• Anonym (H)

Vårdnad utan ansvar

Anonym (Lo) skrev 2020-10-31 11:16:22 följande:

Du säger till honom att du vill att han ska vara en närvarande pappa. Att du vill att han ska vara pappa till 100% men hur hade han tänkt detta när själv skriver att han inte orkar ansvar?

Du säger att delad vårdnad är inte aktuellt oavsett pga av barnets ålder så det finns gott om tid för honom att steppa upp och visa att han kan ta ett likvärdigt ansvar.

Förklara för honom vad som händer om du skriver på för delad hårdnat men han mentalt inte pallar detta och hur barnet då kan bli lidande för att du inte kan vara hemma och ta hand om det?

Fast delad vårdnad spelar ju ingen roll gällande barnets ålder?

Tänker du på delat boende? För det behöver man ju inte ha även om man har gemensam vårdnad.

Nu tycker jag oavsett inte att ts skall skriva på för gemensam. Men det har ingenting med barnets ålder, annat än att ts inte ska bli av med föräldradagarna, att göra
  • Anonym (H)
    Limeblad skrev 2020-10-31 13:22:48 följande:

Det är väl just det som är orsaken till att barnets ålder har betydelse. Att det är väldigt svårt att få ihop gemensam vårdnad när barnet är mycket litet när man inte bor tillsammans för att hälften av föräldradagarna ryker. Tror det är väldigt svårt att få till att en förälder som inte bor med barnet får en så pass nära relation att det är möjligt att ta över föräldraledigheten efter nio månader eller liknande.

Jag försöker få fram om personen inte förstår skillnaden i gemensam vårdnad och rätt till umgänge. Eller att gemensam vårdnad inte innebär att man nödvändigtvis måste dela lika på boendet.

I ts fall är det troligtvis inte att tänka på att ta över ledigheten vid 9 månader.

Det betyder ju inte att det är omöjligt, dock som du säger svårt, att lyckas med. Det är fullt möjligt att träffas varje dag trots att man separerat och låta föräldern som

Barnet inte bor hos ta barnet hela dagar på helgen. Turas om med nätterna. Antingen sova i egna rum i bostaden barnet bor i eller att man växlar vem som sover i en annan bostad.

Självklart går det om man vill. En relation där den ene jobbar heltid fram till 9 månader betyder att den arbetande föräldern troligtvis inte ser sitt barn mer än 3 timmer per dag i vaket tillstånd. Samma tid går naturligtvis att åstadkomma även som separerad. Plus extra tid på helgen då
  • Anonym (H)
    Anonym (Lo) skrev 2020-10-31 13:33:51 följande:

Låter väldigt märkligt att ha delad vårdnad men inte delat boende. Varför ska en kvinna dela vårdnad med en man som inte ens kan/vill ha barnet hos sig? Märkligt

Det är nog ganska vanligt förekommande. Det är ganska många som separerar som faktiskt varit gifta, eller redan hunnit skriva på för vårdnaden. Detta kan handla om separationer som sker i princip när barnet föds, eller ett lite äldre barn. Pratar vi bebisar så delar man ju sällan boendet, men många har ändå gemensam vårdnad. Att boendeföräldern skulle få igenom ensam vårdnad när de redan har gemensam är inte särskilt troligt, det skall mycket till för att rätten skall döma till enskild vårdnad.
  • Anonym (H)
    Tow2Mater skrev 2020-10-31 13:37:55 följande:

Det kanske är bättre att söka dispans vid förskola, de har inga problem att ta hand om  en 9-månaders hela dagarna.

Förstår inte varför du anser en pappa inte skulle kunna göra det?

Nej det du säger är väldigt relevant. Åtminstone vid ett års ålder förväntar vi oss att totala främlingar som samtidigt har 25 andra barn att hålla koll på är kapabla nog att ta hand om våra barn.

Nu är ju min åsikt fortfarande att ts inte bör skriva på för gemensamt. Framförallt som hennes önskan faktiskt är att pappan skall vara involverad. Hon vill ju att detta ska funka och hon tar ju stora risker med sin egen möjlighet att vara hemma med barnet om hon skriver på
  • Anonym (H)
    Anonym (Lo) skrev 2020-10-31 13:33:51 följande:

Låter väldigt märkligt att ha delad vårdnad men inte delat boende. Varför ska en kvinna dela vårdnad med en man som inte ens kan/vill ha barnet hos sig? Märkligt

Just i ts fall är inte delad vårdnad aktuellt kan jag tycka. Personen jag svarade, om det var du eller någon annan minns jag inte nu, sade ju att ett barn är för litet för gemensam vårdnad.

Gemensam vårdnad betyder inte automatiskt att boendet ska delas. Och att man inte vill dela upp boendet innebär heller inte att pappan inte är intresserad, även om det nu råkar vara så i ts fall
  • Anonym (H)
    Limeblad skrev 2020-10-31 13:50:31 följande:

Notera att jag skrev väldigt svårt, inte omöjligt. Jag tror att det är svårt att få till tiden med bebisen som krävs för en nära anknytning om man inte bor ihop. Sammanboende förälder får ju tid med barnet före och efter jobb, hela helger och kan ansvara för nätter. En förälder som bor på annan plats ska ju ta sig till bebisen och tappar på så sett umgängestid.

I ts fall skulle jag säga att det är uteslutet när han snittat ett umgänge på par timmar i månaden.

Du går liksom ifrån det jag diskuterade med den andre personen. Den personen hade troligtvis inte förstått skillnaden mellan gemensam vårdnad och boende.

Helt ärligt så har jag svårt att tro att alla pappor som delar föräldraledigheten faktiskt spenderat varje vaken minut med sitt barn.

I ts fall är absolut inte gemensam ett alternativ, men det var heller inte vad som diskuterades när du lade dig i
  • Anonym (H)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-10-31 14:09:27 följande:

Om han mot förmodan skulle orka dra det vidare så skulle det bli gemensam vårdnad då?

Det finns varken våld eller missbruk med i bilden.

Det är ganska troligt. Men samtidigt är ju frågan hur dålig han faktiskt är. Är han så dålig att han inte kan ta hand om de andra barnen kan det ju vara så att rätten tänker annorlunda.

Om inte annat så behöver du köpa dig tiden så att du får rätt till föräldradagarna
  • Anonym (H)
    Limeblad skrev 2020-10-31 14:30:14 följande:

Lo hade bara skrivit ett inlägg som inte skrev något om boende.

Inlägget du citerar är till towtomater så vad det har att göra med min kommentar till dig förstår jag inte.

Att man ska vara med sitt barn varje vaken minut har jag väl inte skrivit heller?

Nej. Men du skriver att det försvinner pendlingsstif för en förälder som inte bor med barnet så att de aldrig kan komma upp i samma tid som om de bodde tillsammans. Det innebär ju att du förutsätter att andra pappor lägger varje vaken minut på sina barn.
  • Anonym (H)

Inlägget du citerar är till towtomater så vad det har att göra med min kommentar till dig förstår jag inte.

Att man ska vara med sitt barn varje vaken minut har jag väl inte skrivit heller?

Jag gick nu tillbaka och inser att jag tolkade los inlägg fel. Jag lästa att lo påstod att ett så litet barn inte kan ha gemensam vårdnad, när lo egentligen hänvisade till vad ts själv sagt.

Däremot verkar lo stå fast vid att man omöjligt kan ha gemensam vårdnad utan att dela boendet, vilket jag inte håller med om
  • Anonym (H)

Jag förstår inte du menar med towtomater? Det jag citerade där höll jag med om? Det är rimligt att ifrågasätta att du anser att pappan inte kan vara föräldraledig med barnet sedan, med tanke på att många barn anses kunna börja förskola vid 12 månader. Något jag själv inte anser är lämpligt, men det har inte med saken att göra.

Pappan skulle avslut kunna ta över föräldraledigheten vid 12 månader utan att ha träffat barnet en sekund, för det är

Precis vad som händer när ett barn börjar förskola. Och att han är föräldraledig betyder ju inte att barnet är där dygnet runt, utan endast när mamman är på arbetet
  • Anonym (H)
    Limeblad skrev 2020-10-31 14:48:48 följande:

Inte jag heller kan sägas.Mitt inlägg handlar inte om föräldralediga pappor utan om att få anknytning den första tiden då den andra föräldern (Mamman oftast) är föräldraledig. Alltså om möjligheten till anknytning trots att man inte är föräldraledig. En förälder som bor med barnet får ju många timmar med barnet från start trots att föräldern jobbar jämfört med någon som kan få till några timmar efter jobb.

Men varför skulle en förälder som bor på annan plats inte kunna få samma tid?

Jag förutsätter nu att mamman bor med barnet för att göra det enklare.

Pappan börjar arbetet klockan 08 och åker hemifrån 07. Barnet är då kanske inte ens vaken.

Pappan är sedan hemma igen vid 17 och barnet somnar för natten vid 20. Är denna pappa ibland ute med en vän på kvällen? Går till gymmet? Troligtvis är det så för många.

Vad hindrar en pappa som inte bor tillsammans med mamman från att träffa barnet från 17-20? Ta barnet i vagnen en timme eller två? Vad säger att denna pappa har längre pendling från jobbet än pappan som bor tillsammans med mamman? Vad säger att pappan inte kan ta nätter trots att man egentligen separerat? Vad säger att pappan inte kan umgås med barnet hela dagen en lördag eller söndag?

Det går absolut om man vill.

Det jag ifrågasätter mest är ditt påstående om att en icke samboende förälder skulle förlora i tid pga tiden det tar i resa för att träffa barnet
  • Anonym (H)
    Anonym (A1) skrev 2020-11-09 11:29:46 följande:

Självklart har en pappa som bor med barnet, fast han arbetar, mer tid med barnet än en pappa som inte bor med barnet. Ett litet barn/bebis är inte vaken på fasta tider, en boendeförälder, som arbetar, kan ju vara med barnet vid en massa olika tider, inte bara mellan 17-20.

Vilken tid menar du att en boende pappa träffar barnet annars? Visst finns de de som delar nätterna. Men verkar fortfarande vara otroligt många som inte gör det.

Inget säger heller att man som pappa inte kan sova med barnet några nätter u veckan trots att man inte är boendeförälder.

Jag fattar att detta inte är möjligt om föräldrarna har en konflikt. Men har man inte det så finns inget som hindrar att man ser till att barnet träffar den andre föräldern precis lika mycket, bortsett från möjligtvis tiden man sover, som man annars hade gjort
  • Anonym (H)
    Anonym (X) skrev 2020-11-09 11:46:33 följande:

Menar du att man skulle sova hemma hos boendeföräldern då..?

Ja det menar jag att man åtminstone kan göra ett par gånger i veckan
  • Anonym (H)
    Anonym (A1) skrev 2020-11-09 11:48:05 följande:

Barnet sover kanske inte när du tror det sover. Barn vaknar på kvällen, natten och morgonen. 

Vad händer om barnet sover när klockan är 17 och sover till klockan 19.30? Ska pappan då komma tillbaka klockan 21 när barnet är vaket nästa gång?

Och på helgen får ju pappan som bor med barnet en massa tid att umgås. 

Nej, det fungerar inte så med små barn. De är inga maskiner som är vakna på bestämda tider. 

Många barn har ju faktiskt en ganska fast dygnsrytm ganska tidigt. Och vad säger att pappan inte kan vara kvar till klockan 21 de dagar barnet inte är vaket? Om man nu faktiskt vill att det ska vara vaket?

Ja ett barn är vaket på nätterna. Men jag är övertygad om att det i majoriteten av alla par ändå är mamman som tar de uppvaken.

Jag tror inte att majoriteten av alla par faktiskt umgås med sitt barn varje vaken minut båda två.

Den ene tvättar, ligger och vilar, lagar mat, åker och tränar.

Därför menar jag att man absolut kan få lika mycket tid med sitt barn även om man inte bort tillsammans. Om viljan finns där.
  • Anonym (H)
    Anonym (X) skrev 2020-11-09 12:23:20 följande:

Du lever i tron att inte många sammanboende föräldrar delar på vaknätter, men tror skilda partners ska bjuda in ett ex för övernattning i hemmet flera ggr i veckan?

Din värld är annorlunda än min.

Jag lever inte i tron att många skulle bjuda in för övernattning nej. Däremot ser jag det som en bra lösning för båda parter. Avlastning för boendeförälder, umgänge för den andre. I de fall man är överrens.

Jag har aldrig skrivit att alla kan lösa det på detta sätt. Jag säger bara att det inte alls är omöjligt att uppnå god anknytning bara för att man inte bor tillsammans.

Tyvärr är min uppfattnnnh att de flesta inte delar vardagsrätter ja. Jag hade en annan syn på detta innan jag blev förälder själv. Men när jag fick mitt första barn insåg jag när jag hörde föräldrar prata att det är såååå många som lever i relationer där man inte gör det. Och där man för övrigt inte är särskilt jämställd alls.
Svar på tråden Vårdnad utan ansvar