• Anonym (Mamma)

Vårdnad utan ansvar

Skriva på gemensam vårdnad eller inte?!

Pappan vill ha gemensam vårdnad men säger själv att han inte kan ta ansvar just nu pga psykisk ohälsa.

Bebisen har träffat pappa några gånger då och då.

• Svar på tråden Vårdnad utan ansvar
  • Anonym (Mamma)

Tack för svar. Går i samma tankar men tvekar så fort jag pratar med honom. Men magkänslan säger nej nej nej....

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Linn) skrev 2020-10-30 15:18:01 följande:

Varför vill han ha gemensam? Har han förväxlat det med umgänge?

Han säger Att han kommer känna sig mer som en pappa om han står som vårdnadshavare men han har varit här 33 h på 5 månader... tycker att han får visa engagemang först innan jag vågar skriva på gemensam..
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Famrätt.) skrev 2020-10-30 15:28:13 följande:

Nej då ska du inte skriva på genensam. Om du skriver genensam får han rätt till hälften av föräldradagarna och du kan inte göra ett skit åt det.

Det är bl.a det jag är rädd för
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Linn) skrev 2020-10-30 15:36:22 följande:

Jag förstår, det viktigaste är alltså vad "han har rätt till", inte att fokusera på att må bättre och få en god kontakt med sitt barn.

Skriv inte på. Det kommer att försvåra för dig betydligt och han blir inte en bättre förälder för det.

Tack för svar. Ja det är typ så.. usch har sån ångest
  • Anonym (Mamma)

Någon som har liknande erfarenhet?

• Anonym (Mamma)
    Limeblad skrev 2020-10-30 15:59:08 följande:

Tar du ut föräldrapenning? Har du säkrat upp med föräldrapenningsdagar som du kan ta ut efter att barnet fyllt ett år? Om du skriver på för gemensam vårdnad blir du av med hälften av dagarna och du måste kunna ta ut fem dagar i vecka när barnet fyllt 1 år för att skydda din SGI. Klarar du dig utan inkomst före dess? Eller är tanken att barnet börjar förskola när den är 1 år (före dess tror jag inte det är tillåtet).

Jag har planerat min fp till att vara hemma t.om. januari 2022. Skulle inte klara mig utan inkomst.
  • Anonym (Mamma)

Han kommer ta det till rätten isåfall säger han nu :( :( :(

• Anonym (Mamma)

Tack snälla för alla råd, peppningaroch tips. Ska läsa igenom hela tråden igen..

Han vill inte ha varken varannan vecka eller vara föräldraledig, så jag har ju räknat med att vara helt själv och kommer få ta allt vab etc.

Hans psykiska mående har kommit senaste månaderna och han kan nu inte ha sina andra barn som han har varannan vecka.

Jag sparar allt och skrivit upp varenda umgänge det är därför jag har koll på att det är 33 h på snart 5 månader och det jobbiga är att det är vi som anpassat oss till honom varje gång och så är han är en timme på fika.m

Usch nu känns det som jag svamlar iväg..

• Anonym (Mamma)
    Anonym (H) skrev 2020-10-31 08:18:41 följande:

Om han inte vill ha ansvar för barnet finns ingen anledning alls för dig att ta de risker som din påskrift för gemensam vårdnad medför. Visa honom istället att du gärna vill att han har umgänge med barnet. Sätt inte dig själv i skiten

Ja men precis. Jag vill ju att de ska ha en relation, uppmuntrar till umgänge och tycker att de ska ses iaf en gång i veckan.

Jag känner mig säker och trygg I mitt beslut ang vårdnad tills jag pratar med honom. Men han måste ju visa föräldraansvar och engagemang först för hittills så har han inte visat något av det sen jag blev gravid
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (T) skrev 2020-10-31 08:43:35 följande:

Vad är det som gör att du tvekar när du pratar med han? Dåligt samvete?

För hitills har ju pappan inte kommit med något vettig anledning att ge han gemmensam vårdnad. Han vill ju inte vara föräldraledig och vart hade han tänkt barnet ska vara om du delar med dig av de dagarna?

Ja dåligt samvete och att det blir en än mer infekterad relation för han skriver att jag tar bort allt som har med samarbete att göra om jag väljer att inte skriva på
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (pippi) skrev 2020-10-31 09:04:46 följande:

Men låt honom.

Som vårdnadshavare har man en massa skyldigheter som man inte kan släppa bara för att man mår dåligt. Man måste orka ta lite ansvar och vara engagerad.

Vårdnadshavarens ansvar att se till att barnet får enligt föräldrabalken:

"Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. Barn skall behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling."

Skyldigheter enligt föräldrabalken:

"Vårdnadshavaren har rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter."

Tror du att han skulle klara av att ta hand om barnet på egen hand om du dog? Och leva upp till föräldrabalkens standard? Om inte, ska du inte gå med på någon förändring i vårdnaden.

Du kan säga att det är ett hårt jobb och stort ansvar att vara vårdnadshvare och att du gärna har delad vårdnad så fort han mår lite bättre och är stabilare. Tills dess får han vara pappa så mycket han vill ändå.

Så bra skrivet. Så logiskt egentligen och nej han säger själv att han inte skulle "kunna ta över" om jag bryter benet ens för han har inte möjlighet att ta hand om sin son för han kan inte ens ta hand om sig själv säger han.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (H) skrev 2020-10-31 09:13:36 följande:

Detta har han alltså skrivit uttryckligen? Att du tar bort allt samarbete om du inte skriver på? Har du besvarat detta?

Om inte så skulle jag besvara detta med ?jag har inte för avsikt att försvåra samarbetet mellan oss. Mitt mål och vilja är att du och barnet skall ha ett fortsatt och utökat umgänge och att detta så småningom skall leda till att du har förmåga och vilja att ta ansvar för barnet. Som situationen är nu så är det förenat med risker både för mig och barnet om jag skriver på detta, då du själv uttryckt att du inte har förmågan att ta det ansvar som det faktiskt innebär att ha vårdnaden för ett barn?.

Hans uttalande är absolut till din fördel. Det han indirekt skriver är ju att ditt beslut kommer förändra hans beteende och förmåga att samarbeta. Inte tvärtom. Var du tydlig med att du har som mål att pappan skall kunna vara en likvärdig förälder och spara detta meddelande som Visar på HANS oförmåga till samarbete

Ja han skrev det igår, tack för tipset. Sparar allt som skrivs mellan oss och spelar in alla samtal
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (A) skrev 2020-10-31 09:58:59 följande:

Så låt honom göra det. I de flesta fall så är det bara hot. Du har däremot eftersom du sparar all kommunikation mellan er en god grund att stå på som ensam vårdnadshavare.

Ditt barn är 5 månader(?) vad jag kunde förstå av det du skrivit. Jag antar att du redan fått kallelse så du ska skriva på vem som är pappan och vårdnaden. Se till att du får komma dit och skriva på vårdnadspappren utan pappan, ring dit på måndag. Eftersom ni inte bor ihop så måste du inte ha pappan med.

Vet dina rättigheter, du har inte bara skyldigheter mot alla andra.

Det har dragit ut på tiden så igår fick vi dna svaret att han är pappa (vilket jag vetat hela tiden) så på måndag ska han dit och skriva under sen ska jag få en tid att skriva under.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (H) skrev 2020-10-31 10:01:13 följande:

Vill tydliggöra här. Ts ska inte skriva på några vårdnadspapper. Hon skall bara skriva på för faderskapet. Vårdnaden skall hon bara inte röra. Inte fylla i något nej om det utan man skriver helt enkelt bara inte på

Tack!
  • Anonym (Mamma)

Jag skrev och frågade om han vill komma idag eller imorgon. Han vill komma imorgon.

Har ni tips på vad jag ska säga göra för att stå på mig och inte vackla ang vårdnaden?

• Anonym (Mamma)
    Anonym (A) skrev 2020-10-31 10:20:12 följande:

Då var jag otydlig med vad jag menade. Jag har inte menat att hon ska skriva på några papper om gemensam vårdnad. Har ingen erfarenhet om att man inte skriver några papper alls även om det gäller egen vårdnad.

Ber då om ursäkt för fel information.

Ska ts kanske ringa på måndag och rådfråga dem hur de gör vid dessa situationer då det lätt kan bli fel i diskussionsforum. Att hon inte vill att det ska vara gemensam vårdnad och att det inte ska misstas för något sådant även om pappan frågar om dessa papper på plats.

Ingen fara. Jag förstod vad du menade :)

Faderskapet och vårdnaden är två separata papper. Faderskapet kommer jag skriva under men inte gemensam vårdnad. I dagsläget
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Linn) skrev 2020-10-31 10:27:50 följande:

Kan du ha någon med om det känns svårt att träffa honom? Din mamma, syrra, kompis eller liknande?

Någon som skulle kunna hjälpa till att säga ifrån om han börjar tjata om "sina rättigheter ".

Annars tycker jag att du klipper av direkt. Säg bara; nej vi pratar inte om det nu. Nu ska du fokusera på att ha en trevlig stund med barnet.

Vi brukar komma bra överens när vi ses eller när vi pratar i telefon så tror att det kommer gå bra om jag stålsätter mig och står på mig.
  • Anonym (Mamma)

Om han mot förmodan skulle orka dra det vidare så skulle det bli gemensam vårdnad då?

Det finns varken våld eller missbruk med i bilden.

Svar på tråden Vårdnad utan ansvar