har testat negativt för covid, då de andra fortsätts som vanligt.

Som sagt, min åsikt. Sen vet jag att vi inte går efter den
  • Anonym (Ego)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-11-03 08:47:41 följande:

Men du håller dig ju inte till saken i så fall. Frågan var inte om till synes friska personer sprider smittan, utan att de faktiskt är friska. Din dotter var sjuk så hon hör inte till resonemanget.

Jag har öht inte ens bemött din åsikt, bara det faktum att du pratar apelsiner medan den andra personen som du kommenterade pratade om äpplen.

Tråden handlar om att lämna till synes friska barn på förskola/skola medan någon annan i samma hushåll har positiv covid.

Vissa i tråden tycker det är rimligt medan andra (jag) tycker det är sjukt att man gör det då en till synes frisk person ändå kan ha covid och smitta.

Barnen som lämnas på förskola/skola som är till synes friska kan ändå ha covid och smitta vidare. För jag tror knappast att man har testat alla andra i hushållet om de andra inte har symptom.

Mitt inlägg handlar om att våran till synes friska dotter hade covid utan att vi visste om det.

Att du sen inte kan se koppling till Trådstartaren är väl kanske för att du inte vill. Eller så läser du inte vad jag skriver. Jag vet inte.

Du har inte bemött min åsikt, du har mer bara verkat skriva för att förminska mig, men jag kan ha fel.
  • Anonym (Ego)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-11-03 12:21:28 följande:

Tråden ja, kommentaren som du svarade på och ni diskuterade var om FRISKA barn driver smittan eller inte, då tog du upp din SJUKA dotter och att hon hade smittat dig. Varför kan du inte hålla dig till den biten bara?

Att din sjuka dotter har smittat dig har ju inget som helst att göra med om friska barn är de som driver smittan eller inte. Jag försöker för det första göra dig medveten om att de två sakerna inte alls hör ihop och för det andra ville jag veta varför du tror att det har det, men du verkar inte förstå att de sakerna inte är relaterade så jag kommer nog inte få svar på den frågan.

Har jag inte förklarat att jag redan läste fel på drivande och spridande gällande den tråden ?

Och det var du dom sa att jag klagade när jag frågade, därav ett frågetecken? Som sagt - du verkar inte läsa mina inlägg utan går bara till attack.

Gå tillbaka och läs. Och anta sen inte att man klagar när man inte gör. Lägg din tid på nå annat än att dumförklara mig när jag redan skrivit att jag läste fel.

Men ditt namn 666 säger väl en del.
  • Anonym (Ego)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-11-03 12:39:11 följande:

Var det verkligen bara det du hade missuppfattat alltså? Jag tror alla här inne förstår att även friska personer kan föra med sig och sprida smittan, och naturligtvis då också de som ser friska ut.

Och återigen en person som inte klarar av att ta en diskussion utan att gå till personangrepp. Är det konstigt att du och ts får så många emot er i tråden?? Fundera över hur du beter dig egentligen!

Ja det var det.

Min historia tog jag ju upp som exempel för att referera till Trådstartaren.

Jag kan mycket väl diskutera men jag anser inte att man behöver använda den ton som du har gentemot mig och många andra du skriver med.

Istället för att ifrågasätta mitt inlägg som du gick igång på, så antar du något annat än vad jag själv skriver och väljer att förminska mig och du förklara mig. ( i mina ögon av hur du skriver) och en blir du upprörd över att jag använder ditt namn emot dig? Eller har jag missuppfattat, precis som du missuppfattade mig och tog för givet?

Jag har inte någon emot mig i denna tråd, alla har skrivit vänligt och diskuterat. Det är enbart du som skriver för att förminska av alla som har skrivit.

Och tydligen så verkar inte alla förstå att till synes friska mänskor kan sprida smittan vidare för då hade inte covid-positiva föräldrar lämnat sina barn på förskola/skola
  • Anonym (Ego)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-11-03 12:39:11 följande:

Var det verkligen bara det du hade missuppfattat alltså? Jag tror alla här inne förstår att även friska personer kan föra med sig och sprida smittan, och naturligtvis då också de som ser friska ut.

Och återigen en person som inte klarar av att ta en diskussion utan att gå till personangrepp. Är det konstigt att du och ts får så många emot er i tråden?? Fundera över hur du beter dig egentligen!

Läs igenom allt vi har skrivit så kommer du se att jag har hållit god ton till skillnad från dig
  • Anonym (Ego)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-11-03 13:05:20 följande:

Gör det själv vet ja! Jag har inget att skämmas för.

Haha nej inte alls :) Och jag har läst igenom, därav att jag kan säga att du har en otrevlig attityd och just därför sa jag att ditt namn som du har valt passar till din attityd.

Och jag har aldrig påstått att alla tycker som mig, så återigen har du antagit något som jag inte alls skrev, så om du läser ordentligt så kanske du inte kommer missuppfatta så mycket och kanske kan hålla god ton
Svar på tråden Lämnar ni barnen på förskola/grundskola även om ni har covid?