Muntlig förhandling
Finns det yrkanden om umgänge och boende också?
Finns det yrkanden om umgänge och boende också?
Vi har inget skriftligt på umgänget,han ville ha dom 2 heler i månaden för att han ville ha ett eget liv åxå.vårdnad,boende och umgänge är det saken gäller
Enda utredning som finns är snabbupplysningarna som domaren begärt in från familjerätten.nej jag vill nu ha ensam vårdnad då vi sen 2016 legat i diverse tvister.i hans svaromål på stämningen har han skrivit att han vill inte ha med mig att göra för han anser barnen är så stora så vi kan ta det via dom.men det tänker jag inte..vad menar du med att domaren kommer sätta stor press på oss?han har inget ombud,men det har jag.tom soc har i sina utredningar skrivit att han inte har förmåga bemöta barnen,detta utifrån den psykiska misshandel skolan gjorde vad gäller sms han skriver åt barnen.dottern har uttryckligt sagt hon vill ta en pause från han för att hon vill inte börja må sämre igen
Julen har vi haft vartannat år,jag alla nyårsaftnar pga hans drickande.
Kan man kräva nyktert umgänge för han när barnen är hos han?
Om dom inte vill åka när umgänget är fastställt,måste dom ändå åka el får dom välja att vara hemma?
Båda har sagt åt soc att är han nykter och barnen slipper massa utfrågningar då vill dom vara där.både han och hans sambo har frågat ut dom mycke om saker dom inte har att göra med och barnen vill inte agera telefonstolpar.
Ok jag förstår så trots att min ena har ep och sprutor vid ev anfall så går det alltså inte göra nått ang nykterheten.tack snälla för infon
Ok förstår.blir det alltid en sån långdragen boende och vårdnadsutredning som tar flera månader?
Jo finns inga andra alternativ just nu.imorrn är det dags för den muntliga,nervöst men samtidigt lättad att det är påbörjat.sen hoppas jag allt ska gå bra.
Xet har inget ombud,men jag har mitt med mig.är det mest ombuden som får frågorna el kommer dom ställas direkt till oss?någon som vet?
En MUF är inte styr på samma sätt som en HUF. Dommaren kan lägga upp det hela lite efter tycke och smak. Domaren kommer troligtvis ha som mål att ni ska komma överens och avsluta ärendet. Var beredd på att domaren pressar på för en kompromiss och överenskommelse.
Förbered dig framförallt genom att komma fram vad som är viktigt för dig och vad du kan kompromissa om. Är du rädd att vissa saker inte kommer funka, tex semesterumgänge, se till att det blir ett tydligt avtal.
Lås inte fast dig i vad du tror att motparten kommer säga. Plötslig kan motparten göra en snabbvändning och då måste du kunna hantera det genom att veta vad som är viktigt för dig.
Låt oss säga att han inte sköter det han blivit ålagd göra nu under 3 månader,boende och vårdnadsutredning ansåg dom inre nödvändigt göra.men sköter han sig inte nu är det då anledning fortsätta till huvudförhandling och sen med historiken ,riskbeteende alkohol och våld i nära relation bla,om vi inte når en överenskommelse och jag vill gå vidare med vårdnadsfrågan,visst borde den rimligtvis hamna på mig?dock vill inte barnen riktigt träffa han,men ska försöka pusha dom och försöka.