• Tvådöttrarsmamma

Förskola halloween utanförskap

Hej Familjeliv,

Nu har nojat mig lite och skulle gärna ta emot någon annans tanke eller åsikt.

Måndags eftermiddag fick ett mejl att barnen får, om det vill, komma utklädda på torsdag (halloween). Två dagar på sig att fixa något. Jag klickade snabbt hem utklädnad för mina två barn (300 kr). Sedan blev mitt föräldrarhjärta ledset, och lite argt, då jag tänkte på föräldrar med ansträngd ekonomi som inte lika lättvindigt kan klicka iväg 300 på typ ingenting. Två dagar att knåpa ihop ngt eget eller secondhandfynda är kort om tid. Jag hade gärna gjort det av hållbarhetstänk. Nu blev det billiga polyesterkostymer som ser ut att hålla ca 3 timmar...

Jag förstår(!) att det inte är förskolan avsikt att man ska handla in kläder för detta tillfälle utan taga vad man haver. Dock har vi verkligen ingen utklädnad hemma (än). Jag reagerade instinktivt över att mina barn inte ska känna sig utanför pga att de inte har utklädnad, och klickade hem med snabb leverans. Någon mer laid-back förälder hade säkert klippt sönder ett underlakan som mantel typ. Tydligen är jag dock lite nojig över att mina barn ska känna sig utanför pga att de inte har ?riktig? utklädnad.

Jag gav förskolan feedback på detta: gärna lite fler dagar på sig så man hinner fixa något. Alla kanske inte kan eller vill slänga några hundralappar på utklädnad.

Förskolan tycker att jag feltolkat lite. Och visst drar jag kanske stora växlar. Jag förstår att de såklart inte var ämnat att man ska köp in kläder för detta tillfälle. Många har utklädnad hemma. Många fixar något hemmagjord på nån timme. Andra kanske bra struntar i utklädnad för det är frivilligt. Mitt mammahjärtat reagerade dock direkt: måste fixa så de inte känner sig utanför!

Överreagerar jag? Det blev lite en höna av en fjäder hela grejen. Men(!) hade jag varit ensamstående hade jag gråtit en skvätt för att mina barn riskerar känna sig utanför om jag inte haft medel att köpa in utklädnad.

• Svar på tråden Förskola halloween utanförskap
  • Anonym (Centrum)

Men snälla.

Mina barn har kommit med en hatt eller målade läppar eller tomtemössa vissa år. Ibland vill de inte ens klä ut sig.

Jag förstår inte vad ni i dagens föräldrageneration sysslar med. Ni skapar små ångestfyllda varelser som växer upp med att alla alltid har exakt samma möjligheter till exakt allting oavsett föräldrars ekonomi, utbildning, löner, boende. Allt.

Så ser inte världen ut och det blir en chock när den ulletussade, beskyddade Avkomman ger sig ut i världen och märker av alla inte vill dig väl utan du måste stå på egna ben gör att nyttja det som världen har att tillgå.

Och ja. Det börjar redan i barndomen.

Tycker synd om dig som mår så dåligt över en sådan larvig sak. Det kommer att bli tufft för dig längre fram när du ska bära hela världens samvete på dina axlar.

Pedagogerna på dina barns förskola tog sig säkert för pannan när de läste ditt mejl.

Och dessutom, om nu Halloween är så viktigt, så vet du ju att den återkommer varje höst den 31 oktober så nog finns det tid att planera för det spektaklet? Eller hur gör du vid jul? Ojar du över den orättvisa mängd julklappar som delas ut i olika hushåll också?

Ja, du överdriver. Precis som många föräldrar idag gör.

• Anonym (C)

Ja, du överreagerar. Man behöver inte köpa en dräkt för flera hundra. Man kan lätt klä ut sig för väldigt lite pengar på halloween.

• Vanessa89

Vi målade ut vår 3 åring till en katt.. Ja, du överreagerar något fördjävulskt och projicerar dina värderingar på förskolan.

• Anonym (Fia)

Håller med andra om att du överreagerar! Dessutom så kommer du att överföra din sociala oro på dina barn om du inte tänker dig för. Det här är typiskt en sådan sak som du borde visat dem att man tar med en klackspark! Lite knasig klädkombination och kul frisyr/mössa eller en blomma på kinden hade ju räckt om man vill klä ut sig.

• nnnnnnnn

Ett förkläde på och en kavel eller bakform i handen = bagare
    Tunna kläder underst och baddräkt/badbyxor över = simmare
    kläder i svart, vitt, brunt eller orange/gult + måla näsan svart + morrhår = katt
    Shorts + t-shirt + solhatt + solglasögon om man har det = sommarlovsfirare (tunna varmare kläder under vid behov)
    Eller bara gör lite "crazy" saker som att sätta fast små plastdjur med hårsnoddar i håret eller syr fast på tröjan med några stygn, kanske ett gosedjur kan sättas fast på tröjan typ en mjukisorm som slingrar sig över ena axeln? Lite stora stygn så det är lätt att ta bort igen efteråt.

Även utan utklädningskläder kan man klä ut sig!

OM förskolan skriver detta några veckor i förväg, då kommer detta skena iväg och dyra dräkter specialbeställas eller sys upp.

Tyckte det var bra att det var kort varsel och frivilligt. Säkert har förskolan utklädningskläder till de som kommer utan något men vill klä ut sig, det brukar finnas på förskolorna men inte i sådana mängder att alla kan använda dem samtidigt.

• Anonym (oo)

Menar inte att vara elak TS men det var du själv som gjorde en höna av en fjäder. 
    Tagga ner, lagom är bäst osv. 

• LaFontaine

Ett år hittade jag ett par kaninöron i en låda. Med morrhår och svart nos, målade med min kajalpenna, var barnet utklätt. Ett annat åt satte vi på aviga kläder, flätade håret och målade fräknar. Vips, hade vi en Pippi.

I år köpte jag en skelettklänning från en granne. 30 spänn till Barncancerfonden kostade det. Vi visste inte om det skulle bli nån fest på förskolan och om det inte blev det vill jag inte sitta med dyr dräkt som aldrig används igen. Imorgon, på festen, blir det alltså klänningen, svarta byxor och strumpor från garderoben och kanske lite ljust puder från min sminklåda om hon vill.

Ja, du överreagerar. Å det grövsta. Och pedagogerna, som alltså anstränger sig och ställer till med festligheter för barnen, får otacksamhet tillbaka från dig. Känns det rimligt?

• Anonym (Överreagerar)

Herregud, ja du överreagerar enormt.

De allra flesta som har barn har koll på att halloween kommer snart och det brukar innebära att det är halloween discon både på förskola och skola

Det är väldigt lätt att hitta något hemma att fixa, har man inte så livlig fantasi så är Google bra till det, andra barn på förskolan bryr sig knappast om ett barn kommer i ett avklippt lakan det är snarare andra föräldrar iså fall

• Anonym (oo)
    Anonym (oo) skrev 2020-10-28 10:23:38 följande:

Menar inte att vara elak TS men det var du själv som gjorde en höna av en fjäder. 
    Tagga ner, lagom är bäst osv. 

Och, det blir faktiskt lite så att det är DU som i så fall får barnen att känna utanförskap (för att du blev stressad och kände att du skulle fixa en massa), inte förskolan i detta fallet. 

Man kan som förälder bara vara helt chill och säga till barnen "Ok, nu har vi fått veta detta från förskolan. Vill ni att vi ordnar något litet till utklädning? " (dvs inte prata om hela dräkter osv) 
Svar på tråden Förskola halloween utanförskap