• blurb

Ångest???

svårt att svara på eftersom ångest kan kännas så olika för alla. men man kan förklara det som att ångest kickar igång flykt- och kampsystemet i hjärnan. Alltså att man känner ett hot (oavsett om det är ett riktigt hot eller inte) och då vill man antingen "slåss" mot det eller fly från det. Ångest är vår gamla stenåldershjärna. När vi va samlare och jägare och när vi behövde flykt och kampinstinkterna för att överleva. 

För mig känner jag oro i hela kroppen, vissa kroppsdelar känns det mer i (blir skakig i händerna och ryckig i ena armen) sen kan jag få mer panikångestattacker när jag gråter, får svårt att andas, känner mig som en fånge i min egen kropp.. svettig, hög puls. 

kan tipsa om att prata med psykolog. om det är svårt att hitta tid eller gå till någon kan du prova mindler.se. har själv använt det i 2 månader nu för min ångest och det är så bra. annars finns medograf.se också där man kan få massa bra tips. 

• blurb

låter oavsett som ångest och då är KBT oftast bästa lösningen. Mindfullness är bra också. men både kbt och mindfulness är någon man måste jobba aktivt med

• blurb

tror fortfarande att KBT hos psykolog är bästa lösningen att gå. jag har använt onlinepsykolog hos mindler.se nu i ca 10 veckor och min ångest har lugnat sig. kommer inte lika ofta och när jag väl får attacker varar de inte lika länge och jag kan hantera dem bättre. 

• blurb

kanske gå och få massage också om du är spänd i muskler?

Svar på tråden Ångest???