• Nakica

Ångest???

Kan någon säga och förklara för mig vad är ångest egentligen??? Jag är inte säker om jag lider av den ????... Jag ska beskriva kort hur jag mår och känner mig.

Allt började gör ungefär 5 månader sen.

Jag skulle hämta mina barn på dagis och helt plötsligt,mitt på vägen kände jag mig lite yr,okoncentrerad,jag började svettas och kunde inte andas,hade känsla som att jag var inlåst någonstans helt slälv,allt kändes overklig.Svårt att förklara.

Efter par dagar en vännina sa till mig att det kanske var en panikattack! Aldrig hört tallas om det innan,så jag började så klart GOOGLA! Det är det värsta jag någonsin har gjort. Jag läste massor av olika erfarenheterna,symtomer och allt sånt och nu kan jag inte släppa tankarna ????.

Efter det hade jag 2 eller 3 panikattacker till och det lugnade ner sig.Men nu har jag börjat känna nån slags av oro nästan varje dag!!! Jag kan inte slappna av,det susar i öron,får hjärtklappningar rätt ofta och har svårt att sömna på kvällarna( mest jobbigaste för mig för jag har 2 små barn). Var på vårdcentralen blodproverna såg bra ut enligt min läkare,fick bära en långtids EKG( 3 dagar) och den visade ingenting,bara sinustakykardi och de sa att den är inte farlig,att det kan handla om att person är psykiskt spänd.

Jag fick bara lergigan av min läkare samt betablockerare. Lergigan hjälper inte alls,den gör mig bara dåsig och jag mår som zombie dagen efter.

Snälla alla ni därute som kämpar eller har kämpat med ångest,vad ska jag göra och hur??? Känner mig så desperat,vet inte hur jag ska göra,vill bli samma person som innan...glad,positiv,stark

.. Kommet detta att försvinna någon dag? Jag är trött nästan hela tiden och har ingen ork,snälla ge mig några tips ?

• Svar på tråden Ångest???
  • Nakica
    Cilla84 skrev 2020-11-03 06:10:23 följande:

Har du kopparspiral?

Nej,jag har inte kopparspiral :) .
  • Nakica
    blurb skrev 2020-11-03 05:42:36 följande:

svårt att svara på eftersom ångest kan kännas så olika för alla. men man kan förklara det som att ångest kickar igång flykt- och kampsystemet i hjärnan. Alltså att man känner ett hot (oavsett om det är ett riktigt hot eller inte) och då vill man antingen "slåss" mot det eller fly från det. Ångest är vår gamla stenåldershjärna. När vi va samlare och jägare och när vi behövde flykt och kampinstinkterna för att överleva. 

För mig känner jag oro i hela kroppen, vissa kroppsdelar känns det mer i (blir skakig i händerna och ryckig i ena armen) sen kan jag få mer panikångestattacker när jag gråter, får svårt att andas, känner mig som en fånge i min egen kropp.. svettig, hög puls. 

kan tipsa om att prata med psykolog. om det är svårt att hitta tid eller gå till någon kan du prova mindler.se. har själv använt det i 2 månader nu för min ångest och det är så bra. annars finns medograf.se också där man kan få massa bra tips. 

Aså det är precis så jag känner mig.

Jag hade riktiga panikattackerna. Hjärtklappningar,svettningar,ont i bröstet samt svårt att andas,dariga händer...

Nu när det har lugnat ner sig och när jag lärde mig hur jag ska hantera attackerna började jag känna mig så konstigt,aså som att leva i en dimma.

Jag känner mig så ostadig när jag går,aså det är inte yrsel och så men jag är ostadig.

Känner också att jag är väldigt spänd och stel i nacken och axlar,har läst nånstans att detta kan vara pga spänningar.

Hur ska jag låsa nu detta? Aså HATAR ångest,har lärt mig hantera attackerna nu och läste mycket om ångest så jag vet att allt är i mitt huvud egentligen,men detta med ostadighet vet hag intw hur jag ska lösa .

Någon som hade likadant?

Tack för svaret :) .
Svar på tråden Ångest???