• Anonym (.....)

Muntlig förhandling

Anonym (A) skrev 2021-01-17 21:42:06 följande:

+1

?
  • Anonym (.....)
    Kjell2 skrev 2021-01-18 06:52:34 följande:

Domstolen kommer reagera mer på hans sms än att dottern spärrar honom. Ta det lugnt, avvakta, rådfråga ditt ombud.

När var nästa tid hos tingsrätten?

Nästa v,på onsdag.jag försöker ta det lungt.men de är jobbigt se hur smsen påvärkar barnen.men sagt dom inte ska ta åt sig,lättare sagt än gjort men dom gör så gott dom kan.
  • Anonym (.....)
    Anonym (32) skrev 2021-01-18 17:50:06 följande:

Ett tips är att vara saklig, strukturerad och konkret i sitt framförande.

Inled gärna med "jag vet att X i grunden skulle kunna vara en bra förälder och förebild för vår/t barn. Men just nu pågrund av hans omständigheter är han en risk för framförallt sonen. Detta eftersom lalalalalamammaa".

"Det handlar inte om att jag vill ta ifrån han barnen inte i grund och botten utan att jag behöver kliva in och ta mitt ansvar som förälder enligt barnkonventionen..., även om han varit våldsam mot mig så är jag införstådd i att barnen har rätt sin sina föräldrar, det handlar snarare om att jag just nu behöver för barnens skull kliva in och ta ett helhetsansvat medan pappan kommer på fötter och kan komma på rätt bana för att vara den bästa föräldern till vår son".

Kanske blir han aldrig bättre, kanske blir han. Men det sämsta du kan göra är att klanka ner på honom, risken är att det biter dig i arslet istället. Finns så många skräckexempel på det. Men jag ÄR ingen expert och säkert håller ingen med mig så det kanske du heller inte borde.

Lycka till iaf och jag hoppas du "vinner" för din sons skull.

Hej och tack.var nästa tors utvärderingen är,nå de är ju sak samma.fast i grund och botten ger han blanka f-n i barnen,han har ingen insyn i deras liv och inte för att han inte får info utan pga saknat intresse.jag har inte några planer på att sitta och ha pajkastning däremot ärlig och saklig.vi ska utvärdera den prövoperiod han fick på 3 månader,och den innebär han träffat ena ca 2 timmar,han har psykiskt tryckt ner ena med sina meddelanden om att allt är deras fel,deras mor är psykiskt sjuk,dom bör ha kontakt i hemlighet,han har nekat dom pass mm,det går inte försköna den sanning som ligger att han saknar intresse och bara vill ha vårdnaden för att säga nej.i mailen till mig även där tryckt ner en psykiskt,men för min egen del bekommer det mig inte,när man däremot ger sig på barnen,sina egna och det är inte första gången,då anser jag man gjort ett övertramp.jag har dock ett filter,ett ombud som för min talan och det är jag glad för,han däremot sitter utan.men det får stå för han.finns ingen som "vinner i en vårdnadstvist,utan egentligen bara förlorare,barnen.men när ett samarbete inte alls fungerar och det går ut över barnen då kan det vara bäst för alla den juridiska delen faktiskt läggs på den ena.umgänget kommer barnen hamed han oavsett,den dagen dom vill träffa han och förutsatt att det är nyktert.
  • Anonym (.....)
    Anonym (eee) skrev 2021-01-18 17:40:06 följande:

Kanske inte din prio just nu men barnen ska så klart inte ha ljudet på, på sina mobiler när de ska sova. Då märker de inte att han skrivit mitt i natten. 

Men du sparar förstås det här han skrev nu, visa din advokat. 

Nej det är inte prio 1,dessutom ska barnen kunna ha sina telefiner utan att behöva ta emot denna typen av sms. Nu har vi dock löst det så att lurarna läggs i köket och jag väcker barnen.att som barn få höra,ni förstör mitt liv,el ni blir utan julklappar,presenter,du är den enda som inte kommer få nå,el er mamma är psykiskt sjuk,el erat pratande till mamma förstör för mig och min sambo osv.att som barn få det till sig är inte ok.mitt ena barns mående gick så långt att hon fick självskade beteende pga sin far.nu har det dock upphört,hon har meddelat sin far att du kan inte vara endel av mitt liv för du får mig att må dåligt och jag behöver inte det.vi har gått till psykologer,läkare mm pga den psykiska misshandel han utsatt henne för,och varje gång hon kommit sig uppåt,då kommer det något nytt från han.atthon nu tagit detta beslut,är så trist,men jag förstår henne och för mig är hennes mående prio 1,allt annat får vänta.
  • Anonym (.....)

Nu har vi haft utvärdering av dessa 3 månader.han utan ombud än.vill inte släppa vårdnaden heller så en huvudförhandling är bokad i maj.ingen mer utredning heller kommer göras.såg domaren drog på ögonbrynen när han endast vid 1 tillfälle träffat ett av barnen under dessa månader och inte heller godkänt pass.dock sa han igår att han kan nu tänka sig skriva på för pass,förmodligen för att slippa huvudförhandling.men mitt ombud sa han haft god tid på sig.hon ifrågasatte även hans engagemang i att träffa barnen,då han vid 3 umgängesheler av 6,planerat in annat.han svarade inte just nå.vad kan jag förvänta mig av en hf?svårt svara på då alla är olika,men i stora drag?han sa även att han endast kunde ha huvudförhandling en fredag mellan 13-15för han kan inte ta ledigt från jobbet.domaren sa åt han att han får nog lösa det och avsätta en hel dag för de.lät väl inte så bra kanske,då det är en sån viktig del det handlar om,ens egna barn.

• Anonym (.....)
    Kjell2 skrev 2021-01-28 11:22:30 följande:

Beror på vad som händer fram till maj. Om det försätter utan ändring, dvs inget påskrift och väldigt lite umgänge, är sannolikheten att du får EV stor och om du yrkar på det, ett fastställt begränsat  umgänge.

Fram till dess är det inte mycket du kan göra, lev ditt liv, ta hand om barnet och skit i honom.

Viktigt: Ta ett snack med ditt ombud om hur du ska agera beroende på vad han hittar på.

Tack det ska jag göra.och jag planerar leva på som vanligt och hoppas på det bästa.
  • Anonym (.....)
    Kjell2 skrev 2021-01-28 11:22:30 följande:

Beror på vad som händer fram till maj. Om det försätter utan ändring, dvs inget påskrift och väldigt lite umgänge, är sannolikheten att du får EV stor och om du yrkar på det, ett fastställt begränsat  umgänge.

Fram till dess är det inte mycket du kan göra, lev ditt liv, ta hand om barnet och skit i honom.

Viktigt: Ta ett snack med ditt ombud om hur du ska agera beroende på vad han hittar på.

Kort fråga.är det bra el dåligt när tr inte anser dom behöver göra någon boende och vårdnadsutredning?barnens far hade ingen invändning på att dom har boendet hos mig.tänkte bara vad det är som gör att en sådan utredning inte behövs,då jag läst så många inlägg där det görs och att soc då även lämnar en rekomendation.
  • Anonym (.....)
    Kjell2 skrev 2021-01-28 18:40:51 följande:

Är boendet ok enl båda parter finns vanligtvis inget behov att utreda det.

Men, kolla med ditt ombud.

Ok,tack det ska jag göra.
  • Anonym (.....)
    Anonym (Samarbeta) skrev 2021-01-28 23:47:52 följande:

Hej, fram till huvudförhandlingen handlar det om att du ska samarbeta så gott du kan. Informera honom om viktiga saker ang skola etc. Fortsätt att sakligt be honom om de underskrifter som kan komma att behövas etc.

Samtidigt dokumenterar du allt och sparat självklart alla sms etc både till dig och barnen,

Det verkar inte enl vad du skriver som att boendet och umgänget är tvistigt utan enbart vårdnaden. Samla ihop all, verkligen all, dokumentation du har (eller kan få från andra) ang de problem, dröjsmål, extra kostnader etc som hans ovilja att signera olika dokument, intyg, ansökningar etc har orsakat. Fråga ombudet om det finns ngt barnen kan intyga, tex om 15-åringen säger ?pappa har sagt att han inte tänker skriva på för pass till mig så att jag kan plugga franska i Frankrike nästa sommarlov?. Men då måste ju detta självklart vara sant. Ombudet vet vilka beviskrav som ställs.

Tack för råd.jag dokumenterar redan allt .mitt ombud vill ev kalla in barnen som vittnen,dom vet vad dom vill ,och tycker att det är nå dom kan göra,förutsatt att dom inte behöver sitta inför sin pappa och säga dom vill jag har vårdnaden och deras anledningar till det.
  • Anonym (.....)

Kort fråga,mitt x har absolut ingenting på mig att ta ,men vet han kommer kalla upp hela släkten som vittnen,dvs massa skit och påhittade saker.jag har däremot mycket i utredningar från soc,om hans psykiska misshandel på barnen,fysiska misshandel på sin sambo,sms mm om hur han smutskastar mig till barnen mm.hur tänker domaren när någon tar upp släkt som vittnen och det inte finns något som helst skriftligt för dom att komma med?jag har för avsikt att prata utifrån det bästa för barnen då det faktiskt är det saken gäller.men nyfiken på hur dom tänker och så
  • Anonym (.....)

Kort fråga,mitt x har absolut ingenting på mig att ta ,men vet han kommer kalla upp hela släkten som vittnen,dvs massa skit och påhittade saker.jag har däremot mycket i utredningar från soc,om hans psykiska misshandel på barnen,fysiska misshandel på sin sambo,sms mm om hur han smutskastar mig till barnen mm.hur tänker domaren när någon tar upp släkt som vittnen och det inte finns något som helst skriftligt för dom att komma med?jag har för avsikt att prata utifrån det bästa för barnen då det faktiskt är det saken gäller.men nyfiken på hur dom tänker och så
  • Anonym (.....)
    Kjell2 skrev 2021-01-30 17:32:55 följande:

Tänk till, vad tror du?

Jo,misstänker väl att jag har fördel.men hört och läst så mycke.
  • Anonym (.....)

Jag har försökt ,verkligen ansträngt mig ha en någolunda kommunikation med barnens far.igår mailade jag han,för att höra när han tänkt ha semester,för som det framgått här har vi gemensamma barn...jag tänkte att nånstans kanske det går planera för semester så barnen kan om dom vill vara med oss båda,men för det krävs ju nån typ av kommunikatin.nåväl fick svaret idag att det hade jag ingenting med att göra när han ska ha.så jag vet inte.ska jag då lägga mina semesterplaner och han får anpassa sig el hur gör man i ett sånt läge?med tanke på att huvudförhandlingen är bokad .sen huruvida han vill ha barnen där är jag rätt tveksam till,men jag tänker jag ställer frågan så kanske det går undvika ev krockar.

• Anonym (.....)
    Anonvm skrev 2021-02-02 18:00:31 följande:

Av egen erfarenhet så kan jag absolut relatera till din oro, när man bläddrar runt och söker på nätet så finner man knappt inget annat än helt vansinniga historier om hur precis galet felaktigt de som skriver har blivit behandlade av rättsväsendet och socialen....

Mina erfarenheter efter att ha genomgått en vårdnadstvist och därefter ytterligare en handfull orosanmälningar som genererat utredningar är dock att så inte alls är fallet.

Har du bara "rent mjöl i påsen" och hela tiden söker lösningar som är bra ur barnens perspektiv så löser det sig.

Därmed inte sagt att det alltid går bra, det finns garanterat undantag som bekräftar regeln. 

Du behöver även ta hänsyn till att de som är missnöjda med resultatet av en dom eller utredning ofta tenderar att vara mycket mer ivriga och högljudda med att dela med sig av sina erfarenheter än de som anser att det blev rätt....

Hej ja jag har så rent mjöl det bara går att få.jo är skräckhistorierna man oftast får höra tyvärr..hur gick det för dig i vårdnadstvisten om jag får vara nyfiken?
  • Anonym (.....)
    Kjell2 skrev 2021-02-02 18:32:32 följande:

Sluta ha kontakt med honom. Vad hade du förväntat dig?

Ignorera honom 100%

Domaren sa åt oss att svara på frågor som rör barnen,hon sa se till att planera så semestern inte krokar med varandras planer därav mitt mail.dock har jag meddelat till mitt ombud att jag nu struntar i detta tills det att det är dags.sen vart huvudförhandlingen tidigarelagd dessutom,vet inte varför och om det brukar bli så.men bara gilla läget.
  • Anonym (.....)
    Anonvm skrev 2021-02-02 20:20:05 följande:

Fortsatt gemensam vårdnad och växelvist boende för barnen som vid tillfället var 2 resp 3 år.

Helt i linje med mitt yrkande.

Exet ville ha barnen på heltid och underhållsbidrag, både för barnen och åt sig själv....

Härligt att det då blev så för dig ????
  • Anonym (.....)
    Anonvm skrev 2021-02-02 21:07:25 följande:

Absolut, det var/är ju min bestämda åsikt att det är den bästa lösningen för barnen. Det var/är ju dem jag kämpade för.

Denna åsikt delades även av familjerätten och tingsrätten.

Allt jag argumenterade för kunde jag utan minsta problem på ett genuint sätt motivera ur ett barnperspektiv, det är det centrala.

Jobbar du på riktigt för att få till bästa tänkbara lösningen för barnen ur deras perspektiv så kommer du få alla med dig, det är min erfarenhet iaf.

Ja jag vet ju det,och vet att tinget förespråkar gemensam vårdnad och att barnen har rätt till bägge föräldrar,och visst absolut.mina är ju såpass stora men har desvärre farit så illa under så lång tid,men dom avgör själva om och när dom vill träffa han,och visste jag,att det kan vara ett umgänge under sunda förhållanden och att vårt samarbete fungerade någolunda,då hade jag inte varit där jag är idag.men den ena har blivit så pass utsatt för kränkningar,psykisk misshandel mm att det gick så långt att hen ville inte leva.vi har varit hos psykologer,läkare,soc,familjerätten,bup mm.och varje gång hen lyckas komma igen så kommer det nått nytt.och det är jag som får skrapa ihop hen.bara en sån sak,att inte godkänna pass,pga det hat han känner mot mig,det är inte ok.umgänget kan jag aldrig ta ifrån barnen,och är inte det jag vill.ska gå igenom med mitt ombud vad för vilkor man kan tänkas ställa för att barnen ska få må bra,och känna att dom faktiskt vill träffa sin far,att dom kan känna sig trygga osv.
  • Anonym (.....)

Var inte meningen det skulle uppfattas så,har absolut inga taggar utåt,utan jag är glad och tacksam för alla tips.självklart ska jag prata utifrån barnen då det är vad saken gäller.

Svar på tråden Muntlig förhandling