Inlägg från: Anonym (Svar på tal) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Svar på tal)

Blockad bonusmamma? Anmäla?

Mamman har all rätt att blockera er kontakt och hon har all rätt att förbjuda mobil för sin dotter. Du har ingen rätt att lägga dig i hennes uppfostran och du har ingen rätt att "snoka" kring deras liv heller, vad som försiggår i det hemmet eller vilka beslut mamman tar. Så länge dottern inte blir misshandlad eller liknande ska du enbart hålla dig utanför.

Ditt engagemang är naturligtvis hedervärt, men det är deras ensak, inte din.

• Anonym (Svar på tal)
    Anonym skrev 2020-10-29 20:31:53 följande:
    Vad baserar du det på?
    Dina svar, antagligen....
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym skrev 2020-10-29 20:34:09 följande:
    Duger inte som svar, så vad exakt föranleder din kommentar?
    Suck......
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym skrev 2020-10-29 20:41:48 följande:
    Ok, svarslös alltså.

På tal om oskarpa knivar.
    Nej. Jag suckar åt att du måste ställa en sådan fråga när svaret är uppenbart. På tal om oskarpa knivar. Du inser inte ens ironin. Om du vill ha raka svar så kommer det här: 
    Anonym skrev 2020-10-29 19:41:51 följande:
    Deesperat?
    För att slippa styvungar?

Nej, skulle skatta mig lycklig.
    Anonym skrev 2020-10-29 20:19:22 följande:
    Vilken uppsättning ungar?
    Anonym skrev 2020-10-29 20:31:53 följande:
    Vad baserar du det på?
    Anonym skrev 2020-10-29 20:34:09 följande:
    Duger inte som svar, så vad exakt föranleder din kommentar?
    Anonym skrev 2020-10-29 20:41:41 följande:
    Ok, svarslös alltså.

På tal om oskarpa knivar.

• Anonym (Svar på tal)
    Anonym (Tessan) skrev 2020-10-29 23:41:57 följande:
    Varför är det elakt? Det är ju så det är... varför skulle inte en 14 åring kunna få använda sin mobil som hon vill?
    Därför att du sätter flickan i en fruktansvärt obekväm situation där hon mår dåligt över den konflikt som är mellan er vuxna, och då sätter du henne i mitten av den, det är bara så fel det kan bli!
    Anonym (Tessan) skrev 2020-10-30 00:04:08 följande:
    Klart jag får lägga mig i, det gäller ju mig med även om jag/vi inte har något umgänge med barnet så ses vi ibland.

Pappan vägrar kommunicera med mamman överhuvudtaget så där finns inte något att hämta och jag förstår honom till fullo.
    Nej, det "får" du egentligen inte faktiskt. Du är inte förälder eller vårdnadshavare, du råkar bo med den ena, det är allt. Det är deras ensak, du är utomstående, hur nära du än kommit flickan.
    Anonym (Tessan) skrev 2020-10-30 00:29:42 följande:
    Jag har ju faktiskt betalat den, till bonusdottern. Det är en ganska dyr telefon så självklart är det för att jag skall kunna kontakta henne på den.
    Du får köpa vad du vill, det betyder inte att föräldrarna måste godkänna att dottern använder det. Om ett barn får vad föräldrar kan anse är en opassande present har de all rätt att neka barnet att använda den. Den kan hållas i förvar tills flickan blir myndig, eller vad de anser är gammalt nog, då kan hon få använda telefonen du köpt. Du missar hela tiden att det är 100 % upp till föräldrarna och att du är lika utomstående som en främling när det gäller vad du har rätt att bestämma eller inte.
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (bra med engagemang) skrev 2020-10-31 08:14:08 följande:
    Det här är ju ett fall där det är väldigt svårt att veta hur exakt det ser ut. Men om det är så att TS och bonusen har haft en nära relation och bonusen inte har det bra hos sin mamma, tycker jag att TS gör helt rätt som engagerar sig om pappan inte gör det. Jag tycker att vi alla har ett ansvar för dem som finns omkring oss. Visst är det rimligt att pappan i första hand sköter kontakten med biomamman, men det här att just bonusmamman alltid måste ta ett långt steg tillbaka har jag väldigt svårt att förstå, om hon agerar utifrån barnets bästa (på samma sätt som jag tycker att mormor, lärare i skolan och grannen ibland kan behöva agera. 
    Har ni hört talas om maskros barn - barn som haft det svårt men ändå klarat sig eftersom det fanns någon som brydde sig.)
    Det räcker att läsa TS inlägg. Även om man läser hennes vinklade syn så finns det inget som talar för att dottern far illa, annat än hemma hos sin pappa som skiter i henne och där det finns en styvmamma som lägger sig i livet hos mamman, sitter och förhör ett barn om hur det är där och dessutom skickar hotelser genom samma barn! Har man minsta uns vett fattar man att man inte gör så mot ett barn, sätter det i centrum för en konflikt med en annan vuxen, snackar skit om dess förälder och sätter det under enorm mental press. Det är TS det.
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (Tessan) skrev 2020-11-03 00:35:29 följande:
    Tack, äntligen en som förstår.

Nej bonusen verkar inte ha det bra hemma alls. Dels med alla dessa förbud hela tiden för minsta lilla snedsteg. Men bonusen säger också att det är mycket konflikter hemma. Därför vill jag kunna kommunicera med bonusen för att förvissa mig om hur det står till.
    Det är inte skadligt med regler i ett hem, även om de är väldigt fasta. Det känns som du övertolkar utifrån ett barns perspektiv och din egen vilja att hitta fel.

Låt dem vara, du har inte med det där att göra och det finns ingen grund för orosanmälan eller liknande. Om barnet verkligen hade farit illa vore det en annan sak, nu verkar det bara som en väldigt konsekvent förälder, och det kan faktiskt vara precis vad flickan behöver, särskilt med tanke på att hennes pappa är så oengagerad.
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (Tessan) skrev 2020-11-03 18:42:41 följande:
    Att hon inte verkar må bra bonusen och att hon inte får ha sina saker
    Men du har ju ingen aning om hur flickan mår, det enda du baserar din oro på är att mamman har strikta regler, och varenda människa i tråden har redan förklarat för dig att mamman har full rätt att bestämma över dotterns mobil. Du slösar bort soc värdefulla tid som de hade kunnat lägga på barn som far illa, blir misshandlade eller vad som helst! Tänk på DE barnen också, för nu får de vänta till förmån för hur lite tid de än slösar på din anmälan innan den går till runda arkivet.
  • Anonym (Svar på tal)
    Ess skrev 2020-11-03 21:11:43 följande:
    Så de kastade sig på luren och ringde mamman...

Ha ha, det lär nog aldrig inträffa i verkligheten!
    Ja de kunde ju knappast ringa dottern, hennes mobil är ju beslagtagen.
  • Anonym (Svar på tal)
    smulpaj01 skrev 2020-11-03 21:30:10 följande:
    Ha ha.....

nej men det ts anklagade mamman för, "stöld" av en mobil är verkligen grov barnmisshandel som gör att barnet omgående måste omhändertas och placeras i familjehem. Därför la dem ALLA andra ärenden åt sidan, kastade sig på telefonen och ringde mamman. Barn som lever med grava missbrukare, blir utsatta för incest, slagna m.m är ju ingenting mot vad denna flicka får leva med.... Massa krav på att sköta sina sysslor och konsekvenser när flickan inte gör det.... Fy f*n spärra in mamman på livstid ....
    Ja man måste faktiskt prioritera rätt här, självklart. Ett barn far illa, får inte ha kontakt med sin styvmor, får inte ha mobil, får tydligen jättemärkliga påföljder då hon inte gör som hon ska. Ja, barnmisshandel är väl det minsta man kan hävda. Om hon har utegångsförbud blir det ju genast olaga frihetsberövande också!
Svar på tråden Blockad bonusmamma? Anmäla?