• Linarella

4 år / 4 IVF

Hej,

Känner att jag behöver få ur mig lite elände. 
    Det är så att ja och min sambo har kämpat med IVF i 4 år. Vi har gjort 3 försök vi landsting som i stort sett inte gav något resultat alls, förutom ett MA på första försöket.
    Och sen har vi gjort 1 försök via Livio i Falun. Där har det gått och känts bättre, Jag blev gravid på våran tredje insättning (nr 9 totalt i räkningen) men det slutade i ett traumatiskt missfall i v 20+2 på grund av en infektion som tagit sig upp i livmodern. Det satte igång en alldeles för tidigt förlossning. Det var i Juni i år. 

I september satte vi in vårt sista frysta embryo men det gav inget resultat. 

Nu har vi tagit en paus från IVF fram till Januari då de blev alldeles för tungt efter det sista embryot. Vi behöver ladda om, få upp hoppet igen, innan vi kan fortsätta med vårt 5 (!) äggplock. Att få leva några månader som vanligt, utan IVF. Det har vi inte gjort på väldigt länge.

Dem senaste månaderna har varit ett svart mörker som vi först nu börjar kravla oss upp ur. Vi börjar längta till Januari men det känns samtidigt otroligt jobbigt att behöver gå igenom allt igen. Vi trodde ju att vi rott i hamn...

Känns som en dubbel olycka att man haft såna problem med att bli gravid och så går det bra för en gångs skull, utan några problem what so ever, för att sen gå åt helvete på grund av något som inte har något alls med IVF:en att göra. 

Ovissheten känns stor. Det tog ju 4 år att komma så här långt så skräcken är ju att det kommer ta lång tid igen. Samtidigt som man känner mer hopp för att man kanske hittat ett sätt som fungerar. 
    Samtidigt som man är rädd för att om man blir gravid igen, att det kommer sluta i missfall igen. 

Tankar som börjat smyga sig på också är hur länge man kommer orka hålla på med allt det här. 
    Ja, vi är unga och ja man har oddsen på sin sida. 
    Men hur mycket orkar kroppen och psyket med? När får det vara nog?

Hur har ni tagit er igenom och ut på andra sidan? Med barn eller utan barn.

Jag är 30 år och sambon är 29.
    Diagnos: Kvinnlig infertilitet på grund av borttagna äggledare (vätskefyllda). Ojämn ägglossning(?). 
    Mediciner jag tagit sen begynnelsen: Gonal-F, Ovitrelle, Orgalutran, Lutinus, Fostimon, Lezetrol, Progynon. 

ET: 4
    FET: 6
    Graviditet: 1

• Svar på tråden 4 år / 4 IVF
  • Dhalia

Hej vill bara säga att ja beklagar ditt sena missfall fy va hemskt när det äntligen verkade gå vägen :(

Du är verkligen inte ensam om de vi har också försökt i mer än 4 år nu och ska i januari göra vårt 4:e IVF, ett sista via landstinget. Vi är 30 och 33 år. Hade själv ett tidigt MA nyligen efter vårt 3e IVF som vi gjorde privat på Livio och vi tänkte de skukle gå vägen denna gången men så blev de inte. Har haft ett till MA och hade då blivit gravid naturligt men nu känns de som de aldrig kommer gå :( men man känner inte heller att man bara kan ge upp! Jag har tänkt en del på äggdonation eller söka mig utomlands tex olga kliniken. Vet inte om de något ni funderat på? Jag följer också tråden om äggdonation. Tycker det är jättesvårt då jag har ägg men något går ju inte vägen..

• AndraSladdis

Hej,

Liknande här. Visserligen har vi försökt kortare tid, men har åldern emot mig. Och när jag blev gravid på vår andra IVF så fick jag avbryta v. 17 för att bebisen inte hade överlevt. Så otroligt traumatiskt. Man förlorade både bebisen och så mycket hopp där.

• Linarella
    Dhalia skrev 2020-10-28 21:12:37 följande:

Hej vill bara säga att ja beklagar ditt sena missfall fy va hemskt när det äntligen verkade gå vägen :(

Du är verkligen inte ensam om de vi har också försökt i mer än 4 år nu och ska i januari göra vårt 4:e IVF, ett sista via landstinget. Vi är 30 och 33 år. Hade själv ett tidigt MA nyligen efter vårt 3e IVF som vi gjorde privat på Livio och vi tänkte de skukle gå vägen denna gången men så blev de inte. Har haft ett till MA och hade då blivit gravid naturligt men nu känns de som de aldrig kommer gå :( men man känner inte heller att man bara kan ge upp! Jag har tänkt en del på äggdonation eller söka mig utomlands tex olga kliniken. Vet inte om de något ni funderat på? Jag följer också tråden om äggdonation. Tycker det är jättesvårt då jag har ägg men något går ju inte vägen..

Usch vad hemskt och tufft :( Jag håller tummarna för er i Januari sen <3.

Tanken har slagit mig med äggdonation men inget jag funderat jättemycket på. Men jag har kollat lite mer på utländsk hjälp, framförallt från Aten. Har hört om Olga kliniken också. Man försöker ju tänka ut alla möjliga hjälpmedel då det känns som att man missar något eftersom det inte verkar funka som det ska.

Och jag har svårt att lite på klinikerna här i Sverige då dem ändå är ganska restriktiva, dock Falun mindre så än Huddinge ( som vi gick till via Landstinget). 

Men vi kommer nog göra ett försök till och se vad kliniken rekommenderar, det har ju ändå gett resultat det senaste året.

Vi har faktiskt tagit kontakt med kliniken nu för att eventuellt göra ett äggplock innan jul. Är inte helt hundra på att jag klarar av ett negativt resultat igen men tror det kommer bli otroligt tufft oavsett om vi gör det innan jul eller i Januari. Plus att det känns som att vi just nu bara gåt och väntar och fördriven tiden tills vi kommer igång med IVF igen. Så kanske lika bra att "get back on the horse" så att säga. 

Vi får väl se vad Kliniken rekommenderar, om vi ska fortsätta som vi gjort eller om dem tror på något annat mer. 

Har ni fått något svar på varför det inte funkat för er? 
    AndraSladdis skrev 2020-10-29 23:00:31 följande:

Hej,

Liknande här. Visserligen har vi försökt kortare tid, men har åldern emot mig. Och när jag blev gravid på vår andra IVF så fick jag avbryta v. 17 för att bebisen inte hade överlevt. Så otroligt traumatiskt. Man förlorade både bebisen och så mycket hopp där.

<3 Förstår precis, det är en hel framtid som bara försvinner upp i rök på några timmar :(
    Kommer ni fortsätta kämpa? 
  • Dhalia

Vi har inte dirket fått något svar förutom från sahlgrenska där dem tror de kan va äggen då vi får ut många ägg men inget blir bra i utvecklingen, många slutar dela sig eller får en hel del fragmentering. De bara nu på Livio vi lyckades få två rikyigt bra embryon, ett som blev plus och en första till frysen. Bytte även från gonal f till menopur om de nu va de eller ren tur..

Sen har ja haft skiljevägg i livmodern som dem tagit bort men de verkar inte vara problemet då jag med skiljevägg var gravid mycket längre än nu då den stannade redan i vecka 5. Ja hoppas de ren otur och att vi ändå ska lyckas till slut nu.

Men ja ska få nästa gång av Livio progesteron som ja sla fortsätta ta längre tid plus ville ja ha trombyl och det skulle dem inte neka isåfall. Jag ska på torsdag ha möte med Sahlgrenska inför ivf och ska fråga om dem kan gå med på samma sak, så hoppas de ska gå.

Har ni fått extra progesteron eller trombyl?

• Hedblomster

Vad jobbigt och tufft det varit för er :( Kanske tar det inte nio insättningar igen nu när ni lyckades bli gravida i Falun men förstår din rädsla. Beklagar verkligen ditt sena missfall! Så hemskt och sorgligt. Jag hoppas att ni orkar fortsätta kämpa om det är vad ni vill. Jag har själv gjort nio återföringar som resulterat i två kemiska graviditeter och nu har vi vänt oss till olga som hittat en inflammation i min livmoder. Hoppas det ska vara lösningen. Stor kram och många tankar till er <3

Instagram: ttcsomewhereinsweden. 1 utomkvedshavandeskap. 2 ivf. 7 återföringar. 2 kemiska graviditeter.
  • cino80

Hej!

Det är en enormt jobbig resa med ivf. När man väl är inne i det så är det de enda man tänker på och hela livet kretsar kring detta. Fruktansvärt med ett missfall när det väl har tagit sig.

Vi fick kämpa i 3 år för att få vår son och nu efter 2,5 år så kommer snart lillasyster. Det har varit en sjukt pressad tid minst sagt. Vi var först på Karolinska Huddinge och det var som löpande band principen. De var dock bra på att testa nya saker, till skillnad mot Sophiahemmet som vägrade prova någonting annat. Lite gammalmodiga i sättet. De körde sitt race på alla.

Jag vill även jag slå ett slag för OLGA kliniken som jag hört så mycket bra om. En läkare på Karolinska Huddinge rekommenderade till och med det. Jag känner även folk som lyckats få hjälp där, men inte på några andra ställen. De jobbar verkligen helt annorlunda och är bra på att använda egna ägg Jag hade själv valt att gå dit direkt om jag hade fått göra om min resa. Dessutom kan man välja pengarna tillbaka-garanti om de inte lyckas.

Jag håller verkligen tummarna att det går vägen för er. Det är ingen lätt resa att göra.

• Linarella
    Dhalia skrev 2020-11-06 19:45:15 följande:

Vi har inte dirket fått något svar förutom från sahlgrenska där dem tror de kan va äggen då vi får ut många ägg men inget blir bra i utvecklingen, många slutar dela sig eller får en hel del fragmentering. De bara nu på Livio vi lyckades få två rikyigt bra embryon, ett som blev plus och en första till frysen. Bytte även från gonal f till menopur om de nu va de eller ren tur..

Sen har ja haft skiljevägg i livmodern som dem tagit bort men de verkar inte vara problemet då jag med skiljevägg var gravid mycket längre än nu då den stannade redan i vecka 5. Ja hoppas de ren otur och att vi ändå ska lyckas till slut nu.

Men ja ska få nästa gång av Livio progesteron som ja sla fortsätta ta längre tid plus ville ja ha trombyl och det skulle dem inte neka isåfall. Jag ska på torsdag ha möte med Sahlgrenska inför ivf och ska fråga om dem kan gå med på samma sak, så hoppas de ska gå.

Har ni fått extra progesteron eller trombyl?

Jag har alltid tagit Lutinus efter insättning, dem senaste gångerna har jag även progynon som ska förhindra förtidig blödning. Inget Trombyl än men funderar på att fråga om det.
    Hedblomster skrev 2020-11-06 22:13:24 följande:

Vad jobbigt och tufft det varit för er :( Kanske tar det inte nio insättningar igen nu när ni lyckades bli gravida i Falun men förstår din rädsla. Beklagar verkligen ditt sena missfall! Så hemskt och sorgligt. Jag hoppas att ni orkar fortsätta kämpa om det är vad ni vill. Jag har själv gjort nio återföringar som resulterat i två kemiska graviditeter och nu har vi vänt oss till olga som hittat en inflammation i min livmoder. Hoppas det ska vara lösningen. Stor kram och många tankar till er <3

Tack! Vi kommer absolut fortsätta kämpa ett tag till <3

Det är just det där med inflammation som jag börjat fundera mer på. Eftersom jag fick ta bort mina äggledare på grund av okänd infektion och sen fick ett missfall på grund av okänd infektion så tror jag det finns ett samband.

Jag önskar er all lycka till med Olga kliniken och hoppas det äntligen löser sig för er <3
    cino80 skrev 2020-11-07 06:57:47 följande:

Hej!

Det är en enormt jobbig resa med ivf. När man väl är inne i det så är det de enda man tänker på och hela livet kretsar kring detta. Fruktansvärt med ett missfall när det väl har tagit sig.

Vi fick kämpa i 3 år för att få vår son och nu efter 2,5 år så kommer snart lillasyster. Det har varit en sjukt pressad tid minst sagt. Vi var först på Karolinska Huddinge och det var som löpande band principen. De var dock bra på att testa nya saker, till skillnad mot Sophiahemmet som vägrade prova någonting annat. Lite gammalmodiga i sättet. De körde sitt race på alla.

Jag vill även jag slå ett slag för OLGA kliniken som jag hört så mycket bra om. En läkare på Karolinska Huddinge rekommenderade till och med det. Jag känner även folk som lyckats få hjälp där, men inte på några andra ställen. De jobbar verkligen helt annorlunda och är bra på att använda egna ägg Jag hade själv valt att gå dit direkt om jag hade fått göra om min resa. Dessutom kan man välja pengarna tillbaka-garanti om de inte lyckas.

Jag håller verkligen tummarna att det går vägen för er. Det är ingen lätt resa att göra.

Grattis till lillasyster! <3

Tyvärr har jag motsatt erfarenhet av Huddinge, dem ville inte testa något nytt på något av våra 3 försök. Och på sista försöket fick vi inte ens något till frysen.

Vi ska undersöka Olga lite mer låter det som ????
Svar på tråden 4 år / 4 IVF