• Anonym (.....)

Muntlig förhandling

Att behöva sitta och vänta,både veckpr och månader på få papper i retur som behöver skrivas under av båda vh är rätt långsamt,all den tid som går åt till att vänta.och varför gör han det?jo bara för att han kan.sitta och maila tingsrätten att pass ska han inte skriva under för att han säger jag kommer flytta till utlandet med barnen,är bara en ruskigt dålig ursäkt för att dra ut på det!sen när han dessutom fått till sig att dessa ska skrivas under.jag kan ju åka,är barnen han förstör för och självklart vill jag och min sambo ha dom me när resan nu blir av.nä man blir mörkrädd,inget som gynnar han.men när ska tinget förstå?fler muntliga förhandlingar kommer inte leda till nå bättre resultat

• Anonym (.....)

Tack,jag ska göra det.nej det är inte akut och förstår han straffar ut sig själv då han blivit ålagd medverka för pass och id.sen att han sitter och skriver till tinget att jag kommer ta barnen och flytta till uganda tror jag inte heller är något plus för han.det vet han attjag inte gör,men kan han jävlas så gör han det.och jag hoppas innerligt tinget ser det och förhoppningsvis ger upp försöken om ett samarbete och det blir en hf.

• Anonym (.....)
    Kjell2 skrev 2020-12-02 10:42:49 följande:

Ta en rejäl funderar själv på vad du vill kring vårdnad och  fastställt umgänge inför en framtida huvudförhandling. Har ni väldigt stora samarbetsproblem kan ett detaljerat, och då oflexibelt,  umgängeschema vara att föredra. Exakta platser, tider, veckor och dagar oavsett om det är helg eller lov. Inget avstämmande kring semester och storhelger tex.

Tack .som det är nu har han varannan helg,men barnen åker dit max 1 ggr varannan månad,dom har ingen större lust vara där.men mitt ombud sa likadant,attjag ska fundera.men om de blir fastställt,måste barnen då åka dit när de är hans umgänge el kan dom välja vara hemma?
  • Anonym (.....)
    Kjell2 skrev 2020-12-02 11:19:42 följande:

Grunden är att barnen måste dit om det finns en fastställt umgängesschema. Du har ett ansvar att se till att det blir så. Det är en av poängerna med ett fastställt schema. Nu är dina barn lite äldre så det är i praktiken svårt om barnen blåvägrar. Däremot bör du inte uppmuntra eller vika ner dig för lätt om barnen inte vill.

Fel sätt: "Nästa helg är det pappahelg. Om ni vill vara kvar här blir det favoritmat, inga läxor och obegränsat med TV-spel"

Se till att barnen kommer till tals vi en eventuell familjerättsutredning.

Vi har redan kommit överens om att det inte behövs nån utredning,utan domaren sa att det blir hf om vi inte till nästa möte får det fungera.jag har varit bemötlig,på alla plan.jag har tom erbjudit mig köra barnen till han på umgänge,fast det är han nu som ska visa intresse,och anstränga sig för barnen och komma till vår stad.har inte bemött hans påstående om att jag ska flytta med dom utomlands,för det är så lågt och den pajkastning får stå för han.
  • Anonym (.....)
    Kjell2 skrev 2020-12-02 11:19:42 följande:

Grunden är att barnen måste dit om det finns en fastställt umgängesschema. Du har ett ansvar att se till att det blir så. Det är en av poängerna med ett fastställt schema. Nu är dina barn lite äldre så det är i praktiken svårt om barnen blåvägrar. Däremot bör du inte uppmuntra eller vika ner dig för lätt om barnen inte vill.

Fel sätt: "Nästa helg är det pappahelg. Om ni vill vara kvar här blir det favoritmat, inga läxor och obegränsat med TV-spel"

Se till att barnen kommer till tals vi en eventuell familjerättsutredning.

Vi har redan kommit överens om att det inte behövs nån utredning,utan domaren sa att det blir hf om vi inte till nästa möte får det fungera.jag har varit bemötlig,på alla plan.jag har tom erbjudit mig köra barnen till han på umgänge,fast det är han nu som ska visa intresse,och anstränga sig för barnen och komma till vår stad.har inte bemött hans påstående om att jag ska flytta med dom utomlands,för det är så lågt och den pajkastning får stå för han.
  • Anonym (.....)
    Anonym (Q) skrev 2020-12-02 11:27:42 följande:

Som Kjell säger, det är jätteviktigt att barnen får uttala sig kring önskemål om umgänge! Rätten tar stor hänsyn till sådant och ju äldre de är desto mer kommer deras önskemål/behov att tas tillvara.

I snabbupplysningarna som familjerätten gjorde har båda sagt dom vill vara hos sin pappa 1,max 2 ggr per månad om han är nykter.så dessa uppgifter finns redan
  • Anonym (.....)
    Kjell2 skrev 2020-12-02 11:34:38 följande:

Och hur ska de stora barnen komma till tals om det blir till att fastställa ett umgängesschema?

Dom har ju redan sagt hur dom vill vara hos han?i snabbupplysningarna som familjerätten gjorde.dom handlingarna har tinget fått.sen vet ja inte mer.det är denna info vi fick när vi var på tinget
  • Anonym (.....)

Kjell 2 du verkar insatt i detta med vårdnadstvister.får jag be om råd el din åsikt.barnens far har nu en prövoperiod till i slutet på januari.i okt när vi var på den första muntliga förberedelsen vart det villkorat att barnens far ska medverka för att dom ska få pass.och som jag skrivit vägrar han nu skriva under dessa och har öven meddelat det till tinget.idag mailade mitt ombud ett yttrande om att han inte fullföljt sitt åtagande än och då det var ett krav för att jag skulle gå med på ge han en prövoperiod.till svar fick mitt ombud att tinget inte tänker vidta några åtgärder nu utan vi har ny förhandling i januari.min fråga är..kommer tinget låta han fortsätta som han gör?vid en ev hf är detta något då som gör att han kan bli av med vårdnaden,då han inte samarbetar?vad har jag att vänta mig?känns som att han bara kommer få fortsätta som han gör.

• Anonym (.....)
    Kjell2 skrev 2020-12-12 16:07:48 följande:

Ingen kan tvinga honom skriva på passansökan. Vad som kan hända är att han inser konsekvenserna av att inte skriva på och sen väljer frivilligt att göra det.

Då det inte är akut med pass tycker jag bara du ska avvakta och låta honom gräva sin egen grop djupare. När det sen är huvudförhandling i januari kan du med enkelhet visa på att han misskött hela prövoperioden, inte kan samarbete och att du bör ha EV.

Hej

Nej de är inte hf i januari,då ska vi tillbaka och utvärdera hur dessa 3 månader gått.sen sa mitt ombud att jag får ta ställning till huruvida jag vill ta det till hf efter det.domarn sa att dom inte brukar ha vårdnadstvister om så gamla barn,13 och 15.men d kan ju inte vara meningen jag ska måsta ha det såhär minst 5 år till när yngsta blir 18.nä jag tänker nu avvakta för de ger inget att tjata om passen och id korten då vi inte ska iväg nu.nä jag hoppas verkligen att domaren inser att detta inte fungerar
  • Anonym (.....)
    Kjell2 skrev 2020-12-13 07:18:13 följande:

Yrkar du på beslut i vårdnadsfrågan måste tingsrätten fatta ett beslut. Tror snarare TR syftade på umgänget, se ovan.

Hej ja men umgänge har han ju omän han knappt träffar dom.varannan helg är hans,men sen augusti har han träffat sonen 1 gång.ja det är ju vårdnadsdelen jag har problem med vad gäller signaturer osv för barnen.skolsköterskan var tvungen gå via soc för att få underskrift på vaccination,så det är inte bara pass och id.känner dock lite att jag kämpar i motvind,mitt ombud säger jag ska vara tillmötesgående,vilket jag är,på alla sätt,men han kan sätta sig på tvärenhela tiden.finns det möjlighet tror du för mig att få ensam vårdnad utifrån det jag skrivit hittils?boendet har jag redan.
Svar på tråden Muntlig förhandling