• Anonvm

Muntlig förhandling

Precis som namnet antyder så är det en förberedelse inför huvudförhandlingen, rättens ordförande reder ut med varje part i målet om de står fast vid sina yrkanden och ber de om en kortfattad motivation till varför.

Rättens ordförande kollar också om det finns möjligheter att nå en lösning i samförstånd mellan parterna, och på så vis undvika huvudförhandling.

När det gäller stämning ang barns vårdnad och boende så fattar rätten ofta även ett interimistiskt (tillfälligt) beslut som gäller fram till huvudförhandlingen. 
    Det krävs dock vanligtvis väldigt mycket för att ändra vårdnaden om barnen interimistiskt, men boendet är vanligt att det regleras.

Men att du uttrycker dig att du har "sökt ensam vårdnad" och behöver fråga här vad en muntlig förberedelse innebär säger mig att du inte har ett juridiskt ombud som driver denna process.
    Du bör ha ett juridiskt ombud som för din talan.

• Anonvm
    Anonym (.....) skrev 2020-10-25 08:26:18 följande:

Jag har ett ombud.jag söker för att barnens far är våldsam,var det mot mig och mot nuvarande.dricker såpass vid umgänge med barnen att han smäller av,vilket i sin tur leder till att får min son ett ep anfall,finns de ingen som kan ge han anfallssprutan.han har fått anmälningar om psykisk misshandel på barnen från skolan.han har blockerat mig så jag kan inte nå han då han anser vi kan kommunicera via barnen,vilket jag absolut inte godtar.där är kortfattat mina anledningar till att jag söker vårdnaden,sen att han inte skriver under papper för pass och fyl underlättar inte

Du söker ingenting, det som nu sker är att du driver ett mål i tingsrätten, du har lämnat in en stämning där du yrkar på att bli tilldömd enskild vårdnad av barnen.

Eftersom barnen är så pass gamla som 13 o 15 så kommer deras egna ord o viljor få stort genomslag i beslutet.

Det beteende du beskriver är givetvis inget som talar för att det skulle finnas goda förutsättningar för fortsatt gemensam vårdnad och ett delat boende.
    Jag har dock så pass mycket livserfarenhet i allmänhet, och erfarenhet av just dessa frågor i synnerhet, att jag inser att detta är ditt perspektiv, din version av verkligheten.
    Det är dock fullt möjligt att allt du påstår är sant o riktigt, frågan är hur mycket av det som går att bevisa. Här kommer barnens perspektiv in...

Om det du skriver stämmer så tror jag du har goda chanser att få ett beslut i enighet med ditt yrkande på enskild vårdnad. Är faderns drickande i den omfattning som du beskriver finns även chans/risk att du får hela boendet o fadern bara visst dagumgänge.
  • Anonvm
    Anonym (.....) skrev 2021-01-30 17:34:12 följande:
    Jo,misstänker väl att jag har fördel.men hört och läst så mycke.
    Av egen erfarenhet så kan jag absolut relatera till din oro, när man bläddrar runt och söker på nätet så finner man knappt inget annat än helt vansinniga historier om hur precis galet felaktigt de som skriver har blivit behandlade av rättsväsendet och socialen....

Mina erfarenheter efter att ha genomgått en vårdnadstvist och därefter ytterligare en handfull orosanmälningar som genererat utredningar är dock att så inte alls är fallet.
    Har du bara "rent mjöl i påsen" och hela tiden söker lösningar som är bra ur barnens perspektiv så löser det sig.

Därmed inte sagt att det alltid går bra, det finns garanterat undantag som bekräftar regeln. 
    Du behöver även ta hänsyn till att de som är missnöjda med resultatet av en dom eller utredning ofta tenderar att vara mycket mer ivriga och högljudda med att dela med sig av sina erfarenheter än de som anser att det blev rätt....
  • Anonvm
    Anonym (.....) skrev 2021-02-02 20:09:20 följande:
    Hej ja jag har så rent mjöl det bara går att få.jo är skräckhistorierna man oftast får höra tyvärr..hur gick det för dig i vårdnadstvisten om jag får vara nyfiken?
    Fortsatt gemensam vårdnad och växelvist boende för barnen som vid tillfället var 2 resp 3 år.

Helt i linje med mitt yrkande.
    Exet ville ha barnen på heltid och underhållsbidrag, både för barnen och åt sig själv....
  • Anonvm
    Anonym (.....) skrev 2021-02-02 20:52:37 följande:
    Härligt att det då blev så för dig ????
    Absolut, det var/är ju min bestämda åsikt att det är den bästa lösningen för barnen. Det var/är ju dem jag kämpade för.

Denna åsikt delades även av familjerätten och tingsrätten.

Allt jag argumenterade för kunde jag utan minsta problem på ett genuint sätt motivera ur ett barnperspektiv, det är det centrala.

Jobbar du på riktigt för att få till bästa tänkbara lösningen för barnen ur deras perspektiv så kommer du få alla med dig, det är min erfarenhet iaf.
  • Anonvm
    Anonym (.....) skrev 2021-02-02 21:23:53 följande:
    Ja jag vet ju det,och vet att tinget förespråkar gemensam vårdnad och att barnen har rätt till bägge föräldrar,och visst absolut.mina är ju såpass stora men har desvärre farit så illa under så lång tid,men dom avgör själva om och när dom vill träffa han,och visste jag,att det kan vara ett umgänge under sunda förhållanden och att vårt samarbete fungerade någolunda,då hade jag inte varit där jag är idag.men den ena har blivit så pass utsatt för kränkningar,psykisk misshandel mm att det gick så långt att hen ville inte leva.vi har varit hos psykologer,läkare,soc,familjerätten,bup mm.och varje gång hen lyckas komma igen så kommer det nått nytt.och det är jag som får skrapa ihop hen.bara en sån sak,att inte godkänna pass,pga det hat han känner mot mig,det är inte ok.umgänget kan jag aldrig ta ifrån barnen,och är inte det jag vill.ska gå igenom med mitt ombud vad för vilkor man kan tänkas ställa för att barnen ska få må bra,och känna att dom faktiskt vill träffa sin far,att dom kan känna sig trygga osv.
    Nu är ju alla situationer unika, det som var det rätta beslutet i mitt fall har ju absolut noll o ingenting att göra med vad som är det rätta i din situation.

Jag känner att du vände taggarna utåt o gick på stenhårt försvar, helt i onödan.

Poängen jag ville få fram med mitt inlägg är att om du bara kan argumentera dina åsikter ur ett barnperspektiv på ett naturligt och ärligt sätt så kommer du få alla med dig.

Det där med att neka utfärdande av pass är en klassiker, det bör du absolut föra fram.
Svar på tråden Muntlig förhandling