• sandra29

Matrutiner

Hej!

Jag behöver råd när det gäller matrutiner på kvällstid.

Min son är 5 år och han äter frukost, mat mitt på dagen, mellanmål på eftermiddagen och på kvällen vill han ha kvällsmat istället för middag. Kvällsmaten består av tex köttbulle smörgås eller äggsmörgås. Även gröt äter han gärna på kvällen.

Är det för lite som mat på kvällen som han äter tycker ni?

Vad äter era 5 åringar på kvällen?

Mvh Sandra

• Svar på tråden Matrutiner
  • Anonym (Mamma)

Om han ligger bra på viktkurvan, alltså följer sin egen linje, och inte klagar på hunger så äter han tydligen tillräckligt, alltså inget att oroa sig för.

En del barn äter ett mellanmål på fm också, frukt kan vara en bra sak då. Det enda jag har att invända är att det verkar som att han inte äter samma mat som ni andra i familjen. Även om han inte vill ha det så borde han ändå ta en smakportion, alltså några tuggor åtminstone. Risken finns annars att han blir matkräsen med tiden och inte vidgar sin smakpalett över saker han kan tänkas äta.

• Anonym (M)

Så länge din son är normalviktig och inte har någon brist av vitaminer eller andra näringsämnen tror jag att det räcker.

Min äldsta är lite yngre än din son men äter frukost, middag/lunch, frukt och macka på eftermiddagen, middag/kvällsmat vid 17-tiden. Är hen hungrig efter middagen/kvällsmaten får hen havregrynsgröt. Ibland gillar hen middagen/kvällsmaten och ibland inte (det är då hen gärna vill ha gröt lite senare. Det är en regel vi satt att gillar man inte det som serveras (man måste dock smaka) så får man gröt men inga andra alternativ).

Barn äter ibland mer och ibland mindre. Så länge han mår bra är det ingen fara.

• sandra29
    Anonym (Mamma) skrev 2020-10-26 09:48:49 följande:

Om han ligger bra på viktkurvan, alltså följer sin egen linje, och inte klagar på hunger så äter han tydligen tillräckligt, alltså inget att oroa sig för.

En del barn äter ett mellanmål på fm också, frukt kan vara en bra sak då. Det enda jag har att invända är att det verkar som att han inte äter samma mat som ni andra i familjen. Även om han inte vill ha det så borde han ändå ta en smakportion, alltså några tuggor åtminstone. Risken finns annars att han blir matkräsen med tiden och inte vidgar sin smakpalett över saker han kan tänkas äta.

Jo han äter samma som vi i övriga familjen.

Vi äter också endast ett mål med riktig mat vid 13 tiden. Är vi på jobbet äter vi det målet med mat på jobbet och sonen äter mat på förskolan. På kvällen äter vi kvällsmat i form av tex smörgås och gröt.

Men funderar på om jag när jag lagar mat till jobbet dagen efter ska försöka ge min son det.

Jag vill endast äta mat en gång på dagen och då mitt på dagen jag vill inte äta mat på kvällen också jag tycker det blir för mkt mat.
  • Anonym (Mamma)
    sandra29 skrev 2020-10-26 10:10:10 följande:

Vi äter också endast ett mål med riktig mat vid 13 tiden. Är vi på jobbet äter vi det målet med mat på jobbet och sonen äter mat på förskolan. På kvällen äter vi kvällsmat i form av tex smörgås och gröt.

Men funderar på om jag när jag lagar mat till jobbet dagen efter ska försöka ge min son det.

Jag vill endast äta mat en gång på dagen och då mitt på dagen jag vill inte äta mat på kvällen också jag tycker det blir för mkt mat.
    Jaha! För på din beskrivning lät det som att pojken inte vill ha middag utan kvällsmat istället, och underförstått äter nog de flesta familjer middag.

Du borde låta honom smaka på maten åtminstone så han får nya smakupplevelser och materfarenheter :)
  • sandra29
    Anonym (Mamma) skrev 2020-10-26 10:24:36 följande:

Jaha! För på din beskrivning lät det som att pojken inte vill ha middag utan kvällsmat istället, och underförstått äter nog de flesta familjer middag.

Du borde låta honom smaka på maten åtminstone så han får nya smakupplevelser och materfarenheter :)

Ja det är sant. Kommer nog duka fram lite blandat. Maten som jag lagar till jobbet dagen efter och smörgås. Så får det bli middag/kvällsmat.
  • Anonym (Mamma)
    sandra29 skrev 2020-10-26 10:37:06 följande:
    Ja det är sant. Kommer nog duka fram lite blandat. Maten som jag lagar till jobbet dagen efter och smörgås. Så får det bli middag/kvällsmat.
    Huvudsaken han mår bra och växer som han ska! :) Men det låter som en väldigt bra idé.
  • Anonym (J)
    sandra29 skrev 2020-10-26 10:10:10 följande:

Med tanke på att ni själva inte äter riktig mat på kvällen så är det ju ganska självklart att barnet vill göra samma.

Om ni nu faktiskt vill att barnet ska äta vanlig mat och inte gröt och macka på kvällen så skulle jag råda er föräldrar att också äta vanlig mat på kvällen. Du tycker att det blir för mycket mat... men inget hindrar dig att Isf inte äta en full portion. Det kan ju räcka med en potatis och tre köttbullar Isf för er vuxnas del.

Troligtvis lider inte barnet av att äta gröt. Men ni kanske bör fundera på om barnet får i sig allt det han behöver. Bör ni kanske berika gröten med exempelvis järn? Eller andra vitaminer/näringsämnen?
Svar på tråden Matrutiner