Anonym (Tessan) skrev 2020-10-29 23:41:57 följande:
Varför är det elakt? Det är ju så det är... varför skulle inte en 14 åring kunna få använda sin mobil som hon vill?
Därför att du sätter flickan i en fruktansvärt obekväm situation där hon mår dåligt över den konflikt som är mellan er vuxna, och då sätter du henne i mitten av den, det är bara så fel det kan bli!
Anonym (Tessan) skrev 2020-10-30 00:04:08 följande:
Klart jag får lägga mig i, det gäller ju mig med även om jag/vi inte har något umgänge med barnet så ses vi ibland.
Pappan vägrar kommunicera med mamman överhuvudtaget så där finns inte något att hämta och jag förstår honom till fullo.
Nej, det "får" du egentligen inte faktiskt. Du är inte förälder eller vårdnadshavare, du råkar bo med den ena, det är allt. Det är deras ensak, du är utomstående, hur nära du än kommit flickan.
Anonym (Tessan) skrev 2020-10-30 00:29:42 följande:
Jag har ju faktiskt betalat den, till bonusdottern. Det är en ganska dyr telefon så självklart är det för att jag skall kunna kontakta henne på den.
Du får köpa vad du vill, det betyder inte att föräldrarna måste godkänna att dottern använder det. Om ett barn får vad föräldrar kan anse är en opassande present har de all rätt att neka barnet att använda den. Den kan hållas i förvar tills flickan blir myndig, eller vad de anser är gammalt nog, då kan hon få använda telefonen du köpt. Du missar hela tiden att det är 100 % upp till föräldrarna och att du är lika utomstående som en främling när det gäller vad du har rätt att bestämma eller inte.