Har ingen aning om jag har en intelligens över medel, har aldrig gjort något test, kommer aldrig att göra något heller (ser inte vitsen i det). Däremot så ar jag väldigt lätt för att lära mig nya saker och är snabbtänkt.
Låg- och mellanstadiet var urtrist. Hade alltid med mig läxor hem eftersom jag satt och dagdrömde på lektionerna. Väl hemma gjorde jag ju läxorna på nolltid och mamma förstod inte varför jag inte kunde göra dem i skolan istället.
I sexan var vi på en miniklassresa (vi hade gjort en längre klassresa i femman) då vi åkte till Uppsala över dagen. Vid ett besök på SLU och veterinärutbildningen där bestämde jag mig för vad jag ville bli. Siktet var inlåst: Jag skulle bli veterinär.
Högstadiet kom. Läste den svårare matten och engelskan. Kemi och fysik var skitkul, matten likaså, tillsammans med historian och religionen. Det var de ämnen som vi hade bra lärare i. Engelskalektionerna var dötrista, samma sak i tre år (och varje betygssamtal med läraren slutade på samma vis "Varför anstränger du dig inte mer, jag vet ju att du kan" "Ja, för att lektionerna är så tråkiga, de är ingen utmaning, vi gör samma sak hela tiden" "Jag förstår, nästa termin så ska vi göra lite annat" och sen blev det inget med det.
På högstadiet blev jag pälsdjursallergiker och drömmen om att bli veterinär tvärdog. Därav att jag inte hade lust att anstränga mig mer än nödvändigt i de ämnen som jag tyckte var trista.
Gymnasiet: Eftersom jag inte visste vad jag ville bli så valde jag samma linje som mina vänner. Humanistisk alltså. Det var egentligen tre bortslösade år men nåja. Egentligen bara ett ämne som intresserade mig där, historian, efter att vi fått byta lärare. I övrigt var det tre år där man flöt igenom skolan och nöjde sig med medelmåttiga betyg eftersom jag inte såg varför jag skulle anstränga mig. Visste ju ändå inte vad jag ville bli.
Pluggade tyska en termin på universitetet efter att ha läst det i tre år på gymnasiet (det stod att det skulle gå). Första gången i livet då jag verkligen misslyckats trots att jag pluggade mer än jag gjort tidigare.
Bestämde mig för att läsa in matte B och C på komvux. Gjorde det på en termin, gick lagom fort då. Därefter blev det en termin där jag läste in ekonomiska delen av ekonomiskt gymnasium (både redovisning och marknadsföring). Även det gick lagom fort. Sökte ett gäng ekonomiutbildningar och kom in på en utbildning med nationalekonomi som huvudämne. Utöver det så var det statistik, EU-rätt och statsvetenskap. Äntligen lite utmaning! Första året fick jag dock vara lite av mattelärare till några studiekamrater som hade svårt för det där med derivering.
Det var tre roliga år även om jag kände när jag läste år tre att "Det här var kul och intressant men inget jag vill jobba med då det är för mycket förenkling av verkligheten". Läste A-kursen i företagsekonomi därefter och sen blev det JÖKEN och "Praktisk engelska" mest för att ha något att göra när jag behövde tenta om ett par kurser och jag hade ingen lust att flytta hem till Stockholm igen.
Flyttade hem till stan igen efter 4 år på annan ort. Kunde inte få ett enda ekonomijobb (detta var 2001 och den kris vi hade då). Började jobba extra som receptionist/administratör och fastnade för det.
Är idag 44 år, jobbar som administratör. Trivs som bäst när det är korta puckar, korta deadlines, när man måste anstränga sig lite för att få ihop saker och ting. Vid längre puckar tappar jag lättare fokus.
Har två barn som båda har väldigt lätt för att lära sig nya saker. Den ene kan inte få veta hur många extrauppgifter som finns tillgängliga när man gjort det man ska i boken eftersom han då tycker att han misslyckats om han inte hunnit med alla extrauppgifterna. Den andre är bättre på den fronten men tycker att klasskamraterna ibland är totalt ointressanta att lyssna på och går hellre och gör något annat när han har fått säga sitt. Båda vet mycket om mycket och är snabba på att rätta både varandra och andra när någon säger fel saker vilket inte alltid uppskattas. De är båda väldigt sociala och vill att alla ska vara med så vi har lite att jobba med där att man inte ska gå in och rätta någon när man tycker att de gör fel eller ser saker på fel sätt. Det ska bli intressant och se hur det blir i deras skolgång framöver, de går bara i ettan än så länge.