Sluta med napp, Nappbett?
Vilken ålder har era barn slutat, och hann de få nappbett?
Hur slutar man lättast?
Vilken ålder har era barn slutat, och hann de få nappbett?
Hur slutar man lättast?
Äldsta slutade dagtid före 1 och vid läggning vid ca 3,5. Vi bara sa att han började bli så stor att han klarade sig utan napp och det gick bra efter runt 2 kvällar. Återstår att se hur vi gör med den yngre som har napp dagtid också. Inte hela tiden förstås, men den behövs än.
Sonen slutade vid 5 ungefär. Perfekt bett. Självklart visste tandläkaren om att sonen hade napp nattetid och höll koll.
Nu är han vuxen och fortfarande perfekt bett.
Mina syskon var tummsugare och fick reglera betten under tonåren
Vid tre tog vi nappen. Inget nappbett.
Jag själv sög på tummen länge. Fick ett överbett men det gick tillbaka av sig själv i tonåren.
Eftersom vi har en envis unge som måste vänja sig vid tanken blev det en ganska lång procedur att sluta med napp.
Jag läste här på familjeliv om någon som sagt till sina barn att när man blir 3 år så börjar nappen smaka illa. Jag började prata om det vid 2,5 ungefär. Efter 3-årsdagen frågade jag kanske en gång i månaden hur nappen smakade. Efter ett par månader var svaret att den smakade lite sämre men inte illa.
Vid ca 3,5 var vi på semester till en släkting där det finns ett "nappträd" i närheten. Vi hade pratat om det innan, tagit med alla nappar och fina snören och sista dagen åkte vi dit och hängde upp dem. Efteråt åkte vi till affären och köpte en liten leksak som belöning. Den kvällen var det lite gnäll, men sen var det bra och inga mer frågor om napp.
Tänderna hann inte bli påverkade.
Slutade på dagtid strax efter 2 år och ett par månader innan han fyllde 3 år tog vi bort den helt. Vi läste Bamses nappbok varje dag i ca en vecka innan vi tog bort den. Då var vi på Skansen och han fick lämna dem till katterna där. Det var en fredag och den kvällen var nattningen jobbig. Kvällen efter frågade han efter nappen några gånger men accepterade rätt snabbt att han inte hade kvar den. Tredje natten frågade han inte efter nappen och somnade utan problem. På måndagen frågade han efter nappen på förskolan när han skulle vila men personalen svarade bara att han hade slutat med napp och då sa han "ja det har jag" och gick och la sig på sin madrass och somnade. Sen dess har han inte nämnt nappen, inte ens när han blev storebror några månader senare. Bettet påverkades inte av nappen.
Lillebror är 16 månader nu och har napp både på dagen och på natten. Siktar nog på att sluta vid ungefär samma ålder så får vi se om det går lika bra.
Min äldsta son sög på tummen. När han var 3 år sög han mest på natten och om han var trött på dagen. När han var 3,5 år började vi försöka få bort tumsugandet helt och provade en massa metoder. Det funkade en kort period sen började han suga igen. I somras fyllde han 7 år och när sommarlovet startade bestämde vi oss för att muta med pengar fram till skolan började igen. 1 kr minus varje gång han sög på tummen och 5 kr plus varje dag han inte sög på tummen alls. Första tre dagarna tyckte han det var en jättedålig idé eftersom han förlorade 8 kr och tyckte tummen var så god. När skolan började var han jättenöjd med upplägget för då hade han fått 5 kr varje dag i nio veckor. Ovanan var bruten och han har inte sugit på tummen sen dess. Inte heller hans bett har påverkats av att han sugit på tummen.