• Kjell2

Muntlig förhandling

Finns det yrkanden om umgänge och boende också?

• Kjell2
    Anonym (.....) skrev 2020-10-25 10:09:29 följande:
    Ja d finns de.dom bor och går skola här,jag och fadern är boende i 2 olika kommuner,dom har varit hos han varannan helg
    Finns det idag något av familjerätt eller domstol fastställt umgängesschema?

Har någon av er yrkat på ett fastställt umgänge?

Finns det någon utredning från familjerätten på begäran av domstolen?

Vi en muntlig förhandling kommer era yrkanden gås igenom. Ni får berätta vad ni vill och varför. Därefter kommer domarna se om det gå att hitta en överenskommelse som ni båda kan acceptera. Eventuellt kommer domaren sätta rätt stor press på er båda.

Går inte det kommer ni med största sannolikhet bli skickade till familjerätten. När den delen är klar, om några månader, blir det sen huvudförhandling.

Funder mycket på vad som är viktigt för dig och vad du kan diskutera.

Skulle du t ex kunna acceptera GV men med ett fastställt umgängesschema?
    Om du får EV vad skulle du kunna acceptera vad gäller umgänge?
  • Kjell2
    Anonym (.....) skrev 2020-10-25 11:12:16 följande:

Vi har inget skriftligt på umgänget,han ville ha dom 2 heler i månaden för att han ville ha ett eget liv åxå.vårdnad,boende och umgänge är det saken gäller

Enda utredning som finns är snabbupplysningarna som domaren begärt in från familjerätten.nej jag vill nu ha ensam vårdnad då vi sen 2016 legat i diverse tvister.i hans svaromål på stämningen har han skrivit att han vill inte ha med mig att göra för han anser barnen är så stora så vi kan ta det via dom.men det tänker jag inte..vad menar du med att domaren kommer sätta stor press på oss?han har inget ombud,men det har jag.tom soc har i sina utredningar skrivit att han inte har förmåga bemöta barnen,detta utifrån den psykiska misshandel skolan gjorde vad gäller sms han skriver åt barnen.dottern har uttryckligt sagt hon vill ta en pause från han för att hon vill inte börja må sämre igen

Dommare kommer kanske med ett förslag efter att ha lyssnat på er

Du får vårdnaden och boende men han faställt umgänge varananna helg samt en vecka jul och sommarlov.

Därefter säger något i stil med: Detta är det troliga utfallet vid en huvudförhandling, kan ni acceptera detta eller låta processen ta en massa tid, pengar och energi. Om, inte, varför?
  • Kjell2
    Anonym (.....) skrev 2020-10-25 11:41:20 följande:

Julen har vi haft vartannat år,jag alla nyårsaftnar pga hans drickande.

Kan man kräva nyktert umgänge för han när barnen är hos han?

Om dom inte vill åka när umgänget är fastställt,måste dom ändå åka el får dom välja att vara hemma?

Båda har sagt åt soc att är han nykter och barnen slipper massa utfrågningar då vill dom vara där.både han och hans sambo har frågat ut dom mycke om saker dom inte har att göra med och barnen vill inte agera telefonstolpar.

Nykterhet är svårt att kontrollera i praktiken.

Fastställt umgänge gäller. Du kan sen inte komma och säga "barnen ville inte" Men när barnen kommer i övre tonåren är det ingen som kommer agera i praktiken.
  • Kjell2
    Anonym (.....) skrev 2020-10-25 11:53:27 följande:

Ok jag förstår så trots att min ena har ep och sprutor vid ev anfall så går det alltså inte göra nått ang nykterheten.tack snälla för infon

Går gör det, men inte helt enkelt om pappan totalvägrar.

Dommare kanske säger till pappan: Du får umgänge om du testblåser frivilligt
  • Kjell2
    Anonym (.....) skrev 2020-10-25 12:02:22 följande:

Ok förstår.blir det alltid en sån långdragen boende och vårdnadsutredning som tar flera månader?

Inte om ni kommer överens på den muntliga förhandlingen räkna med många månader till huvudförhandling
  • Kjell2
    Anonym (.....) skrev 2020-10-27 14:03:31 följande:

Jo finns inga andra alternativ just nu.imorrn är det dags för den muntliga,nervöst men samtidigt lättad att det är påbörjat.sen hoppas jag allt ska gå bra.

Xet har inget ombud,men jag har mitt med mig.är det mest ombuden som får frågorna el kommer dom ställas direkt till oss?någon som vet?

Domaren kommer med stor sannolikhet ställa frågor direkt till parterna. 

• Kjell2

En MUF är inte styr på samma sätt som en HUF. Dommaren kan lägga upp det hela lite efter tycke och smak. Domaren kommer troligtvis ha som mål att ni ska komma överens och avsluta ärendet. Var beredd på att domaren pressar på för en kompromiss och överenskommelse.

Förbered dig framförallt genom att komma fram vad som är viktigt för dig och vad du kan kompromissa om. Är du rädd att vissa saker inte kommer funka, tex semesterumgänge, se till att det blir ett tydligt avtal.

Lås inte fast dig i vad du tror att motparten kommer säga. Plötslig kan motparten göra en snabbvändning och då måste du kunna hantera det genom att veta vad som är viktigt för dig.

• Kjell2
    Anonym (.....) skrev 2020-10-27 14:36:32 följande:
    Ok tack snälla för tipsen.han har skrivit som svaromål att han inte vill ha med mig att göra,han har blockat mig på sms och samtal,vilket innebär att vi inte kan kommunicera.barnen har farit väldigt ilöa pga han,kan man öppet och ärligt säga att man vill ha ensam vårdnad då han inte ens skriver på pass,el anser dom att man är egoistisk då i sitt tänk?jag vet ju att vi inte kommer att kunna ha ett fungerande samarbete och känner att han fått så många chanser sen tidigare.anledningen till stämningen för vårdnaden är ju för att det inte finns fler sätt att gå
    Fundera på hur du agerar om han säger något i stil med:
    "Du får vårdnaden men jag vill ha fastställt umgänge, varannan helg, två veckor på sommaren, påsk och jul. Du skjutsar och hämtar".  Kan vara något annat också.

• Kjell2
    Anonym (.....) skrev 2020-10-29 18:01:49 följande:

Låt oss säga att han inte sköter det han blivit ålagd göra nu under 3 månader,boende och vårdnadsutredning ansåg dom inre nödvändigt göra.men sköter han sig inte nu är det då anledning fortsätta till huvudförhandling och sen med historiken ,riskbeteende alkohol och våld i nära relation bla,om vi inte når en överenskommelse och jag vill gå vidare med vårdnadsfrågan,visst borde den rimligtvis hamna på mig?dock vill inte barnen riktigt träffa han,men ska försöka pusha dom och försöka.

Ta detta med ditt ombud. Ombudet har bättre koll på vad som sas på förhandlingen, läget mm.

För gärna lite dagbok om vad som händer, tider när han besöker, när han skrev på för pass mm. Kan vara bra att ha som underlag till nästa förhandling.
Svar på tråden Muntlig förhandling