4 år / 4 IVF
Hej,
Känner att jag behöver få ur mig lite elände.
Det är så att ja och min sambo har kämpat med IVF i 4 år. Vi har gjort 3 försök vi landsting som i stort sett inte gav något resultat alls, förutom ett MA på första försöket.
Och sen har vi gjort 1 försök via Livio i Falun. Där har det gått och känts bättre, Jag blev gravid på våran tredje insättning (nr 9 totalt i räkningen) men det slutade i ett traumatiskt missfall i v 20+2 på grund av en infektion som tagit sig upp i livmodern. Det satte igång en alldeles för tidigt förlossning. Det var i Juni i år.
I september satte vi in vårt sista frysta embryo men det gav inget resultat.
Nu har vi tagit en paus från IVF fram till Januari då de blev alldeles för tungt efter det sista embryot. Vi behöver ladda om, få upp hoppet igen, innan vi kan fortsätta med vårt 5 (!) äggplock. Att få leva några månader som vanligt, utan IVF. Det har vi inte gjort på väldigt länge.
Dem senaste månaderna har varit ett svart mörker som vi först nu börjar kravla oss upp ur. Vi börjar längta till Januari men det känns samtidigt otroligt jobbigt att behöver gå igenom allt igen. Vi trodde ju att vi rott i hamn...
Känns som en dubbel olycka att man haft såna problem med att bli gravid och så går det bra för en gångs skull, utan några problem what so ever, för att sen gå åt helvete på grund av något som inte har något alls med IVF:en att göra.
Ovissheten känns stor. Det tog ju 4 år att komma så här långt så skräcken är ju att det kommer ta lång tid igen. Samtidigt som man känner mer hopp för att man kanske hittat ett sätt som fungerar.
Samtidigt som man är rädd för att om man blir gravid igen, att det kommer sluta i missfall igen.
Tankar som börjat smyga sig på också är hur länge man kommer orka hålla på med allt det här.
Ja, vi är unga och ja man har oddsen på sin sida.
Men hur mycket orkar kroppen och psyket med? När får det vara nog?
Hur har ni tagit er igenom och ut på andra sidan? Med barn eller utan barn.
Jag är 30 år och sambon är 29.
Diagnos: Kvinnlig infertilitet på grund av borttagna äggledare (vätskefyllda). Ojämn ägglossning(?).
Mediciner jag tagit sen begynnelsen: Gonal-F, Ovitrelle, Orgalutran, Lutinus, Fostimon, Lezetrol, Progynon.
ET: 4
FET: 6
Graviditet: 1