Inlägg från: bananmilkshake |Visa alla inlägg
  • bananmilkshake

Arbetsförmedlingen bestämmer över huvudet

Herregud så dåligt!! Min erfarenhet av Stöd och Matchning är för övrigt tyvärr jättedålig. Jag har två universitetsexamen och massa högskolepoäng, ett extrajobb inom en bransch jag vill jobba i, men min coach tycker jag ska söka jobb på snabbmatskedjor. Hoppas det löser sig för dig och att du får en bra jobbcoach. Min upplevelse är att dom inte är vana vid utbildade personer utan drar alla över en kam, som att man varit en 20-åring som aldrig haft eller sökt ett jobb.

• bananmilkshake
    MeandHim skrev 2020-10-24 15:27:21 följande:

Det där är ju såå sjukt! Fast även om du skulle söka jobb på donken skulle du ju aldrig få det ändå.

Dom vill ha unga personer som inte vet rätt och fel eller vågar ställa krav.

Visst är det. Blir så less. Jag trodde faktiskt dom skulle kunna hjälpa mig till ett jobb.

Verkligen, så är det!
  • bananmilkshake
    Lyckelina skrev 2020-10-24 18:20:30 följande:
    Jo jag är ju lite äldre, men som du har jag högskola bakom mig förutom att jag också är usk..
    Så konstigt när du faktiskt skulle få den där Stöd och matchning att dom gör så. Förresten, såg nu att du ska gå i Malmö! Det gör jag med, Jobbklar heter dom jag valde. 
  • bananmilkshake
    Lyckelina skrev 2020-10-24 19:34:00 följande:
    Tack Okey, är de bra? Hade ringt två, en på Gustav Adofs torg 4 och så de vid Södervärn där banken ligger ( kan inte deras namn). Usch jag hoppas att de drar tillbaka detta, av flera skäl, de har inte ens pratat med mig om det! Tror inte man får göra så. Synd det inte finns sakkunninga här, eller är det ett annat forum kanske? Har haft svårt klurar ut hur sidan funkar ...

Oj nej, det jag menade är alltså att det är dom som jag är missnöjd med! Som tycker jag ska söka jobb på Burger King. Jag har fått ett schema som ser ut som det är som till ett lågstadiebarn. Jag är 35 och har haft en massa olika jobb och skrivit massa ansökningar, jag är utbildad inom kommunikation bla, men fick ändå en mall på ett kasst, pinsamt dåligt personligt brev som coachen tyckte jag skulle inspireras av. :( Jag upplevde att hon inte lyssnade ett skit på mig, tyvärr. Hon frågade ingenting om min utbildning eller nåt. 

Jag tror det är svårt för dig att få konkreta svar här, du får ringa din arbetsförmedlare på måndag. Obs, ring tidigt, jag satt nästan 1,5 timme i telefonkö. 

• bananmilkshake
    Lyckelina skrev 2020-10-24 20:38:13 följande:

Ja ursäkta , är så omtumlad av vad jag ska maila dem, säga på måndag, och samtidigt orolig och nedslagen så jag läste nog slarvigt.

Jag tyckte jag fick bra kontakt med de två aktörerna jag nämnde. Min handläggare sa att det skedde på distans pga corona. De två jag ringde ha¨de närvaro 1 gg i veckan sedan var det distans. Jag tycker Familjeliv är en svårsida. Det tog lång tid innan jag fick någotsånär begrepp om den. Innan jag förstod att MITT ämne skulle jag inte hitta men skriva i Känsliga rummet. Hoppas ju fortf nån som kan lite ska se mitt inlägg. 

Jag har skrivit ett långt mail till dessa två, sparat det i utkast inte skickat, jag tror man  också kan anmäla till JO i o m hon tog beslut utan att prata med mig, som min handläggare i två dygn...Definitivt ska jag skicka det till  dem båda. 

Nej men ingen fara, jag som var otydlig ju. :)

Det låter ju jättebra att ni fick bra kontakt iaf! Jag håller tummarna för dig, Samhall känns ju verkligen inte som rätt väg, särskilt inte utan att du fått vara med i beslutet.
  • bananmilkshake
    Lyckelina skrev 2020-10-24 21:38:34 följande:

Ursäkta alla frågor, jag får bara jobba 50% sedan många år så det gäller även Stöd Matchning. Men är det så för dig på Jobbklar, att det  mesta är på distans?  Hur länge får du tillhöra de?

Ja allt förutom första mötet är på distans. Tre månader till att börja med, sen tror jag det kan förlängas.
Svar på tråden Arbetsförmedlingen bestämmer över huvudet