Anonym (Mamma) skrev 2020-10-31 09:01:54 följande:
Ja dåligt samvete och att det blir en än mer infekterad relation för han skriver att jag tar bort allt som har med samarbete att göra om jag väljer att inte skriva på
Detta har han alltså skrivit uttryckligen? Att du tar bort allt samarbete om du inte skriver på? Har du besvarat detta?
Om inte så skulle jag besvara detta med ?jag har inte för avsikt att försvåra samarbetet mellan oss. Mitt mål och vilja är att du och barnet skall ha ett fortsatt och utökat umgänge och att detta så småningom skall leda till att du har förmåga och vilja att ta ansvar för barnet. Som situationen är nu så är det förenat med risker både för mig och barnet om jag skriver på detta, då du själv uttryckt att du inte har förmågan att ta det ansvar som det faktiskt innebär att ha vårdnaden för ett barn?.
Hans uttalande är absolut till din fördel. Det han indirekt skriver är ju att ditt beslut kommer förändra hans beteende och förmåga att samarbeta. Inte tvärtom. Var du tydlig med att du har som mål att pappan skall kunna vara en likvärdig förälder och spara detta meddelande som Visar på HANS oförmåga till samarbete