• Anonym (H)

Vårdnad utan ansvar

Med gemensam vårdnad får han hälften av föräldradagarna, måste godkänna val av skola och förskola, läkarbesök, godkänna om du ska flytta... Det handlar helt enkelt om att pappan får jurisdikt ansvar och rättigheter.

Han har rätt till umgänge oavsett. Skriv inte på för gemensamt. Det kan ni göra i ett senare läge när han är villig att ta ansvar, alternativt så får han stämma dig på vårdnaden

• Anonym (H)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-10-30 15:03:24 följande:

Tack för svar. Går i samma tankar men tvekar så fort jag pratar med honom. Men magkänslan säger nej nej nej....

Det är bara att säga att du inte tänker skriva på så länge han inte tar föräldraansvaret, att det då är förenat med för stora risker för dig att skriva på
  • Anonym (H)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-10-30 15:22:26 följande:

Han säger Att han kommer känna sig mer som en pappa om han står som vårdnadshavare men han har varit här 33 h på 5 månader... tycker att han får visa engagemang först innan jag vågar skriva på gemensam..

Skriv inte på. Skriv på för faderskap men inte för gemensam. Att han står som fader borde räcka för att uppfylla sysftwt att han kan känna sig mer som pappa.

Du blir som sagt av med hälften av föräldradagarna, bara det är anledning att inte skriva på. Och oavsett om han skulle föra över dem till dig så är det ju fortfarande 90 dagar han inte får föra över. Och visst. Om han tänker ta sitt ansvar ska han naturligtvis få vara föräldraledig, men där verkar ni inte vara inom en överskådlig feamtid
  • Anonym (H)
    Kvittning skrev 2020-10-31 06:31:38 följande:

Generellt är jag väldigt negativ till att man inte utgår från att det ska vara gemensam vårdnad,båda föräldrarna är likvärdiga föräldrar.

Men vårdnad har ingenting med att vara mer eller mindre förälder utan handlar helt och hållet om just ansvar. Och om pappan är vårdnadshavare utan att kunna ta sin del av ansvaret så är det inte det bästa för barnet att han är det.

Se vad han säger om du gör en planering där han faktiskt tar sitt ansvar.

Ta ett möte och diskutera igenom sådant ni behöver vara överens om som vårdnadshavare. Vilka förskolor tycker han verkar vara de bästa och varför? Hur ska ni planera umgänget så att han är redo inför hans ca 7-9 månaders föräldraledighet? Är det så att ni redan nu behöver sätta barnet i kö till någon särskild skola? (vet inte hur ni bor, men runt Stockholm är det dags att tänka på det nu).

Utgå från att mötet ska vara ett samarbetsmöte för att planera inför att du ska kunna känna dig trygg med att ha honom som vårdnadshavare. Förhoppningsvis inser han då att han inte klarar det.

Och i alla samtal med honom ha inställningen att du är positiv till att han ska vara vårdnadshavare men att du bara måste vara säker på att han klarar av det ansvar det innebär. När han visar att han har en plan och det engagemang som krävs så får han också vårdnaden. Men att det inte går åt andra hållet med att han får vårdnaden först och sedan riskerar att sabba för barnet i och med att han inte kan ta sitt ansvar. Dvs ansvar ger vårdnad, i den ordningen.

Mycket bra och välformulerat svar. Jag vill även råda ta att spela in alla samtal av denna typ. Och även spara all skriftlig kommunikation.

Oavsett vad pappan säger så är det lämpligt att ts tar en funderare över om hon tror att det han påstår sig klara av kommer stämma i praktiken.

Stort lycka till ts!
  • Anonym (H)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-10-31 08:13:17 följande:

Tack snälla för alla råd, peppningaroch tips. Ska läsa igenom hela tråden igen..

Han vill inte ha varken varannan vecka eller vara föräldraledig, så jag har ju räknat med att vara helt själv och kommer få ta allt vab etc.

Hans psykiska mående har kommit senaste månaderna och han kan nu inte ha sina andra barn som han har varannan vecka.

Jag sparar allt och skrivit upp varenda umgänge det är därför jag har koll på att det är 33 h på snart 5 månader och det jobbiga är att det är vi som anpassat oss till honom varje gång och så är han är en timme på fika.m

Usch nu känns det som jag svamlar iväg..

Om han inte vill ha ansvar för barnet finns ingen anledning alls för dig att ta de risker som din påskrift för gemensam vårdnad medför. Visa honom istället att du gärna vill att han har umgänge med barnet. Sätt inte dig själv i skiten
  • Anonym (H)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-10-31 09:01:54 följande:

Ja dåligt samvete och att det blir en än mer infekterad relation för han skriver att jag tar bort allt som har med samarbete att göra om jag väljer att inte skriva på

Detta har han alltså skrivit uttryckligen? Att du tar bort allt samarbete om du inte skriver på? Har du besvarat detta?

Om inte så skulle jag besvara detta med ?jag har inte för avsikt att försvåra samarbetet mellan oss. Mitt mål och vilja är att du och barnet skall ha ett fortsatt och utökat umgänge och att detta så småningom skall leda till att du har förmåga och vilja att ta ansvar för barnet. Som situationen är nu så är det förenat med risker både för mig och barnet om jag skriver på detta, då du själv uttryckt att du inte har förmågan att ta det ansvar som det faktiskt innebär att ha vårdnaden för ett barn?.

Hans uttalande är absolut till din fördel. Det han indirekt skriver är ju att ditt beslut kommer förändra hans beteende och förmåga att samarbeta. Inte tvärtom. Var du tydlig med att du har som mål att pappan skall kunna vara en likvärdig förälder och spara detta meddelande som Visar på HANS oförmåga till samarbete
  • Anonym (H)
    Anonym (A) skrev 2020-10-31 09:58:59 följande:

Så låt honom göra det. I de flesta fall så är det bara hot. Du har däremot eftersom du sparar all kommunikation mellan er en god grund att stå på som ensam vårdnadshavare.

Ditt barn är 5 månader(?) vad jag kunde förstå av det du skrivit. Jag antar att du redan fått kallelse så du ska skriva på vem som är pappan och vårdnaden. Se till att du får komma dit och skriva på vårdnadspappren utan pappan, ring dit på måndag. Eftersom ni inte bor ihop så måste du inte ha pappan med.

Vet dina rättigheter, du har inte bara skyldigheter mot alla andra.

Vill tydliggöra här. Ts ska inte skriva på några vårdnadspapper. Hon skall bara skriva på för faderskapet. Vårdnaden skall hon bara inte röra. Inte fylla i något nej om det utan man skriver helt enkelt bara inte på
  • Anonym (H)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-10-31 10:08:31 följande:

Jag skrev och frågade om han vill komma idag eller imorgon. Han vill komma imorgon.

Har ni tips på vad jag ska säga göra för att stå på mig och inte vackla ang vårdnaden?

Alltså du behöver ju inte stå på dig inför honom egentligen. Säg bara att du inte kommer skriva på av de skäl som du redan angett. Sedan låter du helt enkelt bara på att skriva på, han är ju inte ens med när du ska skriva under?
  • Anonym (H)
    Anonym (A) skrev 2020-10-31 10:20:12 följande:

Då var jag otydlig med vad jag menade. Jag har inte menat att hon ska skriva på några papper om gemensam vårdnad. Har ingen erfarenhet om att man inte skriver några papper alls även om det gäller egen vårdnad.

Ber då om ursäkt för fel information.

Ska ts kanske ringa på måndag och rådfråga dem hur de gör vid dessa situationer då det lätt kan bli fel i diskussionsforum. Att hon inte vill att det ska vara gemensam vårdnad och att det inte ska misstas för något sådant även om pappan frågar om dessa papper på plats.

Låter absolut som en god idé att ringa. Dock spelar det ingen roll om pappan skriver på papperna. Så länge ts inte skriver på så blir det ingen gemensam vårdnad.

troligtvis kan pappan inte nekas att skriva på papperna o
  • Anonym (H)
    Anonym (A) skrev 2020-10-31 10:34:33 följande:

Ok då vet jag,  tack för du tog dig tid att svara. Ha en fantastisk lördag =)

Detsamma!
Svar på tråden Vårdnad utan ansvar